Monday 12 May 2014

Kaki yang sakit dan wajah persis wanita jepun..

Salam

Alhamdullilah dah 3 hari kembali ke bumi tanah melayu.. aka malaysia.. Sampai ke KLIA2 seawal pukul 6.00pagi.. selepas mengambil 2 beg yang dimasukkan ke kabin.. pergi 2 beg.. balik 3 beg ahaks... berat yang 25kg diambil tuh betul-betul cukup2 je.. berbaki 300gram jek extra :)

Selepas menguruskan beg kawan baik aku Nuch ke Thailand.. akhirnya sekitar pukul 8.30pagi dia masuk ke International Departure.. dan sekitar pukul 9.00 pagi.. aku keluar dari KLIA2 menuju ke rumah mak..

Pukul 12 tengahari pulak.. dah bergerak ke Seremban untuk kenduri kawin anak sepupu pakwe.... maka selepas seminggu mendengar komunikasi dalam bahasa Jepun dan Inggeris.. sabtu tuh pulak kena tune telinga dengan slang nogori yang 100% pekatnya ahaks... makcik pakcik pakwe semua terkejut melihat aku tetiba muncul di kenduri kawin selepas begitu rancaknya kawan baik aku mengupload gambar percutian kami di Jepun.. (ye pakcik makcik aku skrg nie pun dah ada facebook.. masing-masing ingat aku tak balik lagik.. nak pulak baru landing dari jepun.. terus p kenduri kawin)

Alhamdullilah hari ini dah mula bekerja.. dan aku terlupa rupanya esok cuti hahaha.. maklumlah rasa macam dah lama cuti sakan.. sepatutnya ke Melaka esok selama 3 hari.. tapi adik kerani memaklumkan aku tak perlu pergi... melompat tinggi dalam hati.. sebab penat balik dari jepun pun tak selesai lagi.. yang utama tak perlu nak ganti kelas yang masih melambak perlu diganti nie

Kaki aku masih sakit giler.. bayangkan berjalan tanpa henti dari hari jumaat 2hb Mei.. hinggalah ke saat akhir nak berangkat balik 9hb Mei.. rasanya dah beratus km kami berjalan kaki.. naik bukit turun bukit.. naik turun tangga jangan ceritalah.. kaki memang sakit giler dan dah bengkak pun... semalam timbang berat dah hilang 4kg... apa taknya.. selain daripada berjalan kaki yang banyak giler.. rasanya.. hanya 4 kali sahaja kami makan tengahari sepenuhnya.. bakinya.. makan sambil jalan dengan kudapan sekadar alas perut.. giler sungguh diet kami... udahlah aku dan Nuch jenis perut asia yang perlukan nasi waktu tengahari.. terpaksalah terima juga dengan sekadar makan roti.. biskut.. sushi.. udon.. dan soba (mee sup).. makan malam pun begitu juga.. yang benar-benar kami makan malam penuh hanya 2 kali sahaja.. malam pertama- makan nasi dan roti nan di restoran india halal.. dan malam kedua akhir -makan di restoran Thai halal.. selebihnya kami memilih makan di bilik dengan berlaukkan telur rebus.. onigiri.. dan bubur nasi knor.. itulah makan malam aku selama 5 malam di Kyoto dan Tokyo..

Hingga hari ini sudah 2 orang mula menegur muka aku yang dah jadi persis macam wanita jepun hahaha.. kemarin semasa ke kenduri kawin juga ditegur orang.. hari ini sewaktu memberikan hadiah coklat kitkat teh hijau.. kawan baik aku pun menegur muka aku dah macam orang jepun juga... ahaks..

Banyak giler kenangan kami di sana.. trip kami ini trip ikut budget orang jepun.. walaupun kami pelancung.. tapi tourist guide kami 100 lokal jepun dan sebab itu trip pengangkutan kami ala-ala ikut budget lokal.. kalau nak ikut budget tourist mungkin kosnya lebih mahal.. ada rakan yang berjalan sekitar Tokyo mengambil pass 3 hari dengan harga 8000yen.. sedangkan kami berada di Tokyo selama 5 hari.. aku rasa budget kami lebih kurang 8000yen juga.. hanya 1 hari sahaja kami ambil pass sehari.. dan sehari lagi pulak pass sehari untuk JRLine.. bakinya.. kami beli tiket ikut destinasi yang perlu sekitar 160-360yen sahaja..

InsyAllah nanti akan aku tuliskan perjalanan terperinci trip ini.. banyak sangat benda yang berlaku dan kami lalui.. Indah dan seronok walaupun setiap malam kami bertiga terpaksa menyapu krim sakit otot di kaki...

Shopping? banyak juga yang kami beli.. terutama kosmetik, yukata, kimono, buku tentang memakai kimono dan souvenier... selain itu.. kami juga mendapat 4 benda percuma sepanjang di sana.. Sepasang geta (selipar yang dipakai sewaktu memakai kimono atau yukata), pewangi dalam bentuk bonjotan kain, sebuah buku tentang 'perang cyber' dalam bahasa jepun ditandatangan oleh penulisnya sendiri dan tisu-tisu kecil yang diberi percuma di sepanjang kaki lima.

Antara benda yang aku dapat percuma di Jepun (kecuali Kit kat tuh beli perisa teh)..

Buku cara-cara memakai kimono di beli di kedai buku Kunokuniya di Shinjuku
Buku ini disertakan bersama DVD dengan harga 1620yen= RM51.44sen

Beli sebagai kenang-kenangan sebab aku ada membeli Yukata dan Happi..


9 comments:

t.a.t.a said...

Kak, buku cara pakai kimono tu semua dalam bahasa Jepun ke?

Tukang Padam Papan Putih Cute (T3PCute) said...

tata

Yup dalam bahasa jepun tapi dia ada tunjukj step by step bergambar dan ada dvd sekali.. itu yg beli sebab leh tgk dvd kalau xfaham ;)

t.a.t.a said...

Kak, once dah put on the kimono, boleh snap gambar? Hehehe. Tak yah snap muka pun tak pe, just nak tgk badan bersalut kimono sahaja.

Tukang Padam Papan Putih Cute (T3PCute) said...

tata

hahaha.. entah bila tah nak pakainyatuh..ok nnti akak test drive ye

marinahunny said...

Nak tgk jugak kak pakai kimono tuuuuu. Tp x aci tnjuk kaki saje hehehe

||alis|| said...

jetlag tak kak? cayalah. turun2 epot trus zass ke knuri kawen. hihi. mintak selitkan sket cerita klia2. sbb msih goreng pisang panas kan.. hihi

Tukang Padam Papan Putih Cute (T3PCute) said...

Marina

Wah semua nk tgk nie. Entah bila nk pki ye

julietchun said...

kimono pakai untuk raya nanti ok :D

Tukang Padam Papan Putih Cute (T3PCute) said...

juliet

mau aku makan sikit jek time raya sebab sendat ahakss.. ye bagus utk diet

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...