Friday 16 May 2014

Kyoto (Romantic Train Sagano, Kinkakuji Temple, Fushimi Inari, Shin Kyogaku Arcade, Pontocho street) - Hari Kedua di Jepun

Hari ini kami bangun seawal pukul 6pagi.. Nuch bangun lebih awal rasanya sebab bila aku terjaga pukul 3.00 pagi dia sudah pun bangun dan duduk di sofa melayari Internet.. Waktu di Jepun awal sejam dari waktu malaysia.. manakala untuk Nuch pula.. waktu Jepun 2 jam lebih awal dari waktu Thailand.. kiranya Malaysia nie tengah-tengahlah.. lewat sejam dari waktu Thailand dan awal sejam dari waktu Jepun.... Ya Malaysia Boleh (tetiba..)

Disebabkan aku dah terjaga.. maka aku maklumkan aku akan mandi dahulu... so Nuch dengan gembiranya benarkan aku mandi dulu sebab dia boleh sakan bertenet lagi hahaha.. Kanako pulak sambung tido.. Lagipun orang jepun mandi sekali sahaja sehari.. itupun sebelum tidur.. ini menurut kata Kanako.. memang betul pun.. waktu pagi dia hanya masuk toilet untuk berus gigi dan basuh muka.. rasanya tak sampai 5minit dah siap... aku dan Nuch memang akan mandi waktu pagi.. standardlah untuk kami geng-geng asia tenggara..

Kami turun sarapan sekitar pukul 7 pagi.. ketika ini tempat makan agak penuh... terkejut sekejap tapi kami akhirnya dapat tempat duduk juga.. seperti biasa.. bermula hari kedua di Jepun.. Nuch pasti akan mengambil gambar kami bertiga sewaktu sebelum sarapan dengan makanan penuh di meja.. dan terus sahaja upload dalam akaun facebook.. mentang-mentang wifi free jek... Itulah aktiviti kami selama 7 pagi di sana.. nasib juga bawa baju dan tudung lain-lain warna.. idak nampak sangat orang tahu pakai baju yang sama hari-hari ahaks... tapi hakikatnya memang kena tukarlah baju.. jalan seharian peluh dan bau usah cakaplah..

Sarapan pagi kami adalah dengan nasi melekit (sticky rice) yang dipotong segitiga dan ditabur dengan perisa daripada sayuran.. selain itu juga ada roti dan butter, serta miso sup, salad potato, meat ball dan sayuran.. Aku biasanya mengambil nasi bersama salad potato.. Nuch amat sukakan meat ball nya.. aku tak makan sebab confirm ler tak halal.. tapi hidangan sayuran tetap aku nikmati ada hari dia goreng bendi.. adakala goreng brocoli.. dan ada kala dia goreng cauliflower- sayur yang ini aku tak lalu makan sebab rasanya dia guna byk sgt sos ikan sampai rasa hanyir sangat.. selain itu.. makan nasi dengan potato salad dah cukup sedap pada aku..

Hari ini perancangan kami adalah ke untuk ke Himeji castle.. tapi apabila Kanako membuat semakan di web... dia dapati Istana berkenaan sedang diubahsuai di bahagian utama istana itu.. katanya kemungkinan besar kita tak dapat melihatnya dan ada kemungkinan photo yang kami ambil mungkin tidak menarik kerana penuh dengan construction.. so kami decide untuk ubah perancangan kami untuk ke Arashiyama..

Kami merancang mengambil bas pass dengan harga 500yen seorang. Bas pass ini boleh dibeli dikaunter hotel sahaja. Kami mula menunggu bas bernombor 205 untuk ke Stesen Kyoto dan mengambil bas yang lain ke Stesen Saga.

Kami merancang untuk menaiki 'Romantic Train Sagano' dengan bayaran 620yen seorang dari Stesen Saga ke Kameoka. Jika pada musim bunga sakura laluan train ini lebih cantik dengan bunga sakura yang berkembang.

