Monday 23 July 2012

Ramadhan pertama di Tanahair

Salam pagi Isnin

Aku sudah hampir sejam tiba di pejabat dari kampung.. seperti kebiasaanya pagi isnin aku akan sedikit letih memandu hampir 2 jam dari kampung.. hari ini tiba awal sedikit sebab lepas sahur aku boleh bersiap dengan cepat..

Sabtu lepas buat pertama kalinya kita berpuasa di tahun 2012.. dan juga buat pertama kali juga untuk aku berpuasa di tanahair selepas 5 tahun berpuasa di rantau orang.. Syukur.. sebab kali ini merasa berpuasa di kampung.. bersahur dan berbuka bersama keluarga.. Kini hari ini.. aku kembali berpuasa di rumah.. dan pastinya seperti sebelumnya aku juga akan berbuka sendirian di rumah.. cumanya minggu ini.. jadual aku sedikit padat sebab lewat petang dan malam aku perlu kendalikan makmal untuk sesi survey online untuk projek research yang kami jalankan.. bermakna.. aku mungkin pulang sedikit awal ke rumah.. masak nasi siap2.. dan mungkin juga masak lauk pauk.. kemudian keluar untuk handle lab pkl 5-7.. balik buka di rumah dan pukul 8-10mlm pula kena handle lab lg.. letih kan.. :)

Pasar Ramadhan? aku tak pasti lagi sama ada akan pergi atau tidak.. sebab seperti biasa.. kalau pergi pun takat nak beli kuih muih.. sebab aku akan masak juga nanti di rumah.. sebelum puasa pun rutin dah biasa dengan masak lauk pauk.. Cuma pasar ramadhan dah berubah tempat sejak 3 thn yang lalu.. so tempat yg baru nie aku memang tak pernah pergi.. jika sempat ptg nie mungkin aku singgah.. mungkin lepas kelas nanti aku balik rumah dulu.. letak beg2.. dan kemas rumah lebih kurg.. masak nasi n lauk pauk.. sblum pkl 5 akan gerak pulak ke lab.. setidak2nya abis lab pkl 6lbih nnti aku tinggal balik rumah je.. mlm nak keluar balik pulak kan.. (kalau tetiba kwn aku ckp tak jadi lab mlm nie.. perhhh best apa lepak umah.. tapi rasanya macam takde tak jadi...)

Alhamdullilah.. sudah 3 hari kita berpuasa... 2 hari sebelum nie tak rasa letih sangat sebab melepak kat rumah je.. hari pertama jek.. banyak tido hahahah... nie dah mula bekerja nie sure melepek sat lagi... kena pulak handle lab ptg n malam lagi.. plan nak ke masjid terawih pun.. mungkin x.. aku terawih ka umah je.. nak pergi sorg2 naik kereta malas pulak.. kalau ada kawan2 lagi best..

Teringat dulu kami terawih di rumah kawan2 sahaja.. selesai buka.. solat maghrib n isyak.. kemudian terus sambung terawih.. rindu kenangan zaman itu.. berbuka di rantau org.. dimeriahkan  dengan kawan-kawan.. buka.. solat.. terawih bersama-sama.. kat sini pun geng2 semua utara timur barat.. kalau dekat2 rumah macam dulu memang bestlah.. 5 tahun berpuasa di tempat orang kan.. mana kan dapat dilupa semua itu..

Semoga tahun ini Ramadhan lebih bermakna.. cuma pastinya aku akan rasa kekurangan sebab Ayah takde tahun nie.. rutin buka dan sahur juga berbeza...

Selamat berpuasa ye semua.. semoga amalan kita lebih diberkati dan bertambah..

5 comments:

julietchun said...

dengar sibuk ko ni aku pulak yg rasa terlebih nak melept :D

Tukang Padam Papan Putih Cute (T3PCute) said...

Juliet

Aku dah melepet semalam hahaha letih masak ns briyani ;)

Anonymous said...

sahur itu tentu syahdu..

kueh

is150 said...

selamat berpuasa dan berbuka

Tukang Padam Papan Putih Cute (T3PCute) said...

Kueh

Mula2 dulu memang syahdu.. nowadays maybe dah ok kot

Iskandar Syahril

Selamat berpuasa di bumi vienna ;)

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...