Friday 8 November 2013

Ho Chi Minh Vietnam di mataku

Salam

Alhamdullilah selamat sampai kembali ke Malaysia dan dah mula kerja 3 hari pun.. Hari ini baru berkesempatan upload gambar dari kamera ke nb sendiri.. Perjalanan 4 hari 3 malam memang menarik.. cuma masa agak suntuk sebab masa yang benar2 aku spend di sana adalah 2 hari sahaja.. hari pertama flight sampai pun dah nak pkl 8malam.. so1st day burn camtu jek.. 2nd and 3rd day pulak sibuk ke mekong river dan chu chi tunnel.. nothing much interesting there.. cukuplah dah pernah sampai.. kalau nak p sana balik rasa macam tak perlu dah..

So apa pendapat aku tentang Ho Chi Minh City?

1- Motosikal...
Yes.. dimana-mana pun anda pergi.. kenderaan utama di sana adalah motosikal.. jenama Honda, Yamaha dan Nissan antara jenama yang terkenal... harga bermula dari 2000USD hingga puluhan ribu kerana ada sesetengah motornya diimport dari German dan Italy





2- Traffic.. pejalan kaki bukan keutamaan
Disebabkan motosikal merupakan kenderaan utama.. walaupun disediakan lorong pejalan kaki dan zebra crossing.. itu semua takde beza.. hatta kaki lima pun mereka bantai bawak motor juga.. Lorong lintas jalan.. aku rasa lebih sebagai hiasan jalan hahaha... walaupun korang melintas.. motor akan menyelit2 depan dan belakang korang janji diorang boleh lepas.. Namun walaupun camtu.. mereka bawa motor relaks.. takdelah macam mat rempit kat KL nie.. bawak motor macam tak ingat dunia.. walaupun mencabar.. but bila melintas tuh kenalah pandang kiri kanan.. pastinya bunyi hon motor akan kedengaran bertalu2 sepanjang korang melintas tuh..



3-Architecture bangunan semua kurus-kurus dan tinggi..
Rumah dan bangunan kedai... mempunyai ciri-ciri senibina yang terhad.. meaning.. kalau kat mesia.. bangunan rumah atau kedai tuh siap ada beranda.. balkoni... siap ada sudut tepi kiri kanan.. rumah dan kedai kat sana bangunannya semua straight forward.. maksud aku.. blok kedai tuh kalau 2 3 tingkat straight ke atas.. takde korner-korner untuk bilik atau keluk2 macam yang biasa kita tengok.. kedai pulak 1 bangunan tapi bila masuk kedai tuh.. ada tingkat 2 dan 3..contoh kedai makan yang kami masuk.. memandangkan kami datang 41orang.. ruang makan untuk kami adalah tingkat 3... uihhhh jenuh naik tangga.. kena geng makcik2 yang sakit kaki.. kesian tengok bila kena panjat tangga.. namun rumah rakyatnya kalau diluar bandar amat sedih sekali.. contoh macam rumah makcik yang dayung sampan kami masa di mekong river,, rumah dia sekadar bangsal buruk jek.. makcik nie siap tunjuk kat aku rumah dia.. sebijik macam bangsal orang tunggu durian kat kebun..


4-Kopi susu
Memandangkan vietnam pernah dijajah oleh perancis.. maka.. minum kopi adalah minuman utama mereka.. ke mana-mana jek pergi pasti ada jual kopi.. baik kopi o.. atau kopi susu.. kopi di sini ditapis menggunakan 1 koleh penapis.. kebanyakan orang yang jual kopi di tepi jalan nie.. jual sekali penapisnya.. contoh kopi 500g yang aku beli dengan harga RM10.. dijual dengan penapis sekali.. Rasanya memang sedap.. tak perlu nak pergi starbuck.. kopi tepi jalan yang dijual dengan motor, basikal atau peniaga kaki lima sudah cukup enak dengan hanya berharga RM3 atau 1USD.. kalau masuk restoran atau kedai makan.. segelas kopi susu berharga RM7..atau 450000VND


5-Roti Baguette
Sesiapa yang biasa tinggal di UK atau europe pasti kenal roti ini.. roti keras yang panjang berwarna kuning.. kulit luarnya sedikit keras tetapi isinya lembut.. Roti ini anda boleh nampak dijual di merata kaki lima.. bila sudah dijajah oleh France maka roti baguette merupakan salah satu tinggalan makanan selain kopi.. aku mencuba juga roti ini di hotel.. memang enak.. sayangnya tidak dapat nak merasa makan roti baguette ini bersama inti tuna atau prawn mayo seperti mana kegemaran aku dulu di UK.. Roti Baguette antara fav aku yang kini agak sukar diperolehi di pekan kecil tempat aku tinggal.. tapi kalau ke tesco memang ada.. atau kalau ke subway pun ada.. belum nak mencuba lagi.. lagipun rasa macam tak berbaloi jek nak beli kalau kat subway sebab agak mahal..

