Friday 8 March 2013

Mencari nasi arab versi sesedap Al-Jazeera Part 2

Salam Petang Jumaat

Bulan lepas aku berkesempatan ke 2 buah restoran nasi arab sekitar Lembah Kelang.. Masih ada baki 2 buah restoran yang belum aku pergi.. dan InsyAllah akan ada lagi misi-misi mencari nasi arab seterusnya..

1- D'Arab Cafe Bukit Beruntung, Selangor

Cafe ini terletak di kawasan Bukit Beruntung. Panduan ke cafe ini senang je selepas exit tol bukit beruntung, ambil simpang ke kiri ke arah Bukit Beruntung beberapa ratus meter ambil simpang ke kanan.. dan tak jauh dari situ ada banyak deretan kedai di sebelah kanan jalan.. Cafe ini sebaris dengan Balai Polis Bukit Beruntung.. Masa aku pergi ada kain rentang yang bertulis.. Nasi Arab.. itulah kedainya..

Cafe ini terletak sebaris dengan deretan kedai-kedai runcit.. tak susah nak mencarinya..

Menu kami order : 
Nasi ayam Mandy untuk 2 orang
Teh arab

 
Rasa makanan : 
Nasinya sedap dan banyak.. diletak dalam pinggan yang besar berserta senduk... cukup untuk 2 orang makan.. kalau nak makan bertiga pun boleh.. Aku suka ayam tandorinya.. nasi ayam mandy ini disediakan dengan ayam tandori yang panas, masih lembut ayamnya, paste tandori pun tidak terlalu kering, just nice.. Menikmati ayamnya mengingatkan aku pada style ayam tandori yang biasa aku makan di UK.. dan juga mengingatkan pada aku paste ayam tandori yang selalu aku gunakan bila nak bakar ayam tandori di UK.. Sedikit sebanyak menikmati ayam tandorinya mengingatkan pada aku Nasi ayam tandori yang biasa aku nikmati di Kebab Mahal Edinburgh dulu..

Teh arab yang dihidangkan sedap bersama buah pelaga hijau, minuman teh sebegini selalu aku nikmati semasa di UK dulu.. cuma bezanya teh arab ini.. tanpa susu.. selalu teh susu yang kebanyakan dihidangkan di cafe atau restoran pakistan akan meletakkan buah pelaga hijau (bukan jenis buah pelaga yg buat masak tuh.. buah pelaga nie yang lebih muda dan berwarna hijau)

Environment:
Cafe ini tidak terlalu besar, susun aturnya ringkas dan kemas, kita boleh melihat dapur tempat mereka menghidangkan nasi dan juga tempat membancuh air.. Lokasi luarnya agak terpencil sedikit kerana berada di deretan kedai-kedai runcit.. cukup berbeza dengan kawasan Bukit Sentosa yang lebih ramai orang dan lebih happening..

Harga : Dalam RM30++ termasuk air.. murah dan mengenyangkan..

Verdict ; Aku suka ayam tandorinya.. 100% memenuhi citarasa ayam tandori yang biasa aku makan di UK.. Nasinya juga sedap dan tidak terlalu kering..

Now 1 of my added fav place ;)


2- Restoran Sam Hadrawadht, Kelana Jaya

Lokasi restoran ini :
Sam Hadrawadht Restaurant
No.23, Jalan SS6/12, In front of CIMB Bank, Kelana Jaya, 47301 Petaling Jaya, Malaysia
Tel: 03-7886 9696
Mob: 017-321 1747
Email: info@samhadramawt.com

Terletak berhampiran UNITAR dan deretan kedai Brothers yang terbesar di Malaysia.. Mudah cari restoran nie, terletak di bahagian belakang Giant Kelana Jaya

Macamana boleh ke restoran nie?/ Sebab ada voucher makan daripada Groupon.. Makan berdua hanya RM38 sahaja..

Menu yang kami makan (ini pakej yang datang bersama voucher):
Nasi Ayam Mandy
Hummus
Salad
Mixed Veg
Sup
Air Vimto


Menu yang kami dapat..

Rasa Makanan:
Nasinya sedap dan ayam seekor tuh cukup lembut, garing diluar dan lembut di dalam..
Hummus ye iaitu kacang kuda yang dihancurkan dimakan bersama dengan roti rasanya sedikit masam dan just nice.. sepinggan je hummus tuh habis.. satu lagi tak berusik.. dalca ye sedap dan lebih enak dimakan bersama roti tuh.. Salad terasa mentah sedikit sebab dihidangkan dengan kobis yang dipotong sedikit tebal.

Environment:

Selesa.. decornya ringkas dan tidak serabut... suasana dalam restoran pun tenang.. hadapan kedai tuh mengadap dataran jalan kaki ke Kelana Mall..

Harga: Kalau makan tanpa voucher standard seperti restoran nasi arab yang lain..

Verdict : Not bad.. jika kebetulan lalu ke Kelana Jaya lagi.. mungkin akan singgah ke restoran ini.. dan kawasan sekitarnya pun banyak tarikan yang lain..


Masih banyak lagi misi nasi arab nie... Ada 2 lagi voucher nasi arab yang belum di 'redeem' lagi.. Aku juga masih belum sempat ke beberapa cafe nasi arab popular sekitar cyberjaya, sri gombak dan danau kota... InsyAllah.. kalau berkesempatan aku akan review lagi..

5 comments:

Anonymous said...

pi la trg...sana kalau makanan, best2...tak manis macam kelantan..

nasi arab pun ada juga..ahaks.

kueh

Tukang Padam Papan Putih Cute (T3PCute) said...

Kueh

InsyAllah. Mmg ada plan nak ke sana. Tggu urusan krja kot

Tukang Padam Papan Putih Cute (T3PCute) said...

Kueh

InsyAllah. Mmg ada plan nak ke sana. Tggu urusan krja kot

Anonymous said...

x silap kat putrajaya retoran Saba femes...ramai ckp sedap...n lagi satu mr kabab kat putrajaya gak

Nizam said...

Assalamualaikum ... baru terbaca posting sdra ttg nasi arab blt beruntung ... bbyk terima kasih sudi nikmati makanan di resotam kami...

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...