Sunday 28 December 2014

Menghampiri Penghujung 2014

Salam

Hari ini tinggal lagi 3 hari baki sebelum masuk 2015. Tahun baru.. azam baru.. serba serbi baru? Tapi orangnya masih lama juga kan.. tak tahulah kalau bertukar menjadi style baru dan manusia bersemangat baru

Hari ini kita diperkhabarkan dengan berita kehilangan pesawat Air Asia dari Surabaya ke Singapura.. belum reda lagi kesedihan kehilangan pesawat MH117 dan MH370.. kini giliran air asia pulak.. Semoga kita doakan yang terbaik untuk mereka semua.. semoga masih ada lagi harapan dan ada yang selamat.

Semalam lewat malam tadi aku dapat sms dari seorang pelajar (mentee).. dia sms dengan menyatakan dia sejak jumaat lagi tak makan dan kehabisan duit. Family di kampung tak dapat nak berikan duit sebab sedang hadapi musibah banjir teruk.. Mulanya aku macam tak percaya.. tapi selepas aku minta pelajar aku pergi siasat dan jumpa mentee aku.. laporan yang pelajar aku beritahu memang kes dia nie terdesak.. dan memang dia dah takde duit langsung.. Allahu.. susah pulak hati aku malam tadi.. Aku minta pelajar tuh belanja mentee aku.. dan pagi ni dlm pukul 11pagi tadi.. mentee tuh datang jumpa aku di bilik.. dan aku bincangkan pasal study dia.. gred semester lepas.. subjek dia ambil semester nie.. semua tuh ada dalam sistem.. dan akhir sekali aku tanya pasal keluarga di kampung... dan sebelum dia balik.. aku bagi dia duit sikit untuk belanja 2 minggu nie sebelum dia balik ke kelantan.

Malam tadi dia sms aku menangis-nangis sebab sedih sangat.. pelajar nie lelaki dan aku dapat dia menghidapi penyakit gastrik yang kronik. Bayangkan dah 2 hari tak makan dan berpenyakit gastrik pulak.. bila tanya keluarga.. aku faham sangat keadaan dia.. Malam tadi juga dia minta izin aku untuk dipanggil ibu.. terus airmata aku mengalir..

Baru sahaja tadi aku call dia semula just untuk tanya dah makan atau belum tengahari tadi.. dan panggilan aku dijawab di kedai buku. Oklah.. sebab aku dah beritahu duit yang aku beri itu.. aku nak dia gunakan khusus untuk beli makanan dan persediaan untuk peperiksaan selasa dan rabu ini...

Aku kini di pejabat dan mahu bergerak balik ke rumah.. letih sejak pkl 9 pagi lagi di pejabat dan menyiapkan semua kerja-kerja menyemak tugasan dan kuiz pelajar yang tak siap lagi. Alhamdullilah hampir 80% siap dan akan bersambung lagi esok.. InsyAllah..

p/s Semoga kita semua tabah menghadapi musibah yang melanda negara waktu ini.. Ramai pelajar aku terkandas di kelantan dan sudah ada 3 orang yang tidak dapat mengambil exam esok pagi...

2 comments:

MISSNICK said...

Salam perkenalan dr follower yg ke 40...rasa sebak plak baca...sedih mengenangkan ada orang terdekat dengan kita yang tak dapat makan...terpaksa berlapar...semoga ada sinar baru pada tahun 2015 untuk mereka yang dilanda musibah tahun ni...amin..

Tukang Padam Papan Putih Cute (T3PCute) said...

Nik Azidah

Terima kasih sebab sudi jadi follower ke 40 ye..

Musibah yang dtg kdgkala bukan sekadar menguji org yang terkena musibah itu sahaja.. ia juga melibatkan org yg terdekat atau kdgkala org yg sebelah dengan kita walaupun mungkin kita tak kenal pun

InsyAllah semoga 2015 kita mendapat perkhabaran lebih baik :)

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...