Friday 18 October 2013

Coffee Blend.. Pesal sejak 2 menjak nie aku macam teringin bangat..

Salam Jumaat

Dulu masa kecik-kecik.. kopi O antara hidangan wajib kat kampung.. arwah atok, nenek dan ayah adalah pengemar kopi o.. dulu-dulu selalu gaklah tumpang minum.. rasa memang best sebab tuh kopi kampung..

Then after 5 tahun bermastautin di UK... kopi terus menjadi peneman setia aku waktu pagi di uni.. sampai jek ke department.. kopilah minum pertama yang aku buat kat bilik kerja aku... berlainan pulak kalau kat rumah.. aku prefer minum teh.. terutama teh Twining Ladygrey.. rasanya dia memang best.. hampir ketagih jugalah setiap malam.. sampai aku biasa buat1 teko penuh  kadang refill 2 3 kali gak..

Penangan minum kopi menjadi amalan setiap pagi kat department dulu bukan sebab saja-saja suka.. tapi keadaan cuaca yang sejuk terutama waktu pagi dan kadang sepjg hari.... menyebabkan ramai yang menjadi penggemar kopi atau teh.. You don't have a choice.. kalau tak minum kopi.. I think it quite hard to warm-up..

Balik malaysia.. amalan minum kopi nie sort of stop kejap.. menu minum pagi aku dah tukar jadi air milo.. ditambah pulak masa tuh aku rajin ambik supplement vitamin C.. yang mana minuman berkafein adalah antara pantang larang.. akupun macam stop kejap minuman kegemaran aku tuh.. baik kopi atau teh.. macam jadi larangan keras pulak.. Sekarang macam dah malas pulak makan vitamin C.. itu yang mula langgar pantang larangan tuh :(

However.. recently 2 months back.. Masa aku melepak kat coffee bean depan Lowyat (sebab nak setup notebook anak buah aku yang baru beli).. aku order coffee ais di situ.. that moment sort of like a flash back.. how I used to enjoy coffee very much last time.. since then.. I'm sort of addicted.. dulu aku pengemar hot coffee.. even starbuck kat uk pun antara port lepak aku yang biasa.. sejak balik mesia.. entah aku macam takde feel nak lepak kat starbuck.. but since that incident at coffee bean.. aku jadi addicted tuh ice blended coffee.. Ini menyebabkan.. tiap kali terpergi ke cool blog.. chatime.. coffee classic.. Aku dah auto pulak.. akan order coffee blended.. either it's mocha.. cappuccino..  or even white coffee..

Recently.. since nescafe ada introduce ipoh white coffee.. So that give me an idea to create my own version of ice coffee blended.. and the result?? Supperbb... Cuma whipping cream jek tak jumpa kat sini (al-maklum. I stay at pekan kecik jek ahaks)

Resepi my own version of ice white coffee blended:

1 pek kecik instant Nescafe Ipoh White Coffee (Hazelnut flavour)
1 cawan (or more) susu coklat dutch lady (nak susu biasa pun ok-terpulang)
sedikit air
5 6ketul ais (ikut suka)
Blender (lesung batu boleh kalau sanggup ler ahaks)
Whipping cream (kalau ada.. kalau xde pun ok gak)
p/s ada yang tambah susu pekat, coklat vanila.. coklat syrup..terpulang.. (my version simple dan cepat.. kalau duk kat tempat terpencil mcm I nie.. this recipes is enough)

Cara-caranya:
Masukkan semua bahan dalam blender.. tutup dan blend...
Masukkan dalam cawan dan boleh spraykan whipping cream kalau naklah
Letak straw dan apa lagi.. minum ler..


This is my version of white coffee ice blended..
Buat malam tadi.. 
Masukkan dalam bekas cool blog (recycle..)
Bekukan..
Apa lagik tapau bawak kat ofis..
Jimat cermat amalan mulia ;)

Nak cuba?
Silakan ;)

8 comments:

kueh bakar said...

dulu masa kecik teringat juga perihal nescafe... nescafe shake.. letak dalam tuperware minum..goncang2-keluar buih muih...fuhhh sodap betol minum - kalah teruk nescafe ais. ahaks..

kalo pekena teh o umah atok, memang nenek bagi minum kat piring cawan...slurrrrpppppppp...

