Friday 26 December 2014

Kembali ke sini dan hujan masih turun dengan lebat

Salam

Selama 5 hari aku berulang alik dari klang ke kuala lumpur.. seawal pkl 9pagi aku dah memandu melalui kesesakan lalu lintas.. sekitar sejam 30mint lebih kurang aku tiba ke library negara.. Tempat itu dah jadi macam ofis kedua aku.. cuma malangnya hari isnin aku tak perasan library tutup... dah sampai ke pintu masuk.. pegawai tuh cakap library tutup isnin... aduhhh... penat masa drive pun tak lepas lagi.. baru nak tarik nafas.. akhirnya aku berpatah balik melalui jem ke Shah Alam pulak... kali ini aku menuju ke library Raja Tun Uda di seksyen 13.. itupun puas berpusing mencari.. last2 jumpa dalam kelab golf huhuhu...

Apa pun aku tetap lebih suka library negara..  lebih santai... tak perlu buka kasut.. boleh bawa masuk beg.. boleh bawa air masuk.. setiap meja di lantai ada plug untuk elektrik... walaupun interior dalam library negara tuh macam suram.. tapi haii... kan library tuh dah bertahun2 kan... yang best dari guard jaga parking.. sampai guard kat pintu masuk.. sampailah ke guard di level 3.. semua kenal aku hahaha.. abis dah muka aku hari-hari kat situ dari pkl 11pg sampailah pukul 6.00++petang... dan lebih best.... port aku duduk tak pernah berubah.. hadapan tangga.. dekat dengan mesin fotostat.. dekat dengan toilet.... laluan sibuk orang lalu lalang tapi aku suka.. sebab selama 4 hari aku di situ.. tiap kali aku dtg tak pernah lagi aku tengok ada orang nak duduk kat meja aku tuh.. selalunya.. selepas aku dah duduk situ barulah ada sorang dua akan lepak meja sebelah aku tuh...

Library Raja Tun Uda.. exterior dan interior memang klas... moden dan simple.. tapi yang tak best.. agak sejuk.. dan tak boleh bawa masuk beg.. mengangkutlah aku dengan laptop.. buku.. kertas yang banyak tuh.. tapi aku bawa masuk juga handbag aku hahaha... air langsung tak leh bawa dan kasut kena pulak masuk dlm beg yg disediakan dan bawa masuk.. setiap level ada pintu masing-masing.. dan yang tak best.. port nak cucuk plug amatlah terhad.. ruang agak terhad tapi style nya bercermin hampir di sekeliling.. ada pelbagai jenis kerusi duduk.. so agak santailah.. wifi untuk kedua-dua library nie free.. oklah.. lepas tuh di setiap level ada toilet dan surau.. kalau macam library negara.. surau di bahagian bawah berhampiran cafe..

Apa pun pada aku library negara tetap the best.. sebab lebih tenang dan senang study kat situ.. gangguan tak banyak.. cafe makan pun best dan agak murah.. cafe di library shah alam tak banyak pilihan dan tak sedap sangat huhuhu... lepas tuh kena jalan kaki agak jauh sikit.. tapi suasana cafe yang terbuka dan bertingkat tuh memang santai.. terutama dikelilingi kehijauan pokok2.. tapi bab kena buka kasut dan bawa laptop masuk dengan file semua dengan tangan agak susah pada aku sebab dokumen aku banyak... library negara.. bawa masuk beg.. semua takde hal...

Semalam aku gerak balik ke sini.. malam tadi driving dalam keadaan hujan yang lebat dan angin kuat.. beberapa kali juga tak nampak jalan.. dan agak risau nak memotong kereta kerana air mengalir deras di atas jalan.. aku pernah mengalami kereta aku bergerak sendiri tanpa dapat aku kawal ke kiri dan kanan... syukur juga.. selamat sampai selepas baca doa perjalanan.. bismillahitawakal.. sepanjang sampai umah..

Hari ini patut bercuti lagi.. tapi sebab aku dah set appointment dengan student sepjg hari ini.. so datang juga ke pejabat tapi lewat sikit.. takde rasa nak rushing sangat sebab cuti kan... sepanjang minggu lepas semua kerja pejabat aku tak tengok pun.. nie ada kuiz nak tanda... nak key in markah.. dan macam-macam benda kerja nak buat.. hahaha.. minggu depan nak buat soalan exam pulak.. dan tanda paper exam..

