Wednesday 8 January 2014

Bila stok tudung dah mula banyak kat rumah..

Salam pagi rabu

Perempuan kan.. antara benda wajib yang sering kami akan beli adalah barangan keperluan diri.. disebabkan wanita nie ada banyak benda yang nak kena sarung setiap hari.. dari kepala sampailah ke kaki.. maka kedai-kedai yang menjual barangan keperluan wanita antara business yang popular.. kalau kita survey pulak business online pun sama juga.. produk tudung, baju, kecantikan antara yang banyak diniagakan secara online.. itu belum masuk bab2 keperluan dapur dan bilik tidur (cadar, bantal).. taip sahaja dalam google.. mesti jumpa.. kalau cari melalui facebook pun banyak juga.. kain cotton, baju kurung, tudung, shawl, krim kecantikan, bedak arab dan senarai goes on..

Semalam selak stok tudung yang ada kat rumah.. hampir sebahagian adalah  fesyen tudung2 lama.. set2 tudung bawal yang zaman anak dara pun banyak.. adalah 2 kotak lebih kurang.. nak buang sayang.. nak bagi orang pulak.. belum tentu ada orang nak pakai dah.. sebab zaman nie tudung sarung ekspress jek.. orang lebih suka pakai tudung syria.. shawl.. pashmina.. trend tudung dah berubah masa kini.. set2 tudung ekspress aku pun ada yang dah tak pakai sebab kebanyakannya saiz S.. terlalu kecil dan singkat.. dulu di UK selalu pakai sebab setiap hari pakai jaket.. zaman tuh teman sebilik pun semua perempuan.. so taklah rasa tak selesa sangat..

Sejak mula bekerja.. jenis2 tudung yang begitu memang dah takkan dipakai lagi.. sebab tidak sesuai dengan suasana kerja dan persekitaran.. so akibatnya.. tudung macamtu tersimpan dalam almari.. itu belum lagi kes beli tudung2 yang rasa macam ok.. tapi bila dah pakai macam tak selesa dan singkat pulak.. Itu tak masuk lagi tudung2 yang banyak aku beli di tie-rack (jenama london) antara jenama yang popular.. pernah survey harga tudung ini di KLIA.. harga mencecah RM50 kalau ada sales.. kalau xde sales memang RM70 ke atas.. dulu rajin beli sebab selalu ada sales setiap hujung tahun.. beli 2 untuk £5 sahaja.. kadang dapat 3 untuk £10.. itu yang banyak koleksi tudung jenis itu.. masalahnya tudung jenis ini jatuh kategori scarf.. kalau minah saleh tuh buat pakai kat leher atau sekadar tutup rambut jek.. cuma yang menariknya.. corak2 jenis klasik dan dibuat dari Italy atau France.. itu belum masuk tudung yang aku beli agak banyak semasa ke Istanbul dulu..  jenis berkilat2.. kalau siapa biasa tengok gadis2 turki pakai tudung yang jenis ikat depan dan selit bawah tudung dan ikat belakang.. itulah antara jenis tudung yang aku beli.. sayang sebenarnya nak bagi orang sebab rasanya org malaysia pun dah tak pakai tudung tuh.. pernah juga sekali dua pakai tudung2 tuh dulu.. ramai juga yang tegur sebab warnanya yang lembut dan berkilat.. di kalangan rakan-rakan yang pernah bersama di UK dulu.. selalunya mereka mesti akan tegur sebab tahu asal tudung tuh dibeli dimana.. dan sering jadi mangsa dibelek2 pulak.. hahaha..

Pernah juga cuba mengilhamkan.. bagaimana nak modify tudung yang sedia ada untuk disesuaikan dengan trend sekarang.. dan pernah sekali dapat post dalam facebook tentang 'Tudung terbaik dari ladang'.. yang digabungkan tudung halfmoon plain chiffon dan bercorak diatasnya..


Masalahnya.. nak kena pergi beli kain chiffon, potong dan padankan dengan corak tudung yang ada.. Masalah paling utama untuk tudung ini ada kerja extra sikit.. kalau ada mesin jahit sendiri mungkin laju je kot buat tudung nie.. masalahnya mengharap nak pergi jumpa akak tukang jahit tuh pulak.. kain cotton 5 pasang 2m yang dah beli ari tuh pun belum sempat nak gunting lagi.. kes buat halfmoon nie senang sangat.. cuma ukur dengan halfmoon yang ada.. lepas tuh terus pergi jahit tepi jek.. takde rumit sangat..

Ada cadangan lain apa nak buat dengan tudung yang dah tak pakai lagi tuh? Selain dari buat kain buruk :)
kalau orang dulu2 diorang rajin buat patch work.. potong segi empat pastu jahit buat selimut atau alas kaki..