Tukang Padam Papan Putih Cute (T3PCute) said...

Kueh

Nescafe shake.. wahh itu mmg fav akak masa kecik2 gak.. letak dalam tupperware.. letak ais.. goncang.. memang best.. nostalgia sungguh

dulu suka makan biskut krakers cicah air teh.. memang nyum2 punyalah..

skrg nie mana2 semua org ckp psl ice blended.. hatta kat pasar malam pun melambak ;) tapi akak pulak prefer buat sendiri.. leh buat byk2.. modal ciput jek ;)

t.a.t.a said...

kalau cakap pasal kopi, aku akan imagine kopi yang pure black punya kopi. aku tak suka minum yang itu. sebab dulu masa kecil first time minum, aku terminum sekali serdak dia. dan aku pun tersedak sekali. sejak tu aku tak minum.

and nowadays bila orang cakap coffee, nescafe pun kategori kopi eh? instant coffee pun kopi eh? -aku baru tahu itu- and yet aku masih tak hairan dengan benda tu semua.

tapi nephew aku rajin buat coffee blended ni. so kalau nak aku just upah dia buat aje. tak pun ngicak dia punya.

some people said, they couldn't function wihtout coffee. kau pun masuk kategori itu juga ke?

Anonymous said...

kak
aku rasa semua org 80an 90 an suka krakers cicah air teh atau biskut merry cicah milo or nescafe. nyummmmm2..

eh lupa nak cakap..
tak de la tgk master's sun 17 jam direct, tak mo aku mati tgk citer korea kak..hahaha..lagi satu sepatutnya budak Woo Jin dah jumpakan, dalam bonet kereta kat bengkel bila polis dah sampai, maknanya mak dia musti dah tahu anaknya mati..

aku lebih suka kalau ending tu, letak mamat yang boleh tengok hantu tu hensem sikit baru thrill. dan masa kat airport nak pergi US tu, semua hantu-hantu yang dia pernah tolong 'turun'...beratur memanjang duduk di belakang master.. dan merayu jugak jangan pergi....

bila nak pergi semua tarik tangan dia...baru dramatik...

dan hero mesti kata...

" if ur heart doesn't tell the truth...the pain will give the answers...and me, will be forever in pain because i never get the truth answers either... "

dramatikkan...hahahaha

kueh

Tukang Padam Papan Putih Cute (T3PCute) said...

T.a.t.a

Nescafe tuh nama jenama. Actually itu kopi juga. Sama mcm kopi luar negara mocha latte caffucino.

Bila duk kt uk dulu I more alert varoety version of coffee. Kat sana mcm2 jenis. Kt mesia kuta tau kopi o atau kopi susu that it. Another thing people anggp kopi ni mcm kg sikit. Org prefer minum airbuah, mix variety of drink. Kat uk, minum coffee more exclusive sbb cuaca sentiada sejuk dan org mmg akan cr coffee sbb its a way to get warm.

Dulu masa di uk I more adficted to tea. org uk lebih suka minum tea. Tea is a way of life. Sampai i study jenis2 tea yg ada n have my own fav flavour. Mlm mesti minum teh. Sampai llu melepak org kekwn. Minum teh is a must. Coffee more my hubby fav. But klu but keje masa study dulu. Coffee sort of like a boost up.

Skrg mcm dh addicted blik pulak. Thinking a way to reduce pulak ni

Tukang Padam Papan Putih Cute (T3PCute) said...

Wah kueh ko ye version of master sun mmg dramatik. Cite ltr bkg tea yang boleh jmpa hntu n koma 3 thn dulu x diulas sgt.

Even ending tae yang n joong woon pun mcm xbest jek. Frust sikit kat situ. Apa pun ttp enjoy gak sbb drama tuh lain dr yg lain. Seram yg komedi n romantik.

julietchun said...

kalau buat kat rumah kena sorok2 dari kekanak, takut hari2 dorang mintak buat :D

Tukang Padam Papan Putih Cute (T3PCute) said...

juliet

Silakan.. buat sorok2 bawak p ofis dediam ;)

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...