Sepanjang hari dari malam tadi hujan turun tak berhenti.. banyak kawasan dahmula dinaiki air.. banjir besar di Pahang, Terengganu, Kelantan, Perak.. kg sebelah dari kg aku pun ada beberapa buah rumah pun mula banjir.. Sini kalau hujan lebat tak berhenti pun.. ada beberapa kg akan banjir juga.. last 2 3 week tak jauh dari sini.. kg ulu pun banjir teruk.. jalan pun retak... sekarang nie kena berjaga-jaga lah kan...,

Teringat masa hari kedua aku di Library negara.. selama 2 hari sebenarnya aku duk mencari 2 file lama yang aku tak jumpa.. kebetulan sahabat aku nie sms tanya aku tengah buat apa.. so aku mengadulah dengan dia yang aku sedang cari file yang hilang dah 2 hari aku buka tutup folder cari.. file tuh penting sebab adalah file data mentah aku.. tak sampai seminit selepas aku sms... aku terus dapat idea camna nak cari file tuh.. dan keyword apa nak gunakan.. dan immediatedly aku jumpa file tuh... bukan 2 tapi 5... Kuasa Allah kan... aku terus sms balik kawan aku tuh cakap aku dah jumpa file tuh.. dan dia cakap dia memang tengah doa depan kaabah untuk aku... Aku menangis masa itu juga.. tak boleh dah aku tahan airmata aku.. jika Allah nak beri jalan pasti semudah itu sahaja kan... Syukur sebab dipermudahkan urusan aku waktu itu... dan siapa sangka aku berpeluang mempunyai sahabat yang begitu baik.. kebetulan juga semasa dia sms aku itu aku memang tengah buntu sebenarnya dan sms dia tetiba masuk waktu aku sedang buntu memikirkan dimana aku letak file tuh... yang lebih pelik.. sebenarnya aku dah buka dan tutup folder yang sama... folder yg sama.. berulang kali.. tapi takde... tapi kali nie selepas doa dititipkan untuk aku... secara ajaibnya.. aku nampak file tuh dalam folder tersebut... bukan 2.. tapi 5 file yang aku cari...

Dulu aku pernah dengar cerita seorang sahabat baik aku... dia juga pernah didoakan oleh seseorang di mekah ketika dia membuat umrah hanya kerna kesiankan suami kawan aku yang menjaga anak-anaknya. Sampai doktor tuh tak sampai hati dan doakan kawan aku nie habis Phd dia dengan cepat... cerita itu terkesan juga pada aku sebab rasa.. ada juga manusia yang sebegitu baik sudi mendoakan kawan aku ini.. jeles pun ada juga... tapi bila kali ini giliran aku pula mendapat sahabat yang lebih kurang sama.. dan kes yang sama mendoakan aku dari jauh.. hati aku bersyukur sangat-sangat sebenarnya... Allah pertemukan aku dengan insan yang baik.. dan semoga yang baik-baik sahaja berlaku buat kami semuanya.. InsyAllah

Esok sambung cuti dan mungkin aku ke KL nak shopping hadiah betday Nuch yang dah bertangguh.. masa ke library negara nak singgah sogo ontway balik klang aku malas nak tempoh jem yang amat menyesakkan hati dan perasaan hahaha... tengoklah kalau rajin esok kan... bab 5 tesis aku ada lagi kena sambung tulis nie.. semalam dah cuti sehari balik N9... hari ini pun akan sibuk dengan kerja ofis nak settlekan... so kena siapkan jugalah nanti sebelum kawan aku balik dari umrah 31hb nie sebab dah janji dia nak tengok bab 5 aku siap... InsyAllah... pasti boleh kan :)

 Port lepak aku di Library Negara Day 1

Perpustakaan Raja Tun Uda Shah Alam Day 3

p/s Hari ini di UK dan US adalah boxing day.. dulu hari ini mesti keluar shopping sebab banyak kedai-kedai buat offer dan sale seawal pukul 5 pagi...
Hari ini aku pun berboxing di pejabat.. buka kertas nak tanda kuiz huhuhu...

No comments:

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...