Monday 4 June 2012

Ayahanda.. 3 bulan tempoh yang cukup manis dalam hidup anakanda

Assalamualaikum Ayahanda Tercinta..

Jasamu dalam mendidik anakanda.. tidak dapat anakanda balas..  Belum cukup lagi anakanda berbakti pada Ayahanda..

28 Mei 2012.. Pada pukul 12.30malam... Malam yang sepi itu menyaksikan airmata anakanda mengalir tanpa henti.. Walaupun anakanda cuba lelapkan mata sepanjang malam itu.. Airmata seolah tidak mampu berhenti.. setiap kali anakanda pejamkan mata.. kelopak mata anakanda pasti basah dengan linangan airmata.. Hati terlalu sedih.. hiba.. sebak..

Seperti mana minggu-minggu sebelum ini.. Kekerapan anakanda pulang ke kampung sudah menjadi rutin utama.. Kadangkala anakanda ke Jelebu.. namun sejak akhir-akhir ini.. Anakanda lebih kerap pulang ke kampung Ayahanda.. Bermula dengan urusan kereta sejak 3 minggu lepas.. Anakanda semakin kerap pulang untuk menguruskannya.. Kebetulan minggu ini Ayahanda mahu hantar kereta kancil milik Ayahanda ke bengkel kereta.. Bonda minta tolong anakanda untuk pinjamkan Ayahanda kereta wira milik anakanda buat sementara waktu.. Jumaat itu Kekanda anakanda bawa pulang kereta itu ke kampung.. malah dia menyuruh anakanda untuk pulang ke kampung.. Mulanya anakanda sedikit berat memandang anakanda merasakan sedikit lelah dan letih untuk berulang-alik lagi ke kampung.. Namun.. Kata-kata kekanda yang berulangkali mengingatkan anakanda.. buatkan anakanda akur dengan kehendak dia..

Jumaat selepas waktu kerja.. Anakanda memandu pulang ke kampung.. kiranya itulah kali pertama anakanda memandu kereta itu ke kampung... Malam itu sempatlah anakanda dan kekanda berbual dengan Ayahanda.. Sabtu anakanda keluar seharian membetulkan sedikit kerosakan lampu cermin sisi.. dan buat alignment.. Ahad pula anakanda tidak kemana-mana.. Tengahari anakanda tertidur keletihan.. Anakanda sedar sudah menghampiri Asar.. Anakanda solat jamak.. dan bersiap-siap mengemas barang untuk pulang.. Bonda beritahu anakanda yang Ayahanda tidak sihat.. Selalunya tiap kali anakanda hendak pulang.. Ayahanda pasti akan keluar dari bilik menemani anakanda hingga ke muka pintu.. Hari itu Bonda minta anakanda masuk ke bilik untuk bersalam dengan Ayahanda.. Seperti biasa anakanda cium tangan Ayahanda.. Ayahanda mengadu sakit dada.. dan mahu berehat.. Selepas itu anakanda pun pulang ke rumah.. hampir 2 jam perjalanan pulang dari kampung..

Menghampiri pukul 8 malam.. Bonda menelefon anakanda.. Kata Bonda.. Ayahanda ditahan diwad ICU selepas masuk ke wad kecemasan. Doktor berpesan pada Bonda menyuruh semua anak-anaknya balik.. Ayahanda dalam keadaan kritikal kata Bonda..

Anakanda kelam kabut berhenti memasak.. Ketika itu anakanda sudah siap memasak sebahagian makanan untuk makan malam.. Anakanda kemas dapur.. masukkan baki makanan ke dalam peti ais.. Anakanda keluarkan baju.. beg yang anakanda bawa dari kampung masih belum terusik.. Anakanda masukkan baju dan jubah tambahan.. Anakanda terus mandi dan bersiap..

Malam itu anakanda pecut membawa kereta.. Kelajuan menghampiri 150km/j.. Dalam kepala Anakanda seolah tidak percaya Ayahanda kini ditahan dalam wad ICU.. serasa baru sahaja tadi anakanda melihat Ayahanda sihat.. cuma fikir anakanda petang tadi.. Ayahanda sekadar sakit dada biasa..

Anakanda tiba di hospital pkl 10.30malam... Anakanda sempat bertemu dengan Ayahanda.. Ayahanda masih mampu berbual dengan anakanda.. Kata Ayahanda..
'Ko balik tadi. ayah sakit dada sangat.. tuh yang suruh mak hantar ke hospital..'

itupun.. sepanjang berkata-kata itu.. Ayahanda berulang kali batuk-batuk dan kelihatan sesak nafas.. Anakanda sudah tidak dapat menahan airmata.. Anakanda usap tangan Ayahanda.. lantas anakanda katakan pada Ayahanda 'Takpelah ayah.. Ayah rehatlah.. HH minta maaf  ye yah.. Kalau ada salah silap selama ini..'

