Monday 6 May 2013

PRU13 & Blook 'Kuehbakar.. ia bukan tentang kueh'

Salam Petang Isnin

Hari ini masuk kerja seperti biasa walaupun masuk lewat..  2 3 minit nak pkl 9.. lewat ke tuh? hahaha lewatlah pada aku sebab selalu masuk kerja dalam pkl 8..

PRU13

Semalam berjaga hingga pkl 3 pagi.. akhirnya surrender sebab mata dah tak dapat menahan rasa mengantuk.. banyak stesen tv yang dah habis siaran walaupun keputusan pilihanraya belum sepenuhnya dipaparkan.. masa tuh masih ada 50 kerusi yang belum dimaklumkan..

Sorry to say.. memang media berat sebelah.. yang mana BN menang awal-awal lagi dia dah letak dan paparkan.. yang mana kemudian macam negeri Selangor.. yang dah update masa tuh dalam 10 kerusi jek.. tempat aku mengundi sampai aku tidur semalam bayang pun tak nampak.. tensen betul.. takkan kira undi berzaman kot.. tak kisah siapa menang kalah.. PR ke BN ke.. paparkan jelah tak perlulah nak lambat-lambatkan.. benda nak sorok akhirnya nampak juga..

Akhirnya.. pagi nie lepas masuk ofis barulah berpeluang semak kerusi undi di Selangor.. walaupun aku mengundi di Selangor.. tapi aku bukan menetap kekal di situ.. aku berada di negeri lain.. tak cuti pun.. rata-rata kawan-kawan aku yang di Putrajaya.. N9.. Perak.. malah KL.. semuanya mengharapkan cuti.. hampeh.. langsung takde..

Pagi nie masuk ofis.. lenggang giler kampus.. parking keretapun boleh menari-nari.. tak perlu sibuk-sibuk nak cari parking berebut macam selalu.. tak perlu menyelit-yelit tepi korner.. parking hari ini banyak hahaha.. nak keluar masuk parking boleh pilih yang mana suka..

Rata-rata topik perbualan utama adalah pasal pilihanraya semalam.. yang hangat.. panas.. hot.. warm.. sejuk..cool.. berasap.. semua jadi topik utama.. wall FB aku semalam penuh cerita result PR13.. result dalam FB keluar lebih pantas dari TV.. itupun ada yang tersasar sebab di awal keputusan unofficial.. PR dah declare menang di Trengganu, Perlis dan Perak... tapi bila dah lewat malam sikit.. result yang dipaparkan di TV berubah daripada yang mereka jangkakan.. Trengganu dan Perak BN menang tipis dengan perbezaan 2 3 kerusi sahaja.. Selangor masih kekal bawah PR.. aku ada mix feeling sikit pasal nie.. However malas nak komen pasal tuh.. rakyat masih suka PR..

Hari ini melepak sikit sambil baca komen-komen dan ulasan pasal PRU13 di FB dan juga blog... melayan perasaan kejaplah sebab kelas hari ini cancel dan student semua cuti.. staf jek masih bekerja.. tapi ramai juga kawan-kawan yang ambil cuti sendiri.. aku malas.. esok kelas berjalan macam biasalah.. so kampus esok akan kembali sibuk macam biasa..

Blook Kuehbakar.. ia bukan tentang kueh

Baru sebentar tadi melayan membaca buku yang aku terima secara pos laju jumaat lepas.. kebetulan aku balik rumah tengahari tuh.. rezeki lah kan.. Buku 'Kuehbakar.. ia bukan tentang kueh' akhirnya sampai ke tangan aku... layan membaca sikit dan aku terus tergelak-gelak..


Thanks dik.. your blook is inspiring and boleh bikin akak mu nie hilang stress... hahaha.. dan paling best buku ini exclusive edition.. tidak boleh dijumpa di mana-mana kedai buku.. mungkin hanya di kedai buku fotostat kueh bakar jelah kot... Sesiapa yang nak dapatkan koleksi buku nie.. sila ke blog beliau ye..

Review:

Buku ini adalah suntingan semula daripada entri-entri yang pernah ditulis dan dipublish di blog kueh bakar.. Bermula dari entri oktober 30 tahun 2009 hinggalah ke 14 Februari 2013 (Hari cintan-cintun).. mengenali penulis ini.. yang mempunyai karisma tersendiri dalam menulis.. sering membuatkan pembaca menantikan isu dan coretan yang hendak dikongsikan..

Bila mula-mula dapat buku ini dah mula selak sehelai dua dulu.. senyum.. senyum.. gelak.. senyum2 lagi.. gelak.. ada juga yang tetiba serius.. ada yang sebak.. Aku belum habis baca ni sepenuhnya tapi sempatlah scan hingga penghujung buku tuh.. kebanyakan entri hujung-hujung tuh dah pernah baca dulu.. tergelak sekejap bila baca kisah yang kelakar jadi ahli bomba.. syahdu bila baca kisah 'love at 1st sight'.. nostalgia pulak rasanya membaca... nampak kueh bakar nie setia orangnya hehehe... takpe dik.. Akak doakan jodohmu sampai juga nanti kan..

Kisah yang dikongsi memang ada sesetengahnya meruntum perasaan.. 'Detik hitam yang paling hitam' adalah yang paling menyesakkan jiwa.. sedikit lagi airmata mengalir.. akak mengerti hatimu dik.. mengerti bagaimana rasa kehilangan.. sebab akak dah laluinya... Bezanya pengalaman kita dalam perpisahan itu tidak sama.. tapi kesan dan rasa itu cukup sama.. Amat mengerti bila rasa 'masa memerlukan' itu hadir dalam diri.. Ajal maut di tangan tuhan kan..

Verdict the contain of this blook.. I like.. seolah membaca satu autobiografi sesorang yang misteri.. tulisan yang bernada jenaka.. tapi punya maksud yang mendalam.. punya hasrat yang terpendam.. punya pengalaman yang dikongsikan.. punya suka duka yang boleh sama dirasai.. walaupun tak pernah jumpa dan kenal secara peribadi si penulisnya.. tapi membaca kisahnya cukup membuatkan kita seolah mengenali si penulis ini.. :)

Sayangnya satu jek... Kenapalah ko tak tandatangan buku tuh dik.. Akak suka gak simpan buku yang ditandatangan oleh si penulisnya.. ada nilai estetika kat situ.. kalau simpan 10 tahun lagi dik.. mesti buku tuh jadi kenangan terindah hahaha..

p/s sudah setengah dari buku itu dibaca.. ada sesetengah entri itu dah pernah dibaca sebelum.. nasib aje tak boleh letak komen kat buku tuh macam dalam blog hahaha... Good Job dik.. I like :)

6 comments:

julietchun said...

aku berjaga sampai pukul 1pg jek :P

Tukang Padam Papan Putih Cute (T3PCute) said...

aku tggu sebab nak tau result.. n kalau ada pengumuman cuti hampeh jek.. mmg result lmbt mcm pru12 ari tu gak kata kwn aku

kueh bakar said...

wah..review. speechless den..ahaks.

tunggu la blook kedua - nanti sign.hahaha

Tukang Padam Papan Putih Cute (T3PCute) said...

kueh

wah ada blook kedua.. kali nie jgn lupa sign... lagipun kan biasa kalau penulis buku sign autograf.. ;)

kueh bakar said...

err...blook kedua 2015. hahaha

Tukang Padam Papan Putih Cute (T3PCute) said...

kueh

lmbt lagik tuh ahaks

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...