Tuesday 19 November 2013

Berisi VS kurus.. Botak VS Rambut Panjang..

Salam

Setiap orang ada jejaka dan wanita idaman.. Bagi yang masih bujang.. pasti ada ciri-ciri lelaki dan wanita yang kita suka.. biasanya artis2 menjadi trademark.. yelah namapun artis.. dan selalu keluar TV.. tentu itu antara yang sering dijadikan ukuran..

Bagi yang dah kawin pulak.. kalau ingat2 balik zaman bujang2 dulu pun.. pasti ada yang meletakkan certain pilihan dan ukuran yang perlu ada.. namun.. ada yang dapat seperti yang diidamkan.. tapi ramai juga yang sedikit atau mungkin langsung tersasar dari yang dicari.. (banyak kes macam nie)..

Wanita.. selalunya diukur dengan status.. Comel.. Cute.. Cantik.. lawa.. warna kulit.. tinggi/rendah.. sesedap mata memandang.. dan selalunya.. ukuran badan turut menjadi syarat..

Lelaki  pulak.. sering juga diukur dengan ketampanan.. hensem.. berkumis.. berjanggut.. bentuk badan (tough.. kurus.. macho..).. warna kulit and list goes on.. dan kadang termasuk juga faktor berambut dan tak berambut.. (panjang.. pendek.. botak)


Aku pun tidak ketinggalan punya ukuran dan pilihan fizikal seperti ini.. Biasalah manusia kan..

Ciri-ciri Lelaki yang aku suka.. (alhamdullilah pakwe in this category walaupun kenal since form 1 tak pernah ambik port pun ahaks)..
1-Sedikit berisi.. Macho or tough.. kalau kurus sangat.. kurang minat.. (pakwe penah kurus giler-masa di UK sebab buat 3 kerja 1 masa.. memang tak best.. siap merayu suh dia naik berat badan.. kalau dah kawin kalau suami kurus kering.. ini sering disalah erti oleh orang.. kata isteri tak pandai masak.. dan pernah gak mak sedara pakwe tanya pesal dia kurus -ini masa aku balik mesia kejap dulu.. siap tanya aku tak masak ke?? aduss tensen..)
2- Botak adalah dilarang sama sekali.. entah pada aku kurang hensem.. n rasa semacam ahaks.. hahaha... dan berambut panjang amatlah no-no pada aku.. Rimas kalau jumpa lelaki cenggini.. rasa nak ambik gunting potong jek rambut tuh.. Kalau masih muda remaja oklah.. aku faham.. tapi kalau umur dah masuk 40an.. udah ada anak berderet.. masih juga nak berambut panjang.. kurang sesuailah kan.. (pernah jumpa org macam nie.. isteri dan anak bergaya.. tgk ayahnya.. terkejut.. sebab berambut panjang dan pakai seluar jeans koyak sana sini-fesyen)
3-Kulit jenis sawo matang.. agak kurang gemar yang cerah.. tak tahulah nape.. lelaki yang cerah sort of give me a creepy feeling ahaks.. sorry for guys yang jenis berkulit cerah.. (maybe I so used to this kind of guys because my uncles on my mum side semuanya jenis cerah macam cina.. since my nenek is a chinese)
4-Kemas dan bersih..Not selekeh.. ohhh tak tahan dengan orang yang selekeh.. (simple and clean takpe lagi.. ada org pakai smart tapi still nampak selekeh.. you got what I mean)

Ciri-ciri tambahan;)
5- Bulu mata lentik-bonus


Sila tengok senarai di atas... Kacak itu diukur dari segi penampilan.. dan bentuk badan.. kesian cikgu.. pensyarah.. diorang pun kacak juga... ;)

Itu ukuran fizikal.. tapi sebenarnya memilih pasangan, ukuran fizikal tidak mencukupi.. tapi soal agama juga penting.. selain berbudi bahasa.. sekufu atau tidak.. Boleh baca tentang isu sekufu di sini.

Soal agama.. budi bahasa itu aku tak nak ulas dalam entri ini.. sebab secara umumnya kita tahu itulah ukuran yang terbaik.. tapi hakikatnya sebagai manusia.. ukuran luaran itu sering menjadi syarat pertama.. sebelum syarat2 agama dan budi bahasa itu dijadikan ukuran..