Kata-kata anakanda itu Ayahanda sahut dengan anggukan kepala yang lemah.. Muka Ayahanda masih tersenyum.. dan.... rupanya itulah kata-kata terakhir anakanda  pada Ayahanda.. dan itulah jugalah kata-kata terakhir yang anakanda dengar dari mulut Ayahanda...

Selesai anakanda melawat Ayahanda.. Kekanda pula datang bertemu Ayahanda.. dan adik-adik mula masuk berjumpa Ayahanda... Anakanda mula menelefon Pak Usu.. Minta mereka datang ke hospital kerana ayah dah mula kritikal..

Lewat ketibaan Pak Usu dan Mak Usu... selepas Mak usu masuk.. tidak lama Mak Usu keluar memberitahu Bonda yang Ayahanda sudah tidak ada lagi.. Berkumandanglah tangisan dari Mak.. Anakanda belum lagi mengalirkan airmata.. kiranya mungkin kerna anakanda masih tidak percaya Ayahanda sudah tidak ada...

Anakanda masuk ke dalam wad ICU.. Sebaik sahaja anakanda selak tirai hijau di sisi katil Ayahanda.. Anakanda lihat Ayahanda sudah terbaring kaku.. Ketika itulah anakanda tahu realiti dan hakikatnya.. Ayahanda sudah tidak ada lagi.. Tiada lagi cerita-cerita Ayahanda yang akan anakanda dengari lagi.. Airmata anakanda mengalir.. Kali ini sedu sedan kedengaran.. Hiba sebak.. sedih.. Seolah tidak percaya Anakanda sudah kehilangan Ayahanda.. 3 bulan anakanda pulang ke tanahair.. Allah hanya berikan masa 3 bulan untuk anakanda bersama Ayahanda memijak bumi dan tanah yang sama... Mendengar cerita Ayahanda.. mendengar luahan hati Ayahanda.. mendengar nasihat Ayahanda... kini.. semua itu tinggal kenangan..

Selepas itu.. kami sekeluarga mula sibuk menguruskan Ayahanda... Anakanda bawa pulang mak dan adik.. untuk mengemas rumah untuk ketibaan Ayahanda nanti.. Ayahanda dibawa pulang dengan van jenazah hospital.. Wajah Ayahanda tersenyum manis.. Seperti kebiasaan Ayahanda bila berbicara dengan anakanda..

Malam itu bergilir-gilir kami membaca yassin untuk Ayahanda... malam itu juga anakanda tidur di sisi Ayahanda.. Ayahanda tidur di atas katil.. Anakanda tidur di bawah menemani Ayahanda.. Namun.. anakanda tidak boleh lelap.. setiap kali anakanda lelapkan mata.. pastinya airmata anakanda akan mengalir sendiri.. sepanjang malam itu anakanda terjaga.. entah berapa kali anakanda cium pipi Ayahanda berulang kali.. Kadangkala anakanda meninjau-ninjau andai ada semut atau lalat yang cuba hinggap di badan Ayahanda.. Anakanda terkenang.. pastinya dulu semasa kecil.. begitu jugalah yang pernah Ayahanda buat untuk anakanda.. Biarlah anakanda berbakti untuk Ayahanda buat kali terakhir.. Adakalanya anakanda tidur di sisi Ayahanda.. di tepi sisi katil.. Berulang kali anakanda renung jasad Ayahanda... Ingin sekali anakanda melihat dada Ayahanda turun naik dengan nafas yang ada.. Namun walau setinggi mana pun harapan anakanda.. anakanda pasti.. Ayahanda tidak akan mampu bernafas lagi.. sekalipun anakanda mengharapkan turun naik nafas Ayahanda berlaku depan mata anakanda.. Ayahanda sudah pergi tinggalkan kami..

Ketika Ayahanda sedang dimandikan..
Anakanda mengintai dari tepi..
Andai Anakanda adalah anak lelaki..
Pasti Anakanda akan mandikan Ayahanda..

Dulu.. Semasa arwah Nenek dan Atok.. Anakanda ada sedikit kerisauan apabila mahu mendekati mereka ketika menunggu masa untuk dimandikan dan dikapankan.. Kali ini.. Anakanda tidak merasa takut dan gerun walau sedikit pun... mungkin kerana itu adalah Ayahanda.. Ayah yang satu-satunya buat anakanda di dunia ini.. Malah bila ke kubur sekali pun.. Anakanda langsung tidak punya rasa takut... Untuk apa anakanda mahu berasa gerun sebegitu.. Anakanda datang melihat Ayahanda...