Stesen Saga untuk kami ambil Romantic Train
Maklumat train.. Kami ambil train pukul 10.07

Tiket yang kami beli 620yen seorang

Tiket untuk tempat duduk dah habis.. yang ada hanyalah tiket untuk deck 5 dan berdiri sahaja. Harga sama dengan tiket bertempat duduk. Kami putuskan untuk naik sahaja tren tersebut dan kembali balik ke stesen Saga menaiki train JR dengan bayaran 200yen sahaja (seperti yang dinasihatkan oleh petugas kaunter sebab asalnya kami mahu beli tiket pergi dan balik dengan harga 1220yen)

Sementara kami menunggu tren sampai, sempatlah juga kami menjenguk kedai souvenier yang ada.. Tak ada apa yang kami beli.. lalu kami pun tunggu tren dan naik ke deck 5.. memandangkan kami takde reserve seat.. so berdiri jelah sambil ambil gambar.. View memang cantik tapi jika waktu bunga sakura berkembang pastinya lebih cantik lagi...

Kawasan ini berbukit dan bergunung-ganang..
Ada river cruise lagi

Ada juga sesi foto berkeluarga dan gambar siap masa tuh juga..
Sekeping gambar 1000yen

Sebelum sampai kami nampak ada festival Koinobori atau Carp Kite (layang-layang ikan Kap/Koi).. festival ini diraikan sempena hari kanak-kanak Children Day  (ini termasuk dalam Golden week) yang diraikan pada 5 Mei. Layang-layang ini akan diletakkan oleh ibu-bapa bagi mendoakan kesejahteraan anak-anak mereka.. layang-layang ini dipasang mengikut bilangan ahli keluarga dan warna yang berbeza, Hitam utk ayah, merah untuk mak, biru hijau ungu untuk anak-anak terutamanya anak lelaki.. dan semakin kecil saiz layang-layang menandakan usia anak tadi.. kalau bongsu layang-layang yang paling kecil lah..

Koinobori festival.. Pesta layang-layang ikan Kap/Koi
Petugas dalam tren siap nyanyi lagu warisan Koinobori..
Malangnya bila aku tanya Kanako.. dia pun macam susah nak explain lagu tuh hahaha.. siap p google lagik

Koinobori dari dekat

Bila sampai ke stesen Kameoka.. Kami singgah sebentar ke kedai souvenier di situ dan juga mengambil peluang ke tandas.. Sepanjang ke jepun.. amat mudah untuk berjumpa tandas.. hampir setiap stesen keretapi pasti ada tandas.. dan kebanyakan tempat pelancungan dan awam juga ada tandas.. termasuklah juga 7 eleven ;)

Di sini aku ambil kesempatan untuk beli KitKat Matcha (perisa teh hijau).. Aku dan Nuch cuba.. wahh sedap rasanya.. harga sekotak yang aku beli adalah 380yen jika tak silap lah.. dalam tuh ada 3 keping sahaja..

KitKat Matcha yang kami cuba..
Abaikan waktu dalam gambar ini sebab ini waktu Thailand (kredit gbr dr Nuch).. waktu jepun adalah 11.05am

Ketika kami keluar dari stesen Kamoeka.. kami ternampak gerai yang menjual aiskrim Matcha (green tea) apa lagik.. kami semua teruja nak mencuba.. harganya 250yen.. antara yang termurah yang kami jumpa di Kyoto.. kalau di bandar Kyoto ianya dijual dengan harga 350-400yen.

Matcha ice-cream

Rasanya pahit dan kelat seperti kita memakan daun teh.. ada manisnya tetapi tidak terasa keterlaluan.. cuma rasa pahit kelat dari teh hijau itu lebih ketara.. dalam pahit tuh.. makan jugalah sampai habis.. Selesai kami makan aiskrim.. apa lagi kami bergerak ke pesta Koinobori untuk mengambil gambar dari dekat..

