Tuesday 17 July 2012

Kasih sayang itu adakah akan sama nanti..

Salam Pagi Selasa..

Kini sudah hampir 2 bulan aku masih punya rasa sedih ini.. dan kita pun tinggal kurang dari 3 4 hari untuk berpuasa.. InsyAllah.. buat pertama kalinya aku berpuasa hari pertama Ramadhan di tanahair.. tahun ini aku takde rasa ghairah sangat untuk menyambut Ramadhan.. apatah lagi memikirkan kini hari raya tanpa Ayah..

Benarlah semasa hayatnya aku selalu kadangkala take advantage dengan waktu yang aku punya bersama dia.. apatah lagi jarak dan masa membataskan perhubungan dan sentuhan.. Ketika aku 5 tahun di sana.. di tahun-tahun akhir aku jarang call ke kampung kerana sibuk dengan urusan study.. Kini setelah pulang hampir 5 bulan.. aku kini seolah membalas balik semua masa yang pernah aku abaikan pada mereka.. setiap jumaat aku akan pulang ke kampung.. rutin hujung minggu aku adalah di kampung.. Isnin pula.. rutin memandu selama hampir 2 jam ke tempat kerja seawal pkl 7 pagi.. sampai pukul 9.. rehat sekejap dan pukul 11 aku ada kelas pula selama 2 jam..

Letih??? sudah tentu badan aku terlalu letih.. tapi memikirkan.. letih itu untuk keluarga.. maka aku ikutkan sahaja.. kalau nak tanya badan aku.. aku tak dapat nafikan.. keletihan aku sememangnya terlalu... Tapi.. hati masih kuat mahu berbakti dan bertanggungjawab kan.. Kini bila ayah sudah tidak ada.. Mak ada aku tempat untuk bergantung.. banyak keputusan yang perlu aku laksanakan untuk keluarga.. aku tak rasa terbeban.. Aku doakan Allah berikan aku kekuatan dan peluang untuk terus berbakti pula untuk mak..

Kasih sayang seorang anak... Dulu aku pernah ada rasa tidak puas hati dan berkira dengan arwah Ayah.. mungkin kerna dulu dia seorang yang tegas dan garang.. maka seawal usia dewasa aku... aku agak rapat juga dengan ayah kerana selama 3 tahun setiap hari aku berulang alik ke sekolah dihantar ayah.. malah aku pernah bekerja sebagai seorang guru sandaran dimana ayah ketika itu adalah guru besarnya.. Kiranya aku satu-satunya anak ayah yang pernah rapat sebegitu berbanding dengan adik-adik yang lain..

Selewat usia sebelum pemergian ayah juga.. Ayah dulu selalunya akan duduk di sebelah aku dan bersembang dengan aku.. Adakala bila aku membaca surat khabar sendirian di meja sofa.. Arwah ayah akan datang duduk disebelah aku dan mengingatkan aku tentang banyak perkara.. adakalanya menasihati.. adakala dia meluahkan.. sejak kebelakangan sebelum ayah pergi.. dia banyak meluahkan ketidakpuasan hatinya tentang adik-adik... dan aku sepertimana dulu.. lebih selesa mendengar sahaja..

Dulu aku berkira untuk menbelikan sesuatu untuk ayah kerana fikirku dengan pencen ayah yang melebihi 2K itu ayah tidak memerlukan apa-apa.. dan selalunya aku sering belikan untuk mak sahaja... hingga 8 thun yang lepas mak pernah menegur aku meminta aku membelikan baju atau kain pelikat untuk ayah... sejak itulah aku tidak begitu berkira sangat..

