Friday 8 June 2012

Bila airmata tumpah lagi..

Salam Petang Jumaat

Kini sudah menghampiri 2 minggu ayahanda pergi.. Sudah 5 hari juga anakanda mula bekerja.. hari pertama anakanda tidak dapat fokus dengan kerja.. sepanjang hari bekerja.. hati mudah tersentuh... Selasa rabu anakanda mula sibuk kan diri dengan urusan kerja.. Menyemak assignment student yang bertangguh sejak 2 minggu lalu.. semua sudah disemak.. cuma menunggu maklumbalas pelajar yang masih belum menghantar assignment akhir...

Hari ini masuk hari ke 3 anakanda sendirian di rumah.. Dia pulang ke kampung atas urusan keluarga... kiranya sudah 2 malam anakanda tidur sendirian.. bukan soal tidur sorang itu yang menjadi soal.. anakanda tidak kisah sangat.. cuma waktu di saat emosi anakanda yang kiranya tidak benar-benar recover.. sedikit sebanyak menyentuh rasa juga.. apatah lagi.. selama 5 tahun dulu.. ayahanda sering datang ke rumah anakanda dan tidur sendirian di rumah itu.. Dulu ayahandalah yang jaga rumah itu.. tanam pokok-pokok di sekelilingnya..bayarkan bil-bil elektrik.. air.. kad kredit anakanda.. malah cukai tanah.. pintu.. dan segala bil yang datang.. Ayahanda lah yang tolong uruskan... Dulu sebelum anakanda pergi.. rumah itu tidak ada pokok... kini keliling rumah anakanda penuh dengan pelbagai jenis pokok bunga dan buah-buahan hasil tangan ayahanda...

Kemarin anakanda masuk ke bilik satu lagi.. Di situ masih ada beberapa helai kemeja ayahanda yang digantung kemas.. baju berkebun ayahanda.. kain pelikat.. tuala yang semuanya milik anakanda.. anakanda usap setiap baju ayahanda itu dengan rasa yang pilu.. walaupun hati redha.. tapi terusik juga rasa hati anakanda.. seperti mana kata Kekanda.. dia tidak pernah nak usik atau alihkan barangan milik ayahanda... kini bila anakanda masuk bilik itu.. perkara yang sama juga anakanda lalui.. anakanda lihat kain pelikat ayahanda tersusun elok tidak berusik.. 2 keping tilam baru yang anakanda beli bila ayahanda nak datang ke rumah bulan lepas..

2 malam yang lalu juga.. anakanda habiskan masa tidur malam anakanda di hadapan tv.. dulu bila ayahanda datang bermalam ke rumah itu.. di sofa panjang itulah ayahanda tidur.. kini.. anakanda pula tidur di sebelah sofa itu.. sesekali terlintas di fikiran anakanda.. mungkin beginilah rasanya bila ayahanda datang bermalam di rumah anakanda selama 5 tahun anakanda di luar negara dulu.. Kasih sayang ayahanda.. kerja keras ayahanda.. terlihat pada setiap sudut rumah yang anakanda duduki kini..

Hari ini juga anakanda ke bank untuk menyemak urusan akaun ayahanda.. ada sedikit masalah dengan proses semakan kerana akaun kad tidak ada dalam rekod.. sedangkan bayaran telah ayahanda buat pada awal bulan yang lalu.. Seharian anakanda  cuba untuk mendapatkan maklumat... hari ini sahaja tah berapa orang kena marah kerana asyik suruh anakanda call nombor yang berlainan... Akhirnya.. panggilan ke4 selepas anakanda terpaksa tinggikan suara.. Anakanda diminta utk ke bank pula.. walhal sebelum tuh anakanda dah ke bank.. tapi pihak bank suruh call card centre.. call card centre pulak.. suruh ke bank.. siapa yang tak angin kan... ingat kita call ke sana sini tuh tak guna tenaga ke.. call tuh free ke.. kalau call trus angkat takpe juga.. tau jelah kan kalau call customer service macamana.. (sejak balik mesia nie rasa stress handle benda2 yang menyusahkan macam nie)

Akhirnya hari ini airmata anakanda tumpah lagi... tatkala seorang sahabat baik anda bertanyakan pasal ayahanda.. dalam berbual dengan dia.. anakanda menangis semula... airmata turun tanpa dapat anakanda kawal lagi.. Segan pun ada sebab kawan tuh lelaki.. tetapi anakanda tidak mampu berpura-pura.. kesedihan anakanda itu bukan dibuat-buat.. hingga kini rasanya kalau bercerita pasal ayahanda pasti hati anakanda akan sebak..

Petang ini anakanda akan pulang ke kampung.. kini sudah menghampiri 5.15ptg.. kejap lagi anakanda akan berkemas untuk balik ke rumah dan bersiap untuk jumpa bonda.. Minggu ini sahaja macam-macam kekecohan berlaku di kampung dek sikap salah seorang adinda anakanda... Syukurnya bonda kini punya anakanda... so malam ini anakanda akan berbual dengan bonda tentang isu itu nanti...

 Nama dan Nombor telefon ayahanda yang masih ada dalam senarai telefon anakanda..
Anakanda tidak akan delete sampai bila-bila..
Ianya akan kekal dalam senarai itu buat selama-lamanya..

5 comments:

mashi said...

sabar kak TCC sayang..saya juga pernah rasa perasaan tu masa kehilangan abang kesayangan yang sentiasa menasihatkan...
ayahanda mesti bahagia di sana ada anak macam kak TCC yang sentiasa mendoakan ayahandanya...kuat yea kak

:')

Acik Erna said...

assalam ina.mul2 ni menag susah.insyaallah nanti dapat dikawal kesedihan..kita tidak akan dapat melupakan sampai bila2..

ku-cit said...

bykn besabo k..

Tukang Padam Papan Putih Cute (T3PCute) said...

Mashi

Thanks dik

Kak Erna

InsyAllah... terima kasih kak

ku-cit

:)

julietchun said...

bersabar dan ingatlah, bonda sangat perlukan awak saat ni.

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...