Monday 6 May 2013

Kembara Kuching : Hari ke 3 (Part 1) - Pasar Serikin & Wind Cave

Hari ke 3 di Kuching..

Hari ini kami akan ke pasar Serikin.. Ianya merupakan antara tempat membeli belah yang terletak di sempadan Malaysia-Indonesia.. kiranya dah dekat dengan kalimantan..

Pasar Serikin-Bau

Pasar Serikin ini antara tempat membeli belah ala-ala di Bandung Indonesia.. Banyak barangan yang dijual di sini dibawa masuk dari Indonesia.. ada hingga ke Lombok dan juga Irian Jaya.. Ia terletak antara sempadan Sarawak dan Indonesia.. kiranya seperti di Semenanjung di Bukit kayu Itam.. Rantau Panjang.. Kebanyakan mereka yang sampai ke Kuching pasti akan datang ke sini untuk membeli-belah.. Ianya hanya dibuka pada hujung minggu pada hari Sabtu-Ahad.. selain hari itu.. sekitar itu macam pekan mati jek.. (ini bak kata seorang jejaka yang kami jumpa di situ)

Plan asalnya kami akan gerak seawal pukul 6.30pg.. sebabnya cuaca di situ amat panas kerana kedudukannya yang sudah hampir dengan garisan khatulistiwa..  Sesiapa nak ke sini dinasihatkan keluarlah awal.. biar sampai awal sikit... Disebabkan siap masak pun dah nak dekat pkl 6.30.. tunggu masing-masing sarapan dulu lagi.. pkl 7.30 baru lah dapat gerak dari rumah.. memandangkan kami dari Kota Samarahan.. maka tak perlu ke Kuching dulu untuk ke Serikin. Untuk ke pasar serikin ini, perlu ikut jalan ke Bau dan dari situ ikut sahaja papan tanda ke Serikin. Lagipun masa nie banyak kereta yang menuju ke sana.. follow jek deretan kereta-kereta tuh..

Bertanda A itu adalah pekan Bau..
Jarak dari situ ke pasar Serikin dah tak jauh mana..

Ikut jek signboard ke Serikin..

Perjalanan ke sana ambil masa lebih kurang sejam.. ditambah dengan keadaan jalan terutama selepas pekan Bau yang banyak berlubang-lubang.. kereta tak boleh nak laju sangat masa nie.. hampir kiri dan kanan jalan tuh berlubang sana sini.. terpaksalah perlahankan kereta beberapa kali.. kalau jenis 4WD tu takpelah.. jenis kereta yang lain tuh kenalah perlahan sikit.. kalau tak sayang kereta.. belasah jelah..

Jalan yang berlubang-lubang dan penuh debu..
Terfikir gak kerajaan negeri tak nak betulkan jalan ke?

Masa kami sampai tuh.. kereta dah mula banyak.. tapi masih banyak tempat letak kereta.. Parking kena bayar.. itupun dah mula ramai orang.. kami sampai dah nak dekat pkl 9 pagi.. masa nie dah mula terasa cuaca yang panas dan berbahang.. ramai yang bawa payung.. orang pun dah mula ramai masa nie..

 Dereten kereta yang dah mula parking..
Masa nie lepak kat bawah pokok.. 
Waktu dalam pkl 9pg tapi dah mula rasa bahang panas

Sementara menunggu mak dan adik ke toilet.. kat sini toilet nie macam kita menumpang toilet rumah orang-orang kat sini.. siap ada kolah mandi.. macam bilik air kat rumah.. tapi sekali masuk sorang 50sen ye..

Lepas semua dah kumpul.. kami pun mula gerak ke kawasan kedai-kedai.. jalan nie panjang.. sampai ke hujung.. Bermulalah episod membelek dan tanya harga.. mana yang berkenan tuh kami singgah tanya harga.. berkenan.. mula lah tawar harga.. dapat harga yang kami nak.. bayar dan teruskan aktiviti membeli belah lagi..

 Jalan masuk ke Pasar Serikin

Banyak dijual buah salak dan buah-buahan yang lain..

Aku banyak membeli kain pasang kat sini.. Semasa ke Jalan India di bandar Kuching.. aku dah beli kain pasang corak batik Sarawak dengan harga RM55.. di sini kain versi yang sama dari bandung dapat dalam harga RM45 sahaja.. itu belum masuk kain cotton yang bersulam dan penuh batu.. ramai kaum wanita sibuk singgah membeli.. macam pesta jek.. bak kata penjual kain pasang cotton yang aku jumpa.. memberitahu aku.. dia hairan sebab hari ini ramai sungguh pelanggan.. kain pasang dia laku.. banyak stok dah habis.. aku pun masa nie dapatlah tawar harga kain cotton plain yang aku beli... Kiranya rata-rata harga boleh tahan murahlah... janji pandai tawar harga.. Oh ya kat sini juga banyak kedai yang menjual telekung.. dapatlah aku beli jenis kain lycra yang labuh tanpa perlu pakai kain.. dapat sekitar RM70 sahaja.. Mudah sangat sebab bila solat tak perlu nak pakai kain.. sarung telekung yang labuh pun dah menutup kaki..

