Friday 12 December 2014

Bertahan untuk cinta..

Salam

Sejak kebelakangan ini.. aku sering memikirkan tentang persoalan ini..
Aku tidak tahu selama mana cinta itu mampu bertahan... tapi aku akan terus bertahan untuk cinta itu selama mana pun..
 Pelik.. sebab ungkapan ini sering hadir dalam kotak fikiran.. ini bukan sekadar soal cinta semata-mata.. tapi juga soal hati.. juga soal rasa.. juga soal kehendak..

Cinta sesuatu yang indah.. namun dalam keindahan itu pasti ada derita.. pengorbanan.. suka.. duka.. gembira.. bahgia.. dan pasti juga airmata..

Setiap kita pasti kenal erti cinta.. cuma siapa yang kita cintai itu berbeza.. tapi rasa cinta pasti hadir dalam diri.. paling tidak pun untuk diri sendiri.. keluarga dan juga Allah yang maha esa..

Namun dalam menginjak dewasa kita mula kenal cinta lain yang membuatkan hati kita rasa suka.. ingin dicintai.. ingin berpasangan... ingin merasai alam percintaan..

Pengalaman pernah putus cinta berkali-kali masa lalu.. sedikit sebanyak mengajar aku erti kecewa dan putus asa.. tapi ia juga mengajar aku menjadi kuat.. dan percaya pasti akan ada cinta baru yang lebih baik untuk diri... Namun selagi aku mampu bertahan untuk cinta itu.. pastinya aku tidak teragak-agak untuk terus bertahan.. pasti ada nikmat di sebalik pengorbanan seperti itu..

Kemarin aku berbual dengan seorang rakan.. dia meluahkan rasa hatinya.. tentang kasih sayang anak-anak.. dan kasih sayang suami... berlaku satu insiden di rumah yang menyebabkan dia terasa bahawa kasih sayang dia pada anak-anak.. nanti mereka bila dewasa.. mereka akan tinggalkan rumah dan tinggalkan ibu-bapa.. tapi suami juga yang akan kekal di sisi... berjurai juga airmatanya bila bercerita dengan kami.. aku memahami perasaannya itu.. kerana aku pernah lihat rasa yang sama pada emak.. bila arwah ayah pergi meninggalkan kami 2 tahun yang lalu... namun sebagai anak.. aku akui.. kehadiran kami anak-anak pada ketika itu tidak mampu mengubat rasa kehilangan mak pada arwah ayah.. walaupun aku kerap balik ke kampung setiap minggu temankan mak.. kehadiran kami anak-anak hanya sebagai pengubat rasa sepi dan kosongnya seketika...

Cinta itu indah... yang buruk adalah mereka yang merosakkan keindahan cinta dan kenikmatannya..

Bertahanlah selagi ada daya upaya.. kerana bertahan demi cinta itu memerlukan pengorbanan hati..


 Selimut tetangga- Repvblik
Terdengar lagu ini beberapa bulan yang lepas semasa memandu..
Mulanya pelik sebab tajuk lagunya..
Apa pun layan jelah..

No comments:

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...