Friday 29 March 2013

21 hari tanpa kemas kini...tapi aku tetap cute :)

Salam Petang Jumaat

Hari ini sudah 29 hb.. last update blog 8 march.. sudah 21 hari blog ini sunyi sepi.. Alasannya??? seperti biasalah.. kalau aku sebut sibuk.. mesti korang percaya juga hahaha.. yes.. memang sibuk.. 3 minggu aku tidak berkesempatan langsung untuk duduk lama depan nb.. 3 minggu aku sibuk keluar menyelia pelajar.. isnin- rabu sibuk dengan kelas dan menyiapkan nota-nota baru... semester ini aku mengajar2 subjek baru.. maka semua nota nya terpaksa dicari dan dibuat baru.. aku start dengan kosong '0' itu yang menyebabkan aku letih sangat bila selesai sahaja hari rabu..

Minggu ini tak kurangnya.. cuma semalam barulah dapat berehat daripada membuat kerja-kerja hakiki.. itupun masih ada 1 dateline utama yang masih belum berusik.. rancangan aku.. isnin ni aku akan mula.. lagipun minggu depan minggu akhir kuliah sebelum cuti pertengahan semester .. dan minggu break itu pulak aku akan menyambung menyelia pelajar buat kali ke2.. trip untuk penyeliaan ke 3 pulak some where in may sebelum cuti sekolah.. itupun aku harap sempat kejar siapkan.. sebab naik cuti sekolah hanya ada 2 minggu sahaja tempoh penyeliaan.. dan masa ini juga pelajar degree sudah sampai ke penghujung semester.. final exam just around the corner pulak..

Semalam aku nekad... setelah merasakan sudah hampir 3 semester mengajar aku langsung takde break... abis degree.. masuk diploma.. abis diploma.. masuk degree... akhirnya bulan depan aku nekad untuk berjalan ke Kuching..

So semalam dalam teragak-agaak.. aku pun book flight ke sana... termasuk hotel kena dalam RM761 untuk 2 orang (4H 3M).. mula rasa macam dah murahlah... TAPIIIIIIII.... aku tensen pulak bila check semula airasia hari ini.. hari yang sama.. tarikh waktu tempat yang sama... hari ini aku boleh dapat dengan harga RM601.. beza RM160... banyak tuh bezanya... boleh beli ikan masin berkotak2... dan kek lapis sarawak yang berpuluh pek... huhuhu... tetiba rasa sungguh tidak adil AirAsia ini.. kalau boleh refund oklah.. tapi sayangnya tak boleh dah... redha jelah.. bukan rezekilah maksudnya... terima dengan seadanya... walaupun hati terluka sungguh...

Pengajaran.. kalau tahu perubahan harga tambang yang begini.. mahu sahaja aku akan survey setiap hari hingga aku dapat harga yang lebih murah.. tapi risikonya.. kalau semakin murah oklah.. kalau kena semakin mahal??? Nangis.. huhuhu.. takpe kalau mahal.. kita anjak date hahaha..

1st kena macam nie bila booking flight.. sebab selalunya... bila aku buat book di UK dulu sama ada menerusi ryanair.. atau easyjet.. tak pernah terjadi perbezaan harga yang terbalik macam nie.. biasa rate lebih murah akan diberikan.. bila rate murah dah habis..barulah rate yang normal atau standard dikenakan.. masa nie memang best.. sebab boleh fly dengan tambag £1 = RM5 sahaja... pernah juga dapat rate £0.01 sen = 5sen tapi bila campur tax kena dalam £5 = RM25 sahaja.. masih murah lagi... tapi sejak kegawatan ekonomi di UK bermula tahun 2010-2011.. Ryanair dah takde rate tambang bawah dari £9.99 =RM50.. kalau ada pun susah sangat nak dapat.. itu belum masuk tax yang kadang dalam £20-30 = RM100-150, tapi masih mampu lagi lah..

However ini pengajaranlah.. mungkin selepas ini kena try and error terlebih dahulu sebelum booking... Oh ya kalau ada yang nak ke Kuching dalam masa terdekat (april 2013)..bolehlah cuba book sebab harga tambang dalam 382 sahaja berbanding dengan 542 yang aku bayar semalam... tensen tau.. :(

Sekejap lagi.. aku akan drive balik ke kampung maybe lepas maghrib.. ataupun cuba gerak sebelum sebab takut jalan jem kat NKVE & SKVE, maklumlah dekat nak hujung cuti sekolah nie.. semua pakat balik awal jalan pun jem.. Ahad nie bakal ke Maran, Pahang  ada kenduri kahwin.. perjalanan pergi kurang risau sangat walaupun boleh jangkakan jem juga.. tapi perjalanan balik ke KL tuh yang aku risau.. masuk hiway karak ke KL tuh.. kawasan jem.. Harap nanti boleh ikut jalan lain.. maybe naik ke batang kali dan keluar ikut jln rawang balik ke selangor..

Doakan aku selamat sampai ke kampung petang ini ye.. Take care..

Jambatan  Sungai Perak
Dalam perjalanan balik selepas menyelia pelajar di Pangkalan TLDM Lumut, Perak
Bukan aku yang drive ahaks :)

3 comments:

Anonymous said...

huyo...spontan traveling macam ni memang best..lenkali dah beli tiket jangan survey harga lagi...hahaha.

skve highway lawa juga, time selekoh panjang tepi tasik besar tu....wahh lawo!

kueh

Tukang Padam Papan Putih Cute (T3PCute) said...

Kueh

Mmg plan last minute pun. Itupun satu hari suntuk study psl kuching. Dh lama pencen buat searching psl traveling ni. Ari ni buka blik airasia sbb nk tgk flight time yg lbih awsl. Bila tgk lg murah tensen je

Tukang Padam Papan Putih Cute (T3PCute) said...

Selekoh pjg? Setahu akak itu jln dr tg 12/banting ke saujana putra. Mmg sllu lalu situ pun. Mula buka tu free utk 2mggu xsilap. Lalu best jek ;)

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...