Apalah sangatkan harga yang perlu kita bayar untuk belikan sesuatu untuk mak dan ayah kita... tapi aku pernah punya sikap sedikit berkira dengan arwah ayah aku.. itu cerita lewat 7 8 tahun lepas.. Tahun ini buat pertama kali juga aku sambut hari ibu dengan membelikan mak kek... terharu mak.. hingga mak cium aku.. dan aku pernah juga niat untuk membelikan kek yang sama bila sampai hari bapa bulan lepas.. tapi... Allah lebih tahu... niat itu tidak dapat aku laksanakan.. tapi hari ayah itu aku sambut dengan pergi ke pusara ayah hari itu..

Sejak ayah meninggal.. kiranya kami kerap menziarah ayah.. kadangkala setiap minggu.. kadangkala 2 minggu sekali..apatah lagi kuburan itu hanya di tepi jalan besar sahaja.. tiap kali nak balik ke kampung dari pekan besar.. pasti akan lalu di situ dan tidak pernah mata aku tidak menoleh ke situ.. adakala aku hanya sekadar mengucapkan salam pada ayah andai aku tidak sempat singgah..

Kini bila ayah sudah tidak ada,, barulah aku tahu banyak mana kasih sayang aku pada ayah.. bukanlah bermakna.. semasa hayatnya aku tidak sayang atau kasih sayang aku sedikit.. cuma biasanya kita tidak peka tentang soal hati.. Kini bila telah kehilangan.. barulah aku tahu.. bahawa aku terlalu sayangkan ayah.. terlalu tinggi nilai kasih sayang aku pada ayah.. hingga pernah beberapa kali terlintas di fikiran aku.. adakah nanti bila aku punya anak.. anak itu akan menyayangi aku seperti mana kasih sayang aku pada mak dan ayah..

Aku tidak tahu jika fikiran ini ada sebabnya.. mengapa pula kita seolah mahu menagih atau mengukur kasih sayang itu..entahlah.. aku sendiri tidak tahu mengapa fikiran sebegitu datang pada aku.. Kerap kali aku terfikir..adakah nanti bila aku tua.. anak-anak akan mampu menjaga aku seperti mana aku menjaga mak dan ayah.. akan taatkah mereka pada kami berdua nanti seperti mana taatnya kami pada ibubapa kami..

Pernah dengar tak cerita tentang seorang anak yang punya seorang ayah yang tua dan juga anak yang kecil.. Mereka ini terlalu lapar.. hinggalah satu hari mereka terjumpa makanan.. masalahnya makanan itu hanya cukup untuk seorang sahaja.. Si anak serba salah untuk mengutamakan siapa... ayah yang tua atau anak yang kecil..

Menurut ustaz yang pernah menyampaikan cerita ini.. sebenarnya si anak wajib memberikan makanan itu dahulu pada ayahnya.. dan bukan si anak kecil tadi.. sebabnya?? itu adalah merupakan satu ajaran sebenarnya.. andai si anak memberikan makanan itu pada anaknya yang kecil.. bila dewasa nanti si anak kecil itu akan lebih mengutamakan anaknya sendiri berbanding kedua ibu-bapanya.. sebab itulah si anak tadi harus memberikan makanan itu pada ayahnya sendiri terlebih dahulu..

Berbalik dengan cerita itu.. aku rasa punya kebenaran yang besar.. ini kerana sewaktu aku anak-anak lagi.. seawal umur aku 9 tahun.. aku telah tinggal di kampung bersebelahan dengan rumah arwah nenek dan atok aku.. maka selama bertahun mereka ada di situ.. aku telah melihat bagaimana ayah aku berbakti dan menghormati kedua ibu-bapanya.. dan dari situ sebenarnya.. aku terikut sikap ayah.. hingga menyebabkan cara aku melayan mak dan ayah.. terikut dek cara bagaimana ayah selalu melayan kedua ibu-bapanya sendiri.. Benarlah kan.. didikan itu penting.. sikap yang kita perlihatkan itulah akan jdi ikutan..

Aku dulu tidak pernah lihat arwah ayah meninggikan suara pada ayah dan maknya.. Aku tidak pernah
melihat dia mengabaikan mereka.. apa sahaja permintaan mereka ayah akan cuba tunaikan... Maka sikap itulah yang terbentuk pada aku..