Selesai mengambil gambar dan kami berpatah balik ke stesen tetapi mengambil laluan terus untuk menaiki JR tren. Sebelum itu kami singgah balik ke kedai yang kami beli aiskrim tadi tapi kali ini kami menjenguk produk kekacang dan kerepek yang mereka jual.. Ada kerepek wasabi.. dan boleh test.. masa nielah aku termakan kerepek wasabi dengan minyak babi tuh sebab ingat 100% ok.. bila nak beli.. Kanako check balik kandungan dan maklumkan ada minyak babi.. Ok dah makan.. dah masuk perut pun hahaha.. Cuma di sini aku beli jugalah kacang hitam yang digoreng.. yang ini yakin takde campuran.. dan sebungkus berharga 500yen = RM17.. kami juga diberi minum teh kacang hitam dengan percuma.. disebabkan aku membeli 2 bungkus kacang hitam.. maka makcik kat situ bagi kami 3 peket teh kacang hitam sebagai hadiah.. Kanako beri pek itu kepada aku.. katanya dia tak perlukannya.. tapi aku mungkin boleh bagi kat orang lain sebagai souvenier.. 1 pek lagi aku berikan pada Nuch..

Setelah itu kami pun bergerak ke stesen JR.. tapi biasalah.. sepanjang jalan tuh asyik berhenti ambil gambar sahaja.. Sebelum kami sampai ke stesen.. kami singgah ke gerai kecil berhadapan dengan stesen tadi.. semasa Kanako google berkenaan dengan Koinobori.. ada dimaklumkan semasa hari cuti berkenaan terdapat juadah manisan yang disediakan sempena Children Day -Kodomo no Hi iaitu kashiwa-Mochi iaitu tepung beras berintikan kacang hitam yang dibalut dengan daun oak.. Kami jumpa manisan ini di kedai berkenaan dan Kanako mengajak kami untuk mencubanya..

Kashiwa-Mochi yang kami makan..
Yang warna hijau itu tepung beras dicampur dengan daun oak.
Yang putih dari tepung beras sahaja..

Rasanya macam makan kuih Koci.. cuma tidak bersantan dan berminyak.. Aku maklumkan di malaysia kami juga ada kuih seperti ini dan dikenali dengan kuih Kochi... so aku cakap.. aku suspek mungkin ada kesamaan dengan Mochi Jepun.. yelah kan.. jepun menjajah tanah malaya dulu jugakan.. mochi - kochi.. bunyi pun lebih kurang jek...

Harga tiket train JRline hanta 200yen untuk kembali ke stesen.. Semasa ke sini aku terlupa nak ingatkan Kanako untuk ke Arashiyama untuk mengambil photo hutan bambo.. dah sampai Tokyo baru teringat... Bab ini yang ralat sungguh.... takpelah.. itu namanya untuk suruh datang balik ler kot.. huhuhu

Selepas kami keluar dari stesen.. kami terjumpa 3 anak dara berkimono.. sempatlah snap dari belakang..

3 gadis jepun berkimono..
Esoknya turn Kanako dan Nuch pula berkimono..

Kami tunggu bas semula sebab hendak ke Golden Pavillion Kinkaku-ji yang terkenal dengan menara emasnya.. kami naik bas no 11 dan tukar bas bernombor 59 pula untuk ke sana.. Ketika ini orang amat ramai sekali.. di pertengahan jalan bas 59 mula dinaiki orang dan penuh sesak.. Mulanya kami hampir juga membatalkan niat kami ke sana.. tetapi memandangkan dah 3suku nak sampai kami teruskan sahajalah..

Tiket yang kami beli untuk masuk
400yen

Golden Pavillion Kinkaku-ji
Menaranya dibuat daripada emas betul..