6-Matawang VND(Vietnam Dong), USD dan Ringgit Malaysia
Ketiga-tiga currency ini boleh digunakan di Vietnam.. rata-rata peniaga kat sana dah sedia makum tentang ringgit malaysia menyebabkan awal-awal lagi bila mereka menawarkan barangan.. pasti harga dalam RM yang akan disebut terlebih dahulu.. Namun adakalanya elok juga tanya dalam currency USD dan Vietnam Dong.. kalau ikutkan menggunakan USD ada sedikit kerugian sebab mereka convert lebih kurang.. pada aku jika guna VND adalah lebih murah sebenarnya.. so pandai-pandailah tawar dan membeli.. duit yang aku bawa pun sekadar RM1100, 100USD dan 300,000VND.. semuanya hampir habis dibelanjakan.. baki hanya RM50 dan 18,000VND

7-Kain cotton, sutera vietnam, baju kurung manik, jubah, telekung, T'shirt polo, beg (Deuter, Kipling, North Face)
Semua yang aku sebut di atas adalah benda yang kebanyakan orang malaysia beli... semua yang ada tuh.. semuanya aku beli.. hahaha.. bukan untuk aku tapi sebab kiriman orang dan beli utk keluarga dan pakwe tersayang.. kain cotton biasa RM20 sepasang, english cotton RM25 (beli 10 dapat 23), japanese cotton gred 1 RM45, Sutera vietnam RM45-50, Jubah & baju kurung manik RM48-50.. telekung lycra RM30-42, telekung bunga timbul 48-55, t shirt USD7, beg kipling beroda dan boleh ditarik USD12, beg pack deuter dari RM24-55 dan senarai harga goes on... pendek kata.. memang murahlah.. yang penting kena pandai tawar.. aku dapat beg purse berzip kipling dari 1 rm10.. aku dapat 2 untuk RM10 hahaha...

8-Makanan halal
Di sini harga makanan halal agak mahal.. sepinggan nasi goreng boleh sampai RM15.. kalau makan 5-6 orang bila bayar boleh sampai RM100... memang agak mahal so pandai-pandailah.. makanlah ala kadar.. tak perlu nak bermewah sangat.. nak makan sedap2 tunggu balik KL jelah.. Aku bile berjalan bab makan nie kadang lebih suka sekadar cukup ala-kadar.. dulu pusing italy dan switzerland seminggu pun 90% masak sendiri dan buat nasi goreng siap ada telur dadar dan kari ikan.. kalau nak makan sedap.. baiklah ke Thailand atau pun ke Indon.. lagi puas hati ;)

9-Sikap orang vietnam
Rata-rata orangnya kurang mesra pelancong.. ada yang baik..ada yang kasar.. pengalaman aku.. Masa aku dan kawan aku membeli kat pasar malam.. aku terdengar kedai sebelah tuh.. maki hamun sepasang suami isteri nie.. terkejut juga.. sebab sampai tahap menjerit2.. Alhamdullilah.. masa aku kat sana.. takdelah jumpa pulak yang kasar.. So far 2 3 peniaga yang aku jumpa.. siap aku pulak yang merayu2 pulak dengan harga yang aku nak.. contoh beg duit kipling tuh.. 1 rm10.. tapi sebab aku bodek sakan hahaha.. dapatlah 2 RM10 hahaha.. yang aku bodek tuh adik2 jek.. yang best masa tunggu kat masjid.. ada sorang adik nie jual purse bercorak vietnam.. 6 purse rm20.. walhal aku dah beli kat mekong 6 RM15... puas juga dia merayu.. tapi sebab aku nak beli rm10 dia tak nak hahaha... sampai dia cubit2 pipi aku.. sesuka hati dia jek.. hahaha.. nak jadi cerita.. bila pergi makan kat satu kedai halal nie.. jumpa balik pulak adik tuh.. siap rayu-rayu lagi.. siap gelaran 'kakak sayang' lagi  hahaha.. kenapa aku teringat dia?? sebab muka dia sebijik muka anak buah aku ahaks... hampir kesian juga nak beli.. tapi sebab dah beli tuh yang jadi keras hati tak beli... so kesimpulannya.. ada peniaga yang baik dan lembut dan ada juga peniaga yang kasar.. banyak kes yang aku dengar.. hati-hati bile tanya harga.. kalau kita tanya harga.. dia taknak jawab.. sibuk tanya saiz.. pastu tanya harga lagik macam mengelak2.. baik blah.. sebab itu antara tandanya diorg nak kenakan korang..

10-Buah-buahan
Kat sini syurga buah-buahan.. semuanya boleh dikatakan bersaiz agak besar macam jambu air, ciku, asam jawa dan macam-macam lagi.. harga pun not bad.. ada 1 buah yang dikenali sebagai Milk Fruit yang dijual dengan harga sekilo rm30.. aku beli 2 biji dalam rm11.. rasanya?? entah sebab masih kat kawan aku hahaha.. petang nie lepas balik kerja baru nak pergi ambik ahaks.. apa pun makan buah kat sini memang puas.. macam-macam buah ada jadi pilihan :)


Rasanya itulah apa yang sempat aku lihat semasa di sana... Kadangkala kali pertama ke sesuatu tempat kita tak dapat nak selami sepenuhnya apa yang ada.. mungkin sahaja ada lagi yang tersembunyi.. Namun InsyAllah jika ada kesempatan lagi.. mungkin aku akan ke sana lagi..

2 comments:

t.a.t.a said...

kalau matawang RM pun boleh pakai disana, lagi la senang. tak payah nak kisah tukar duit semua.

dah tu kau tukar tak duit sana?

Tukang Padam Papan Putih Cute (T3PCute) said...

t.a.t.a

duit vietnam dong tukar gak dlm 30000 jek lebih kurang rm45 je.. itupun tak habis ada baki dekat 20k lg.. lebih kurang rm3 ;)

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...