Wednesday 2 July 2014

Berbaju kurung di Bandung..

Salam

Selamat berpuasa semua.. sudah masuk hari ke empat kita di bulan Ramadan... Alhamdullilah.. dan aku pun dah 4 hari juga kembali ke tanahair dari Jakarta hujung minggu yang lepas..

Aku tahu masih berhutang entri ke Tokyo.. InsyAllah nnati sambung ceritanya ye...

Perjalanan ke Jakarta-Bandung telah dirancang selepas balik dari Tokyo.. Ini kerana kertas kerja penuh telah siap dan telah diluluskan untuk pembentangan.. Aku berada di sana selama 5 hari.. 23-28 Jun 2014 (Selasa-Sabtu)

Day 1 : (23/6/14) Selasa

Perjalanan bermula dari KLIA ke Jakarta selama 1jam 45minit

Sebelum mendarat di Lapangan terbang Soekarno Hatta Jakarta Terminal 2

Kemudian kami menaiki bas dari Bandara airport ke stasiun gambir selama sejam... kami terlepas keretapi pukul 11.20pagi.. so terpaksalah tunggu train pukul 1.10petang... sempat jugalah makan KFC dulu di situ... (komen aku tak sedap!!.. sos cilinya masin gile)

Keretapi kelas eksekutif kelas I
900ribu rupiah Gambir-Bandung

Keretapi tiba awal.. pukul 12.30 tengahari keretapi sudah ada di landasan dan perjalanan keretapi ke Bandung selama 3 jam.. dan tiba sekitar pukul 4 petang di Bandung.. Sepatutnya ada supir yang datang ambil kami, kerana aku dah booking awal.. tapi tunggu punya tunggu dan cari punya cari.. tak jumpa.. nak call pulak belum beli sim card... cuba access wifi pulak takde free wifi kat stesen bandung.. terjumpa beberapa pelajar semester pertama dari salah sebuah universiti di bandung.. mereka sedang kutip derma untuk hari pahlawan indonesia.. so dah alang-alang tuh.. minta tolong diorang telefonkan supir.. malangnya no diluar kawasan... so apa lagi... terus decide untuk ambil teksi ke hotel... sampai hotel check in... dan bila dah dapat free wifi.. barulah dapat contact ofis kereta sewa yang kami booking dan rupanya supir memang dah tunggu kami kat situ.. apa lagi kami pun minta dia datang terus ke hotel...

Hari pertama kami dimulakan dengan pergi ke kedai kain (hahaha shopping dulu)... kedai tuh siap dah tutup... bila kami sampai terus dia buka.. kedai kain kat rumah orang.. (macam style yang sama masa aku ke vietnam aritu).. so apa lagi shopping beli telekung dan kain... siap beli juga kain pelekat sekali... selesai tuh.. kami ke Pascal Food Court... di sini style Food Court dan pembelian makanan ada tax.. Kami makan sup madura dengan nasi.. not badlah... Pakwe pula order nasi goreng.. dah diminta kurangkan pedas.. tapi bila aku makan sesuap.. pedas giler... Nasib jugalah tak order...

2nd Day:  24/6/14 (Rabu)

Pagi bersarapan di hotel, menjadi perhatian sekejap kerana aku sorang sahaja yang pakai baju kurung hahaha... aku perhatikan kebanyakan orang lokal selesa pakai seluar dan baju blaus yang agak panjang.. aku sempat juga ditegur oleh rakan kerana formal berbaju kurung.. tapi disebabkan aku bentang paper pagi ini.. takkan nak pakai santai pulak... so berbaju kurunglah aku.. sedangkan di kyoto pun aku berbaju kurung.. di indonesia berbaju kurung apatah lagi kan... pagi tuh sempat jugalah bergosip dengan seorang rakan melalui Whatapps... walaupun jarak memisahkan kami.. medan teknologi tetap menghubungkan dunia hahaha...

Separuh hari kami di Universitas Pendidikan Indonesia (UPI), selesai sesi keynote speaker.. bila nak daftar kaunter pendaftaran pulak kelam kabut dan serabut... disebabkan aku pembentang pertama so terpaksa gerak dulu ke bilik seminar takut nanti ada yang tunggu... Selepas makan pagi yang ringan.. ye kuih muih diorng pun ada letak cili api... biar benar hahaha... bayangkan ko ambik kuih tepung beras.. tetiba tengah-tengah tuh ada selambak cili api... pelik??

Balai Pertemuan Gedung Ahmad Sanusi
Universitas Pendidikan Indonesia Bandung

Aku pula pembentang pertama sesi selari 10... adalah 8 orang dalam bilik.. dan disebabkan aku pembentang pertama bertalu-talu pulak soalan yang datang.. but not bad experience lah... selepas itu terus makan tengahari.. sedap juga dan agak mewah... selesai tuh.. petangnya aku terus balik ke hotel sebab nak spend masa sambung shopping hahaha... maka seharian jugalah aku berbaju kurung di bandar Bandung (malas nak tukar baju)... petang kami dah mula pergi berjalan-jalan ikut trip seorang rakan menyewa kereta.. kebetulan petang itu anak-anak dan mak mertua dia tak ikut sekali.. so kami pun menumpanglah kereta mereka.. kami ke shopping lagi kain.. hahaha.. kali ini dapat kedai yang jual sutera bersulam dan sutera batik yang cantik... so episod membeli kain dah selesai.. dekat 8 pasang juga kain yang dibeli.. itupun bukan semua utk aku.. tapi utk mak dan adik..