Kami beli tiket dan mula beratur untuk masuk.. Masa nie memang ramai sungguh orang.. sesak rasanya.. Bila masuk sahaja sudut pertama yang kami nampak pemandangan Kinkakuji ini orang dah mula berhenti untuk mengambil gambar sampai kena halau dengan pak guard kat situ sebab orang dah mula sesak dan tak boleh bergerak... berebut jugalah kami nak ambil gambar dan bergambar sakan... Yang bestnya lepas dah sesak-sesak ambil gambar kat situ.. bila patah balik.. Aaik.. takde orang dah.. apa lagi.. sambung balik buat aksi senyum kat situ..

Kami rancang tak nak lama-lama kat sini sebab nak pergi ke destinasi seterusnya.. so kami jalan laju-laju.. ambil gambar sana sini.. Singgah tempat orang baling duit siling.. Kanako dan Nuch ambil peluang baling siling.. aku tengok jelah.. tak minat nak percaya benda-benda tuh... dan Nuch pun singgah untuk beli fridge magnet kat situ.. Kanako pula beli manisan mochi berintikan kacang hitam lagi.. Aku?? Di sinilah pertama kali aku beli air mineral guna machine kat jepun.. senang jek... masuk duit.. pastu tekan ahakss... macam tak pernah guna kat mesia :) Masa nie siap Nuch dan Kanako ambil gambar lagi.. buat kenangan ahaks..

Ok lepas jalan-jalan.. kami naik bas balik untuk ke stesen Kyoto.. mulanya kami rancang nak ambil bas ke sana.. tetapi pakcik yang jaga kat papan tanda bas tuh hahaha.. nasihatkan kami ambil tren je sebab hanya 1 stop dari Kyoto station berbanding dengan bas yang lebih kurang 30min dan hanya tiba sejam 1.. so kami pun bayar harga tiket tren 160yen.. singgah kedai beli roti alas perut (oh ya masa nie kami langsung tak lunch.. giler sungguh).. dan kami turun ke stesen Fushimi Inari

Inilah pakcik yang kami tanya tadi..
Cerita ini siap bergambarkan..

Akhirnya kami sampai ke Fushimi Inari.. kebetulan ketika kami sampai Festival Inari juga beru bermula.. deretan beberapa buah lori membawa orang tua muda mula muncul satu persatu..

Pintu gerbang Torii..

Antara tok sami mereka

Mana yang dah sampai.. tunggu pulak kereta berhias yang bawa patung tuhan

Antara yang dah sampai beratur pada 1 bekas air dan basuh tangan mereka

Di Fushini Inari Srine ini terkenal dengan Torii gate (japanese gate) yang berwarna oren hasil derma dari orang ramai.. setiap Torii yang didermakan ini mempunyai nama individu berkenaan. Masuk ke sini percuma jek..

Torii gate berwarna kuning oren yang terang..
Ketika ini kami bergerak naik..
Jika anda baru datang.. anda tidak akan nampak tulisan berwarna hitam itu..
Tulis itu kelihatan bila anda hendak bergerak turun atau berpatah balik..

Setelah puas bergambar kat sini.. kami pun berpatah balik.. sebenarnya boleh naik lagi ke atas dan ada banyak lagi Torii gates seperti ini di bahagian atas.. tapi memandangkan kaki masing-masing dah terlebih kuat.. kami putuskan untuk patah balik dan masa untuk shopping di bandar Kyoto..

Masa nie memang sesak dan penuh orang..
Kawaramachi Street
Jalan ini antara jalan yang terkenal di bandar Kyoto

Shin Kyogaku Arcade

Kami masuk ke kawasan arked yang dikenali sebagai Teramachi and Shin Kyogoku Shopping Arcades.. Di sini banyak gerai yang menjual souvenier dan kedai makanan jepun.. Kami kembali ke jalan ini, esoknya untuk makan tengahari di salah sebuah kedai sushi di sini.. Sedap dan semuanya berasaskan makanan laut sahaja..