Bila orang bekerja nie.. selalu balik rumah dah penat buat kerja2 rumah.. ditambah dengan takde mesin jahit.. lagilah malas berkarya ahaks ;) Idea ada tapi duk dalam kepala je..

p/s tudung yang rasa masih ok dan tidak ketinggalan trend rasanya akan diberi pada adik aku jelah... dia budak Uni.. kalau bagi tudung ok je kot.. kakak dia bagi gratis je kan ;)

10 comments:

t.a.t.a said...

Kak, saya baru nak angkat tangan minta bagi kat saya aje, since saya pun pakai bawal je pun. Huhu.


Cakap pasal perempuan banyak benda nak sarung ni kan, saya selalu telagah dengan bos saya. Dia kata saya solat lama sangat. Saya fikir balik.

Lelaki kalau nak solat, dia pi toilet, ambil wudhuk. Masuk surau terus solat.

Perempuan pulak masuk toilet nak ambil wudhuk dah kena buka tudung. Keluar toilet nak masuk surau tudung alas aje atas kepala. Masuk surau tanggal kain (ini mesti! dah terbiasa.) sarung telekung. Bla bla bla dan seterusnya.

Macam mana tak lama. Banyak benda nak tanggal sarung tanggal sarung balik.

t.a.t.a said...

Eh kak, dah tak tapis komen ke?

Tukang Padam Papan Putih Cute (T3PCute) said...

t.a.t.a

memang byk tudung bawal lama2.. skrg jrg sgtdah pki kecuali bawal yg ada batu2 jek.. ahaks..

bak kata kwn akak ler.. org pompuan kalau nak basuh baju.. yg dia pakai kat bdn jek dah bape helai dari kepala sampai ler stokin.. org lelaki berapa kerat sangat kan.. (ini sebab suami dia membebel bila basuh baju isteri.. kata dia bila basuh baju.. mesti bj isteri dia lg byk hehehe)

tak tapis.. utk entri yg kurang 14hari.. untuk yg lebih 14 hari akak tapis ;)

kalau kena lagi sekejap jek tukar setting tapisan

kueh bakar said...

jangan risau kak..fesyen itu ibarat roda...nanti orang pakai balik...

tapi kena simpan lagi lamaaaa laa..

tapi okey ape - kalau pakai lain dari orang lain. rare!


||alis|| said...

idea TDL tu bagus. halfmoon plain selai rm10. tu di melaka la. kot di jalan tar.. mau murah lagik.

aku ada tudung2 yg renda berat dan singkat, apa yg aku buat ialah baca bismillah.. potong renda, tmpal kat jubah plain. terbaru ialah jubah dress time adik lelaki kawen 2bulan lepas.

jahit bodo2 je. tupon 2jam lagi nak pkai.. bleh relaks menjahit renda2 tuh --"

Tukang Padam Papan Putih Cute (T3PCute) said...

kueh

kalau pakai memang rare sebab jadi tenungan org sekeliling.. kes nie kena masa akak baru balik.. bila pakai tudung2 lama semua pakat nengok semcm hahaha..

alis

tudung2 lama memang ada rasa nak modify terutama yg masih elok.. tapi masa jek takde.. plus xde mesin jahit.. idea byk tapi bila sampai masa nak buat... mcm mls jek..

oh ya semlm akak gigihkan juga potong kain utk buat tudung halfmoon akak.. dah siap potong tinggal p jahit tepi jek.. itupun tah bila ye nak p

||alis|| said...

hehe.. tq kak, sayang akak! :p

Anna said...

betul tu..tudung masa i kat uni pun still ada lagi..xpakai pun dah tapi adala still simpan untuk apa ntah..asyik ingat nak pakai time emergency..hehee..contoh time nak pegi jogging yg sekali setahun kot..tu emergency la tu bila rasa dah bulat skit..hehe..skrg dah jarang sgt pakai tudung bawal..i suka shawl-type tudung..so, skrg i pakai tudung bokitta dari Lebanon..tudung shawl yang dah siap lilit, xpayah pakai pin ada sekali matching inner...easy to wear..biasa i beli kat this website www.myvalorem.com ada tudung express jugak..sume lawa2 tapi since i xpakai tudung express..i xbeli la..telekung bertahta rhinestone..ni baru 1st time tgk telekung camtu..so, i pun belila 4 helai..untuk my mom, my sisters and i pun nak la jugak..hehee... sume tgh ada sale..banyak jugak discount.

Unknown said...

Scarf tierack tu letgo kt sya la, email sya mohdzulhaniff@yahoo.com

Unknown said...

Scarf tierack tu letgo kt sya la, email sya mohdzulhaniff@yahoo.com

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...