Selesai shopping the 2nd day... malamnya kami makan di sekitar Braga street.. di kedai 'Bebek Garang'. Bebek itu itik... tapi semua order ayam kecuali pakwe... aku dan 2 rakan lagi makan ayam goreng negro (ayam goreng kicap.. sesuka hati jek kan letak negro utk kicap)... not badlah.. nak kata sedap taklah sangat... janji perut kenyang..

3rd Day : 25/6/14 (Khamis)

Last day conference... pagi kami kesana naik kereta sewa yang aku dah booking.. so minta supir hantar kami untuk kami dengar keynote speaker dari jepun dan singapore.. Minta supir ambil kami pukul 10 pagi... disebabkan masalah pengurusan konferen yang lembab... nak minta sijil penyertaan punyalah susah.. kami terpaksalah tipu sunat... dapat sahaja sijil terus blah dan sambung shopping di Rumah Mode memandangkan ianya lebih dekat dari UPI... di rumah mode beli jugalah T shirt dan jeans untuk pakwe dan jajan (kerepek dan pisang keju) di situ...

Rumah mode
Aku shopping jajan jek..

Selepas itu kami terus ke Pasar baru.. supir beritahu kami dia boleh arrangekan untuk ada sorang jaga dan tunjukkan kami kedai-kedai yang kami nak pergi.. Namanya rejki.. memang rezeki murah budak tuh hahaha... yang best dia juga tukang angkat barang sekali.. beritahu je dia kita nak beli apa.. dia akan bawa kami terus ke kedai yang kami nak.. memang takdelah nak survey kedai sebab memang sesak giler.. kami langsung tak turun ke lantai 1 atau groundfloor sebab kata adik tuh.. kawasan tuh sesak.. lagi pulak.. kami dah shopping kain lebih awal.. so agenda yang tinggal hanya beli sourvenier dan jubah jek.. so bila misi dah selesai... tak lama pun rasanya kami kat sana 2 jam je kot.. terus kami ke 'Kartika Sari' beli brownies yang mix.. pisang bolen dan durian bolen.. beli kek lapis buah.. begelan perisa cheese dan butter scotch.. minta dia pack masuk kotak.. kami pun gerak ke kedai makan masakan padang... makan untuk 4 orang dalam 200ribu.. dalam RM60.. oklah sebab dia bawa lauk macam-macam.. dia kira yang kami sentuh dan makan.. kalau macam ayam tuh dia kira seketul ayam dalam pinggan tuh.. bukan 1 pinggan semua (dalam 1 pinggan ada 2 ketul ayam)..

Kedai nasi padang yang kami makan

Selepas itu kami ke cibaduyut tempat untuk barangan kulit... harga semua 200ribu ke atas... tapi malangnya takde satu yang aku berkenan.. adalah selipar kulit yang aku berkenan tapi 200ribu aku rasa mahal sebab simple sangat selipar tuh.. nak beli beg pulak... rasa macam tak berbaloi jek sebab harga lebih murah boleh dapat kat sogo jek hahaha... (bukan semuanya kulit ori)

Selepas itu kami terus ke Paris Van Java.. tempat ini ala-ala macam pavilion di KL.. tapi berkonsepkan macam open garden kat Midvalley garden... not bad aku memang suka tempat macam nie hahaha.. kat sini aku shopping beg kulit di 'Charles & Keith' kebetulan ada sales... harga lebih kurang RM100.. beli pula donut JCO yang ala-ala big apple.. oklah kan... bila nak balik pulak.. kredit sim card pakwe habis.. terpaksalah dia menapak pulak p cari kredit topup.. supir sampai.. dan kami terus balik ke hotel..

Sampai hotel kami terus keluar makan berhampiran hotel.. betul-betul depan hotel jek.. Braga Palace.. nasi gorang specialnya ada ayam dan udang... banyak.. dan harga sekitar rm10++ tapi memang tak habislah makan.. selesai tidur dan pack barang sebab esok akan bertolak ke jakarta.. Kali ini ke Jakarta kami sewa supir dan minta dia bawa kami jalan-jalan sekali.. (nanti aku buat entri pasal kos yang kami spend)

4th day : 27/6/14 (Jumaat)

Supir datang sekitar jam 8.00 pagi walhal kami janji pukul 8.30pagi... mulanya dia ingat nak drop kami sahaja di hotel.. tapi sebab aku dah maklumkan aku nak jalan-jalan sekali di Jakarta.. maka supir tuh kena tukar hahaha.. dia tak biasa sangat dengan jalan-jalan sekitar Jakarta... bila tukar driver.. namanya Budi.. oklah sikit.. tapi dia pun tak tahu jalan sangat.. siap guna GPS hahaha.. takpelah.. janji sampai...