Masa kat sini aku sempatlah terserempak dengan Bob AF.. dia sibuk memborong barangan set gelas kaca dengan keluarganya.. Jeling-jeling dari jauh jelah tengok gelagat diorg nie..

Macam-macam jenis barangan ada..
 Pelbagai jenama beg tiruan ada.. 
tapi tak beli pun..
Beg begini boleh cari kat Jln Petaling KL je

Deretan kedai yang menjual telekung..

Kami sampailah ke hujung jalan...Kat sini dah mula banyak kedai-kedai makan.. kami berhenti rehat sekejap minum air di sini.. Hujung ini ada kedai yang menjual keropok.. kekacang.. singgah jugalah membeli sepeket dua.. Semasa kami duduk berehat.. Di sebelah kami ada seorang pakcik dan pembantunya.. kaki pakcik ini sedang di urut oleh lelaki berumur dalam pertengahan 40an.. kami dengar sayup-sayup lah perbualan mereka.. tak lama mereka pun beredar.. Lelaki tadi pun datang ke meja kami dan memperkenalkan minyak urut yang dijualnya.. dalam RM15 sebotol.. masa nie pakwe merasalah di urut hahaha.. siap urut bahu dan leher lagi.. sampai dia kata badan pakwe nie macam bina badan hahaha.. tergelak kejap aku.. tak lama mak pula minta dia urutkan kaki.. kata mak sedap juga dia urut.. pandai dia cari urat.. sementara tuh kami pun berbual lah pasal pasar di situ.. dari mana datangnya penjual-penjual nie.. dia sendiri pun datang dari Lombok... dia beli minyak urutnya dari Irian jaya.. sempatlah cerita pasal burung cenderawasih... melayan kejaplah kami mendengar cerita dia.. sambil ambil angin yang meniup sepoi-sepoi bahasa..

Mendengar dan melayan cerita tentang pasar Serikin

Waktu ini dah tengahari.. 
Memang panas giler masa nie..

Kami pun mula bergerak semula ke deretan kedai-kedai.. Cover balik mana yang belum beli hahaha... actually layan mata kot ada yang berkenan lagi ke.. On the way ke kereta nie.. aku sempatlah beli tikar evamatic dalam RM15 satu.. kat Semenanjung diorang jual dalam harga RM25-40.. beli 2 tikar berat baru 1kg jek.. tau beli banyak sikit ahaks..

Selepas membeli belah.. singgah toilet.. kami terus masuk kereta.. memandangkan aku sempat buat bekal roti sardin.. sempatlah kami makan roti dulu dalam kereta sambil parking bawah pokok.. masa nie dah nak pkl 2.. melayan minum air.. kami bergerak keluar dari Pasar Serikin nie.. Kalau baca review dalam blog yang lain.. kena cukai.. tapi kami tak kena cukai pulak.. tak nampak pulak pos kena cukai.. apa lagi keluar dengan gembiranya hehehe..

Kami mula bergerak ke Gua Angin atau Wind Cave.. Tujuan untuk berehat dan makan tengahari bekal nasi goreng yang kami bawa dari rumah.... Biasalah kalau berjalan dengan mak.. memang dia sibuk nak memasak.. kalau kitaorang jek.. memang p cari kedai makan lah jawab ye ;)

 Ada 2 pintu masuk ke kawasan Gua angin ini.. 
Kami ke kawasan yang ada pondok rehat dan juga kemudahan awam

Kawasan ini macam terbiar dan tak terjaga..
Toilet pun usang dan rosak
Air sungainya pun keruh 

Selepas berehat dan makan.. kami ronda-ronda sekitar sini.. Kemudian kami mula bergerak ke Matang Wildlife Centre nak tengok Orang Utan..

Bersambung..(Kembara-kuching-Hari-3-Part-2)

7 comments:

Acik Erna said...

assalam iina..kalau tengok gambar..macam pi rantau panjang je kan iina..tapi klau iku yang iina tliskan harganya..jauh lebih murah

Tukang Padam Papan Putih Cute (T3PCute) said...

Kak Erna

Lebih kurang jek kan cuma penjual kat sini berbahasa indonesia.. bolehlah tawar menawar..

JR said...

Saya bminat sgt dgn telekung tu..ada cara tak nak beli?

Tukang Padam Papan Putih Cute (T3PCute) said...

Penjual tu kebykan dtg dr indonesia. Rasanya klu ke bandung boleh dpt telekung tu kot. Tempt lain saya xpasti

Unknown said...

ada Nampak tak org jual oven kek lapis. tau tak harga dia

Unknown said...

Catatan yg sangat berguna..tq for the tips!

Unknown said...

Catatan yg sangat berguna..tq for the tips!

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...