Tuesday 3 July 2012

Antara 2 kereta...

Salam Petang Selasa

Minggu ini kurang sibuk sedikit.. tapi aku ada kelas pada hari isnin.. walaupun student degree cuti.. cuti semester nie aku kena ajar student diploma pulak.. walaupun dah masuk jabatan lain.. tapi bidang yang aku ajar ternyata jelas masih bidang jabatan yang lama.. Pelikjuga.. kata ramai dr jabatan tuh tak cukup jam kredit mengajar..so atas dasar ilmu.. aku terima jelah mengajar kelas budak diploma nie.. tapi kira ok jugalah sebab ketua jabatan aku pun kena mengajar student diploma.. kira hanya kami berdua semester nie yang mengajar diploma jabatan lain

Beberapa minggu lepas.. aku lebih kerap membawa kereta yang satu lagi... kereta lama tersadai agak lama di rumah.. kesannya.. bila aku nak bawa kereta tuh selasa lepas.. terus tak leh start.. bateri kong sebab dah dekat 2 minggu tak start langsung.. kata orang.. kalau tak bawak tuh.. hari2 kena start juga.. tapi aku dek sebab kadang terlupa.. pagi sibuk nak cepat p ofis.. balik pulak.. sibuk nak masuk umah.. sampai lupa nak start keta..

Antara 2 kereta.. sebenarnya ada perbezaan bila bawak 2 kereta itu.. satu kereta lama yang punya banyak nostalgia.. sudah 12 tahun kereta itu kami gunakan.. kereta itu jugalah kereta pertama aku.. dapat sahaja lesen kereta..2minggu selepas itu kereta pun keluar.. kiranya.. episod aku memandu kereta di Malaysia nie semuanya dengan kereta itu sahaja.. sampai dah sebati lah.. sekarang dek kerna usia yang dah tua sikit.. banyaklah ragam dia.. goyang sana..goyang sini.. gegar sana gegar sini.. bunyi sana bunyi sini.. kiranya utara selatan.. kereta tuh dah jelajah dah..

Walaupun kereta tuh dah lama.. tapi aku rasa lebih selesa naik kereta itu bila kemana-mana.. kerana kurang menjadi perhatian orang...kereta yang satu lagi tuh kalau aku bawak.. haiii... mata-mata yang memandang semuanya menoleh tak berhenti.. rasa tak invisible.. selalu juga aku terima tenung dari orang2 sekitar sini tiap kali aku bawak kereta tuh.. baik ke pekan.. ke medan makan.. mahupun masuk ke kampus.. biasalah.. tgk no plat baru.. no 3 angka jek.. semua itu mengundang perhatian orang..

Kereta lama itu walaupun dah tak cantik mana.. calar sana sini.. tapi aku rasa lebih invisible.. orang tak menoleh sangat bila aku memandu.. nak parking mana-mana tepi jalan pun takde hal.. kereta satu tuh.. bila nak parking jek aku dah pening kepala sebab tak boleh nak parking sebarang..

Namun dari segi pemanduan tuh.. sudah tentu kereta yang satu lagi lebih sedap dipandu.. perjalanan jauh tak rasa sangat... nak parking.. pun mudah sebab auto.. takde sibuk nak tukar gear bagai... tapi elok juga punya 2 kereta dengan cara pemanduan yang berbeza sebab ia membantu kita reset balik tindakan kita.. kalau keta auto.. kita terbiasa dengan tindakan tekan break.. tekan minyak.. bila bawak manual... mulalah terkiyai2.. fikir apa nak buat.. lama fikir baru teringat kena tekan clutch hahahaha dan mula masuk gear.. kdg lupa gear camna nak masuk.. itu terjadi bila terlalu lama sangat bawak kereta auto... ;)

Mula-mula dulu bila bawak kereta satu tuh.. sedikit kekok dengan pandangan orang pada aku.. lama-lama aku dah biasa.. selalu buat tak tahu je.. sebab selalu dah perasan ekor mata orang yang memandang.. sebab itu aku kdg lebih selesa bawak kereta lama.. invisible bila kemana-mana.. sebab takat bwk kereta wira org mana hairan kan.. ada bagusnya juga.. bila kita tak pernah bawak kereta yang jatuh kategori mewah nie.. kita tak pernah tahu macamana rasa dan pengalamannya.. Mula tuh memang ada rasa segan sikit.. dgn kata lain berlagak sikit ahaks... tapi itu sebenarnya buat aku muhabah diri juga.. terutama bila bwk kereta tuh mmg takat nak pecut.. dalam masa hanya beberapa saat dah boleh naik 60/70 km/j.. so bila bawak kereta lama.. bawak lebih relak.. kalau tgk kereta lain yang mewah potong kereta lama aku tuh.. takde hal ahaks.. sebab dah puas kot merasa bawak kereta yang punya kapasiti kelajuan lebih tinggi..

Tapi yang best juga bila bawa kereta tuh.. aku jadi malas nak berjalan2 jauh.. bukan apa sebab rasa tak selamat sangat bawa kereta tuh sorg2 dan menjadi perhatian orang.. kalau perlu pergi pun.. antara benda yang aku akan fikir adalah di mana nak parking dan jalan apa nak ikut..

Anggapan org yang bila kita memandu kereta jenis mewah begitu mestilah ingat kita byk duit.. Duit memang banyak.. amat banyak.. tapi bukan duit aku semualah.. kalau nak banyak duit.. pergi bank sure byk duit yg kita leh jumpa.. tapi nyatanya duit oranglah kan..

Antara 2 kereta ini.. kisahnya seperti antara 2 darjat jugalah hehehehe...  cuma satu punya kenangan di sini.. dan satu punya kenangan di sana..




3 comments:

julietchun said...

letaklah sekeping gambar kereta baru tu, teringin nak berkenalan dengan dia.

Tukang Padam Papan Putih Cute (T3PCute) said...

juliet

letak gbr? tak nak krg org ckp berlagak pulak ahaks.. klu keta wira aku tuh anytime je;)

kueh bakar said...

kalo pakwe bawak..ramai aweks kenyit mata...hahaha

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...