Nuch.. shopping sakan gak kat sini.. banyak juga souvenier yang dia beli.. hinggakan untuk sepupu sepapat pun dia beli juga.. bukan sikit.. dekat berbelas sepupu juga yang dia belikan.. aku pulak hanya membeli penanda buku dengan tempat2 menarik di Kyoto dengan harga 300yen.. selebihnya souvenier aku dah beli semasa di kedai souvenier di Kamoeka tadi..

Setelah puas shopping.. kami putuskan untuk kembali ke hotel dan makan malam sahaja di bilik.. memandangkan aku dan Nuch membawa bekal makanan yang banyak.. maka malam itu kami singgah di kedai lawson untuk membeli air mineral, air kopi, telur rebus, onigiri tuna dan sticky rice.. kami panaskan di hotel sahaja.. nanti..

Sampai ke bilik.. apa lagi.. selepas merehatkan diri.. kami masak air panas.. dan sesi makan makanan segera.. aku makan onigiri dan bubur nasi knor yang aku bawa dari sini.. dicampur pulak dengan telur rebus.. sedap sungguh rasanya apatah lagi tadinya kami tidak makan tengahari..

Setelah selesai makan.. kami siap-siap semula untuk keluar balik menikmati suasana malam di Kyoto.. Kanako cadangkan kami ambil teksi sahaja.. Charge yang dikenakan hanyalah 750yen sahaja untuk ke Pontocho street.. Kawasan ini terkenal dengan deretan kedai makan.. dan kami turut terjumpa seorang geisha di sini.. tak sempat nak ambil gambar... tengok dengan mata sahaja lah..

Sejarah Ponto-cho street

Suasana jalan ini meriah dengan lampu-lampu tanglung..
Banyak deretan kedai makan..
tapi kena hati-hati ada kedai yang tidak ada tanda harga..
kalau masuk standby jelah kena bayar berapa pun..

Bila berjalan di sini rasa macam jalan di zaman silam
Kedai di sini hanya buka dari pukul 5.00ptg hingga 11.00 malam sahaja

Kami jalan-jalan di sini sambil melihat sekeliling dan mengambil gambar.. Puas jugalah berjalan dan kami turut menyusuri jambatan dan meilhat ramai orang lepak di tebing sungai..

Ramai orang melepak di tebing sungai ini
Kamogawa River
Selepas itu kami bergerak ke Gion, tetapi kerana sudah malam.. jalan itu sedikit sunyi.. dan kami bercadang untuk datang ke situ esok harinya.. dan mula bergerak ke salah satu temple yang dikenali sebagai Yasaka Jinja

Yasaka Jinja Shrine atau Gion Shrine
Kuil ini terletak betul-betul di penghujung jalan Shijo..

Kami ambil gambar di sini sikit-sikit dan mula bergerak balik ke hotel dengan menaiki teksi.. Kami penat berjalan seharian.. Esok pula kami akan bangun awal untuk ke kedai sewa kimono..

Bersambung..

Selamat Tinggal LCCT dan Selamat Datang Kansai (KIX) (Part1)
Dari Kansai ke Osaka (Part 2)

||alis|| said...

ahaaa.. tggu dan baca n3 seterusnya plak. nak tgk org thai pkai kimono. hiks.

julietchun said...

cantik eh layang2 ikan tu.

kuih mochi tu mcm kuih koci pulak sekali tgk :D

masih ada lagi geisha?

teringat baca novel memoir seorang geisha yg menarik tu.

Tukang Padam Papan Putih Cute (T3PCute) said...

alis

Ambil masa sikit ye akak nak update ada dateline menunggu ;)

Juliet

Memang ada.. aku nampak dengan mata aku sendiri dia menghantar seorang lelaki ke muka pintu kedai sambil tunduk hormat..yang bestnya selepas itu dia cepat-cepat lari sembunyikan diri huhuhu.. klasik pengalaman tuh hahaha...

layang-layang itu hanya ada sekitar bulan april dan mei jek.. kan.. sama dengan kuih kochi kan.. seperti yang aku beritahu kawan jepun aku tuh..

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...