Semalam selepas 7 hari Ayahanda dikebumikan.. Anakanda, bonda, kekanda dan adik-adik datang melawat Ayahanda.. Kami naikkan sedikit tanah kubur Ayahanda.. Tanah dah mendap sedikit.. Kekanda dan adik tinggikan kuburan Ayahanda... Adik juga taburkan bunga kertas warna merah pada kuburan Ayahanda... Kami bacakan Yassin buat Ayahanda..

Hari ini Anakanda dah mula bekerja semula.. tapi hati anakanda masih hiba.. Menulis ini sahaja sudah membuatkan airmata anakanda berulang kali mengalir.. Beberapa hari lepas kira anakanda.. emosi anakanda sudah ok... rupanya bila anakanda pulang ke rumah.. Masih ada baju-baju Ayahanda di bilik 1 lagi di rumah anakanda.. Apatah lagi semua pokok-pokok di rumah itu Ayahanda yang tanam.. selama 5 tahun anakanda di luar negara.. Ayahandalah yang menjaga rumah itu.. Terlalu banyak kenangan di rumah anakanda yang mengingatkan anakanda pada Ayahanda.. Ayahanda hanya dapat datang sekali ke rumah itu.. tidur di rumah itu.. Kini.. semua tinggal kenangan...

Dulu bila anakanda mendengar berita kematian Ayahanda pada sahabat-sahabat baik anakanda.. Anakanda kira sudah cukup membuatkan anakanda memahami apa mereka rasa.. Kini.. Bila ianya terjadi pada anakanda... Anakanda lebih memahami... Bagaimana rasanya kehilangan...Ramadhan dan Raya kali ini tidak akan sama lagi.. Kali terakhir anakanda berhari raya bersama Ayahanda pada tahun 2010... kini 2012.. Bila anakanda pulang.. tidak ada lagi Ayahanda di pagi raya...

Apa juga Anakanda redha... Ayahanda di tempat yang lebih baik.. Semoga Allah letakkan Ayahanda dikalangan yang dirahmati.. Anakanda doakan Ayahanda dijauhkan dari seksaan kubur.. dipermudahkan dan tenang di sana bersama arwah Nenek dan Atok.. Walaupun anakanda sedih kehilangan Ayahanda.. tapi Anakanda tahu.. Kini Ayahanda ada arwah Nenek dan Atok bersama Ayahanda.. Kata Bonda... Arwah nenek sudah datang dalam mimpi bonda beberapa hari sebelum Ayahanda pergi.. Muka Arwah nenek berseri-seri tersenyum.. Arwah nenek menunjukkan sebuah bilik milik Ayahanda.. Bonda lihat Ayahanda terbaring dalam bilik itu..

Ayahanda...

Maafkan Anakanda seandainya selama ini anakanda ada menyusahkan Ayahanda... Anakanda tidak sempat bawa Ayahanda naik kereta anakanda.. walaupun pagi Ahad itu.. Ayahanda basuh kereta itu...

Terima kasih kerana membesarkan anakanda. mendidik anakanda.. menasihati anakanda.. Hingga bila-bila pun anakanda takkan dapat balas jasa Ayahanda...

Anakanda rindukan Ayahanda... 
Sejahteralah Ayahanda di sana..
Al-Fatihah

11 comments:

~mrs azmi~ said...

takziah buat T3P cute & keluarga atas pemerian ayahanda tersayang..

moga allahyarham ditempatkan bersama orang yang dikasihiNya

......alfatihah

mashi said...

salam takziah untuk kak TCC and keluarga...
semoga roh ayahanda tenang di sana dan di tempatkan dengan orang2 yang beriman...

amin...alfatihah

Tukang Padam Papan Putih Cute (T3PCute) said...

Mrs Azmi

Terima kasih Amin

Mashi

Thanks dik.. Amin

Acik Erna said...

assalam ina..Al Fatihah..

Zainur said...

Salam takziah buat akak sekeluarga. Semoga arwah tergolong dlm golongan yg beriman...aamin

julietchun said...

salam takziah utk ina sekeluarga.
semoga ayahanda ditempatkan bersama org beriman.

Tukang Padam Papan Putih Cute (T3PCute) said...

Kak Erna

Terima kasih kak

Zainur

Thanks dik Amin

Juliet

Amin.. InsyAllah.. terima kasih

Anonymous said...

the world will never same again..

salam takziah kak. bersabarlah. semoga dicucuri rahmat.

kueh

Tukang Padam Papan Putih Cute (T3PCute) said...

Kueh

Yeah the world will never be the same.. life must goes on.. but part of me feel empty..

Terima kasih dik

ku-cit said...

takziah kak..patutla lama xupdate

Tukang Padam Papan Putih Cute (T3PCute) said...

ku-cit

Thanks dik

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...