Zaman aku pernah blind date dulu antara kriteria yang pernah dijadikan ukuran berdasarkan pengalaman sendiri dan kawan-kawan adalah

1- Perempuan bertudung.. yang tidak bertudung pun ok.. tapi diharapkan dapat bertudung kemudiannya nanti..
2- Pandai masak (tipikal asian culture)
3- Saiz badan sedang-sedang.. not too skinny or too big..
4-  Cerah.. kalau putih melepak is a bonus.. tapi kalau gelap as long as hitam manis.. that still ok (aku pernah ada pengalaman nie.. pernah sorang nie 1st jumpa aku masa gathering geng2 mirc dulu.. terus nak mengorat.. alasannya.. aku antara yang jatuh kategori putih melepak)
5- Some prefer educated.. mature.. but not too outspoken..
6- Sopan santun dan manis.. lembut bercakap..
7- list goes on.. bla.. bla.. bla..

Tapi kan.. hakikatnya.. walaupun kita ada meletakkan ciri-ciri itu.. kadangkala.. yang kita pilih mungkin hanya 1/4 sahaja daripada senarai yang kita letakkan itu.. menghampiri pilihan kita.. selalunya.. Cinta itu Buta hahaha... Kadangkala.. fizikal ok.. memang lawa.. but bila kita timbang tara pulak dengan sikap dan agama.. sometimes kita terpaksa tolak tepi ciri fizikal..

Ibarat macam kita nak beli bajulah... Bila kita nak beli baju.. selalunya.. kita akan pilih berdasarkan pilihan mata.. nampak cantik sekali pandang.. bila kita nak buat keputusan sama ada nak beli.. barulah kita tengok harga.. tengok jenis kain.. tengok jahitan.. tengok saiz.. dan etcs... Selalunya jarang orang beli terus tanpa membelek barang terlebih dahulu.. hatta beli online sekali pun.. visual adalah perkara yang penting.. kadang kita akan study review org terlebih dahulu then baru kita decide beli.. atau kita dah survey dulu brg itu secara fizikal kat kedai.. then balik kita baru order online since it's more cheaper.. (aku biasa buat macam nie.. masa aktif beli brg online kat amazon UK dulu)

Begitulah juga kita memilih pasangan kita.. saling compliment each other.. pernah juga kita jumpa.. kadang suaminya hensem.. tapi isterinya.. biasa-biasa sahaja.. adakalanya.. suami kurus.. but isterinya berisi.. pernah juga jumpa dua-dua lawa dan hensem.. bahgia hingga akhir hayat.. dan tak kurang juga bercerai berai (artis byk masuk dalam kategori ini)

Oleh itu pada yang masih belum ada jodoh.. jangan jadikan sebab fizikal sebagai alasan.. nak kata kurus dan lawa tuh senang dapat jodoh? tak juga.. ada kawan aku yang jatuh dalam kategori ini.. tapi sampai sekarang pun belum ada jodohnya... dan tak semua.. yang gemuk berisi.. tak ada jodoh.. sorang kawan aku.. badannya memang berisi.. kawin juga dan anak pun dah nak masuk 4..

Tapi aku faham.. orang-orang tua.. ramai suka buat persepsi sendiri.. nak2 pulak kalau p kenduri kawin.. ada kenduri kendara.. bila yang masih bujang tuh tak kawin lagi.. maka panjang berjela lah nasihat diorang.. pernahlah juga terdengar dek telinga sendiri.. makcik2 sibuk suruh kuruskan badan.. bergaya letak gincu lebih.. semata-mata konon-kononnya.. lebih mudah dapat jodohnya.. sakit hati jugakan mendengarnya... tapi pada aku.. lebih baik ignore jelah.. itu persepsi orang tua dan orang kampung yang masih memandang dunia zaman ini.. seperti zaman mereka dedulu.. jodoh dan pertemuan bukan lagi ditentukan dengan gaya dan besar kecilnya saiz badan..

