Thursday 28 June 2012

Bertemu Ayahanda..

Salam Petang Khamis..

Rindu sebenarnya nak menulis.. tapi kesibukan dan keletihan sering sahaja buatkan aku tidak dapat menjana idea untuk menulis seperti dulu.. walaupun sebenarnya.. banyak benda yang aku ingin kongsikan seperti mana yang sering aku lakukan dulu-dulu..

Pagi tadi selepas solat subuh... Aku bermimpi.. Mimpi aku sedikit pelik tapi ianya berkisar tentang kehidupan aku di sebuah rumah.. kiranya rumah itu adalah rumah aku.. dan aku sedikit sibuk untuk bersiap2 ke tempat kerja.. Dalam aku sibuk-sibuk itu.. Mak dan Ayah ada dalam bilik itu.. mulanya aku buat seperti biasa.. tanpa sedikit pun menyedari Ayah ada bersama aku ketika itu.. Tiba-tiba datang dalam fikiran aku...yang aku bersama ayah (dgn kata lain.. teringat yang aku berjumpa dengan ayah dalam mimpi)... dan dengan segera aku datangi ayah yang mulanya sedang baring dan mengubah posisi duduk di atas katil.. lantas aku cium dahi dan pipi ayah.. kataku..
"Ayah... HH rindukan ayah"

Kata ayah.. "Ayah rindukan ko juga" sambil tersenyum

Tidak lama aku lihat ayah bangun untuk bersiap keluar dari rumah itu.. Aku terus berdiri berhampiran dengan ayah dan dia sempat berpesan
Kata ayah "Jadilah anak yang bertanggungjawab.. dan jaga amanah adik-adik"

Itulah 2 pesanan ayah sebelum dia keluar dari pintu rumah.. Ketika itu ada 1 kumpulan manusia yang sedang menunggu ayah di luar pintu.. tidak lama.. datang pula arwah nenek...dan aku sempat bersalam dengan arwah nenek.. ketika aku berada di luar pintu.. ada beberapa budak-budak di sekeliling aku..Salah seorang dari mereka.. bertanya pada arwah nenek aku..
Kata budak itu "Nenek macamana sebutan orang banjar"

Arwah nenek aku menyebut "sebutan orang banjar kebanyakan berakhir dengan rgk"

Lalu budak itu terus berkata "kalau macam tu kena sebut 'daring'"

Lantas kedengaran gelak ketawa dari orang sekeliling dan aku turut tergelak sama.. dan aku terus terjaga..

Kini sudah sebulan Ayahanda pergi.. hari ini 28hb June.. Ayahanda pergi 28hb Mei.. Mungkin sebab itulah aku bermimpikan Ayahanda... Selepas beberapa minggu Ayahanda pergi aku pernah bertanya pada Mak.. Andai dia pernah mimpikan Ayah.. Kata mak dia selalu mimpikan ayah.. berbual dengan dia di meja makan seperti selalunya.. Adik pula pernah mimpi melihat aku dan ayah bersembang di meja makan.. Hanya aku sahaja yang tidak pernah mimpikan dia sebelum ini..

Hari ini aku mimpi Ayah... dengan 2 pesanan dan amanat dia yang paling besar...
1- Tanggung jawab sebagai seorang anak..
2- Amanah yang perlu aku pegang untuk adik-adik..

Kata kawan aku.. pesanan itu berat untuk dipikul.. tapi aku tahu kenapa pesanan itu ayah sampaikan pada aku..

Selesai mandi selepas terjaga dari tidur tadi.. Aku menangis di katil.. serasa baru sahaja aku bertemu dan berbual dengan ayah.. dan bila teringatkan 2 pesanan itu.. Aku tahu besar tanggungjawab yang perlu aku pikul.

InsyAllah.. Aku doakan Allah sentiasa berikan dan permudahkan urusan dan jalan untuk aku laksanakan 2 amanat itu..

4 comments:

julietchun said...

inshaallah ko mampu jalankan amanat yg di beri dengan baik.

Tukang Padam Papan Putih Cute (T3PCute) said...

InsyAllah.. Amin

Anonymous said...

sama ler kak..

mo tulis tapi bzzzzzz..
huhu

kueh

Tukang Padam Papan Putih Cute (T3PCute) said...

Kueh

Tuhlah tah apa yg di bz kan ;)

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...