Ye nilai kasih sayang.. seorang anak pada kedua ibubapanya.. walaupun sebagaimana banyak pun yang kita lakukan untuk mereka... kita tetap takkan dapat membalas jasa mereka...

Buat mereka yang masih punya kedua ibu dan ayah.. hargailah mereka selagi mereka ada... percayalah bila kita kehilangan mereka.. benarlah kata sahabat-sahabatku.. sebahagian daripada diri kita hilang bersama mereka.. kehilangan ayah sudah cukup memberikan impak terlalu besar dalam hidup aku... Aku belum bersedia untuk menerima kehilangan mak pula andai masa itu tiba.. Ya Allah panjangkan usia ibuku dan berikan kesihatan yang baik untuk Ibuku...

Kasih sayang aku buat mereka tidak dapat aku gambarkan.. Aku terlalu sayang mereka berdua..

KLCC waktu malam..
Sejak kebelakangan ini aku kerap ke KL

7 comments:

marinahunny said...

Teringat sy penah buat entry psl bapa ni. Ms tu sy ada bc satu blog psl kisah seorang anak lelaki dan seorang ayah. Si anak sayang ayahnya tp mcmkak tp3 ckp, sedikit berkira, bukan lah berkira tp mikirkan seorang ayah yg dh tua x perlu apa2 cukup dgn hanya balik kg. Tp suatu hari ayahnya menegur, si ayah bukan lah nak sgt duit atau apa2 pemberian dr anak2 tp pemberian itu umpama tanda ingatan anak kpd ayahnya. Dan sy pun tekesan jg dgn kisah itu sbb selama ni kalu bagi duit pun bagi dekat mak je. Start dr itu sy mula bagi duit kat ayah, kalu x bnyk skit pun xpe. Dan bila ayah trima duit tu, dia cium2 dan sy rs sebak sgt tgk penerimaan ayah. Lps itu sy bncg dgn abg sulung sy, dia pun sama x penah bg duit kat ayah. Sejak dr itu dia pun melakukan perkara yg sama. Sy rs kita xleh kedekut atau berkira dgn ibu bapa sbb kalu nk dibandungkan dgn kerja keras mereka membesarkan kita mmg tak terbanding.

Menitik air mata smbil komen, huhuhu sedih pulak :'(

Tukang Padam Papan Putih Cute (T3PCute) said...

Marina

Mungkin sebab dulu kita mengukur dengan material.. kita rasa mereka dah ada semuanya.. macam akak.. akak rasa pencen arwah ayah dah banyak 2k lebih.. kalau akak nak bg duit.. lebih baik akak bg kat mak akak sebab mak akak tak bekerja..

Tapi perbuatan akak itu disedari oleh mak akak sebab dia tahu setiap tahun akak tak pernah miss bg mak dan adik2 brg2..tapi jrg sangat akak bg ayah akak

memang betul kdg2 kita terlalu berkira tanpa kita sedari.. bagi sahaja berapa yang ada kan.. bila sampai masa mereka dah takde.. duit berjuta sekalipun rasa tidak bernilai..

julietchun said...

kerap ke kl tapi tak roger kita pun :C

Tukang Padam Papan Putih Cute (T3PCute) said...

Juliet

Ada sekali aku lepak kg baru.. teringat ko.. tapi masa tak mengizinkan.. InsyAllah bulan pose nie aku try selit2 masa utk p lepak2 k

Kaktiny said...

mai le bukak posa kt umah aku.. huhuhu..

Tukang Padam Papan Putih Cute (T3PCute) said...

Tiny

InsyAllah.. cuma masalah ye weekend aku buka kat umah mak aku.. weekdays xleh keje ;)

Anonymous said...

tahun ni first time raya tanpa parents..

samalah sis..tiada semangat raya langsung...semoga semangat ramadhan tinggi...

kueh

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...