Trust me.. ada lelaki yang memang suka wanita berisi.. dan ada lelaki yang memang tak minat wanita kurus.. tapi tak kurang juga yang memang suka wanita sedang-sedang dan tidak terlalu kurus.. tapi kadangkala bila si lelaki pula meletakkan ukuran fizikal seperti itu.. mereka juga terlupa.. yang perempuan juga punya 'taste' mereka sendiri..

Pendapat aku.. kalau mula-mula kawan.. si dia dah sibuk suruh kita kuruskan badan.. kawal makan minum kita.. sibuk bising pasal saiz badan.. Nah.. if you ok dengan teguran dia dan tidak keterlaluan.. so why not go ahead and change.. tapi better if you wanna change your appearance.. do it because of health reason.. dan paling utama... lakukan sebab Allah s.w.t. meaning.. kalau nak kurus.. pastikan niat itu kerana untuk memudahkan kita beribadat pada Allah.. senang nak solat.. tak sakit kaki.. turun naik pergerakan badan lebih mudah.. Aku sering mengukur turun naik badan aku.. terutamanya perut hahaha.. bila waktu solat.. if aku dah mula rasa berat nak rukuk.. nak duduk antara 2 sujud.. nak sujud.. then I know it's time to lose the weight.. setidak2nya kita dapat pahala untuk niat yang baik itukan.. Bila badan cergas untuk bersolat.. kita akan rasa lebih mudah untuk melakukan solat.. dan turunkan berat badan atas sebab mudah nak beribadat aku rasa the best reason utk kurus ;)

Dulu aku memang kurus.. zaman anak dara... zaman universiti.. tapi kini.. saiz badan dah mula meningkat.. balik dari UK.. berat badan terus naik secara mendadak sebanyak hampir 10kg.. bukan aku sorang tapi majoriti kawan-kawan aku pun begitu.. still juga berusaha untuk kurus walaupun macam tipis jek harapannya hahhaa... takpelah.. metalbolisma badan dah tak sekuat dulu.. aku memang tak percaya sangat dengan exercise sebab aku tahu berat aku memang boleh turun kalau aku exercise(aku kan bekas atlet UKM dulu).. tapi aku dah stop buat semua tuh.. exercise aku cukuplah sekadar memasak kat dapur.. sidai baju.. kemas rumah.. mop lantai.. basuh bilik air.. that's it.. kalau kat UK.. hari2 jalan kaki berbatu2..

So just be happy with yourself.. walaupun ada kalanya bila tengok diri sendiri kat cermin.. I wish.. I could be a little bit smaller.. and I learn to let it go and just be happy with myself..

p/s oh ya.. since aku suka ciri-ciri lelaki yang aku nyatakan di atas.. jangan mengada-ngada nak berkenalan pulak ye :) I'm not interested!!!

I love him forever..
Arwah Ayah tercinta..
Everytime I look at this photo on my mobile..
It 100% resembled my brother..
Pernah sekali.. dia lalu tepi aku..
Dengan fizikal badan yang lebih kurang..
I almost mistaken him as my lated father..
Sebab itu kadang kala aku susah nak pandang muka adik aku tuh..
He look like him a lot in many ways..

7 comments:

is150 said...

pilihan di tangan anda.... hehehe

julietchun said...

terima saja kelebihan dan kekurangan dia kalau dah suka kan :D

Tukang Padam Papan Putih Cute (T3PCute) said...

Iskandar

Pilihan memang di tangan sendiri.. tapi kalau libatkan jodoh kadangkala pilihan di tangan mak dan ayah juga ;)

Juliet

Masa bercinta memang semua terima ahaks.. dah kawin lain cerita ;)

Anonymous said...

betollah macam beli baju..

"clothes are like family. you have to live in them for awhile, before you have the perfect fit"

yg8paxjadikonepaxhahahammpehh
kueh

t.a.t.a said...

wah kiranya daddyziyyad masuk dalam kategori paling kacak la ni. wah wah hahaha

Tukang Padam Papan Putih Cute (T3PCute) said...

kueh

Baju penting dalam kehidupan.. idak malu semesta alam ;)

t.a.t.a

sorry tak kenal rapat daddyziyyad.. dia keje apa?

t.a.t.a said...

doktor.

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...