Pemandangan sekitar pasar pagi di Bandung..
Bermula pukul 4pagi hingga pukul 8.00pagi

Sayuran dan bahan basah yang dijual

Perjalanan pergi tuh.. oklah.. jalan tak jem sangat.. kami terus ke mangga dua.. singgah ke mangga dua square.. style ala-ala pertama complex... takde beli apa pun.. singgah makan kat A&W jek.. lepas tuh ke WTC mangga dua pulak.. lagi pulak macam takde apa-apa.. banyak orang jual sourvenier t shirt dan beg.. beli jugalah Tshirt jakarta 3 helai 100ribu.. lepas tuh ajak Budi ke Senayan Plaza.. wahhh masa nie jalan jem.. dekat 1jam 30minit dalam kereta.. akhirnya kami ke Plaza Indonesia... aku suka sebab kat sini shopping complex besar.. tujuan utama aku nak ke kedai buku dan singgah guardian... di sekitar kawasan ini kita nampak Jakarta dari sudut yang lain.. sudut yang mewah dan grand.. berbanding kawasan lain jakarta yang kotor.. sesak.. padat.. kawasan setinggan.. Ke sini membuatkan aku teringat Tokyo.. ada sedikit kesamaan..

Sampai balik hotel dah dekat 8.30malam.. badan pun dah penat dan nak repack pulak untuk balik esoknya... tak banyak pun bershopping di jakarta.. melainkan 4 buah buku (perangai aku kalau ke negara orang aku suka beli buku).. dan sedikit kosmetik jenama indonesia 'wardah' dijamin halal.. baru rm12 jek bedak kompak dan serum.. (nyesal beli 1 jek hehehe)..

Plaza Grand Indonesia

Kami singgah makan di restoran minang yang betul-betul bersebelahan dengan hotel.. area tuh banyak kedai dan dekat dengan MONAS.. stesen keretapi dan juga ke plaza grand indonesia pun baru 5km jek... kalau naik teksi dalam 10min sampai kalau macet (jem)..

5th day : 28/6/14 (Sabtu)

Pukul 7.30 dah gerak ke airport.. sampai pukul 8.00pagi sebab jalan clear tak jem.. nyesal juga keluar awal hahaha sebab kaunter check in buka dekat pukul 10pagi.. hahaha... tapi bagus juga sampai awal sebab takdelah terlajak atau kelam kabut.. aku antara yang check in awal.. so dapat seat awal2 jugalah.. not bad..

Secara rasminya.. Indonesia bermula puasa hari Ahad.. tapi untuk golongan Muhamadiah.. mereka mula berpuasa hari sabtu.. takdelah rasa serba salah kalau tetiba puasa sabtu lak kan.. sebab malaysia confirm dah puasa ahad...

Pukul 2.00 landed kat KLIA... dan balik kampung...
----------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------

Secara keseluruhannya.. oklah trip ke Indonesia... antara bandung dan jakarta kedua-duanya punya keistimewaan masing-masing.. tapi ke Jakarta pusat memang satu tarikan sisi mewah indonesia.. tapi kalau berjalan sekitar kawasan yang lain.. memang padat, sesak, jem dan kotor.. biasanya semua bandar besar punya kelebihan masing-masing..

So tambah lagilah bandar besar yang dah pernah aku sampai.. InsyAllah list will goes on...
Next trip maybe plan ke South Korea and another trip to Indonesia

Tengok budget dan masa jugalah... InsyAllah..

||alis|| said...

bestnya jalan2. kak, jom ke uzbek.
ikot trip bulan mac 2015 tapinya. total cost rm5k. homestay dia locate kita kat rumah2 local. diorg msak2 n kita makan. n kita pon bleh msak2 n bgi diorg mkn. heh. eh tp ni serius ya. jom2. sorg2 je ni plan.

zonaku said...

hihi.. cam best je offer alis.

south korea ada dlm list untuk oct 2015, tapi aku x sure apa y aku nk bila pergi situ. motif aku setakat ni ialah nk rasai kecanggihan airport incheon. blh camtu?

Tukang Padam Papan Putih Cute (T3PCute) said...

alis

bulan mac xsure lagi sebab komitmen byk skrg sejak pegang jawatan berkaitan akademik.. nanti akak fikir2kan ye ;)

zonaku

alah dah booking tuh pergi jek.. jalan2 mkn angin tgk keindahan negara orang

julietchun said...

kelaka ayat dekat belakang seat tu :D

Tukang Padam Papan Putih Cute (T3PCute) said...

juliet

ahah.. iklan sambal.. tapi aku pun xp cari sambel tuh ;).. boleh ko bygkan.. aku duk bacab benda tuh selama 3 jam.. pejam celik tido itulah yg dibaca ulang2 hahaha

~MaMa RX SToRYMoRY~ said...

Pre order bagelen @ brownies kartika sari atau brownies amanda fresh from Bandung
Whatsapp ina 0192633431

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...