Wednesday 24 July 2013

Puasa itu menahan nafsu..

Salam

Di bulan yang berkat ini.. semua orang tahu.. selain daripada menahan nafsu lapar dan dahaga.. perbuatan.. tingkah laku.. sebutan juga kena kawal dan tahan juga.. nak emosi pun kena jaga-jaga..

Hari ini buat pertama kalinya selepas 4 semester mengajar aku membebel dengan budak-budak diploma..  sebabnya diorang datang 30min lewat dari waktu kelas.. kelas pkl 10.. btg hidung masing-masing pkl 10.30 baru nampak.. yang lebih sakit hati.. aku sampai kelas.. gelap gelita.. takde orang.. takde manusia.. kerusi meja yang kayu tuh jadi saksi.. lebih buat aku membara.. aku pulak jadi tukang tunggu student pulak.. bukan the other way around..

Sebenarnya kisah lewat nie dah 3 minggu terjadi.. cumanya minggu lepas aku jumpa lecturer yang mengajar 2jam awal dari aku hari yang sama.. kawan aku nie minta maaf pada aku sebab budak2 ini keluar lambat dari kelas dia.. bermakna mereka sampai kelas aku lewat.. oklah.. dah 3 kali dia minta maaf.. yang best lagi pulak.. bila dia tanya pada budak2 tuh.. "takpe ke korang masuk lambat.." mereka boleh cakap..  "takpe,.. lecturer tuh pun datang lambat..." wah bukan main statement diorang ehhh... walhal lewat aku adalah 15min sahaja dari waktu kelas.. itupun normal.. kalau aku sampai tepat pkl 10 sorang pun takde lagi...

So apa lagi hari ini.. sepanjang aku mengajar.. inilah kali ye yang aku memang rasa angin 1 badan.. nasiblah juga masih mampu menahan rasa marah.. Kalau ikut kes kawan aku.. kalau dah lambat 30min nie.. memang mereka dah keluar terus kelas... dah 2 3 orang juga yang buat macam tuh.. aku terfikir juga nak buat macamtu.. udahlah aku ada meeting dr pkl 8.30pg tadi.. rushing ke kelas pkl 10.. alih-alih sampai sorang takde memang aku rasa begang juga... Sampai aku sebut kat budak-budak tuh.. sepanjang 13thn mengajar inilah pertama kali aku kena tunggu student... lepas kelas berderet yang datang minta maaf.. reda jugalah rasa marah tuh.. kadangkala kena ajar juga.. aku memang tak suka marah-marah student sebab nanti ilmu jadi tak berkat.. kalau kang terdetik dalam hati aku rasa benci atau tak seronok.. parah akibatnya..

Kes marah student nie pun dah terjadi juga sebelum nie.. tapi ini berlaku secara individu dengan seorang pelajar praktikal.. aku antara jawatankuasa yang menguruskan praktikal mereka.. bila sepatutnya isu pertukaran tempat praktikal tuh boleh settle.. kes itu jadi lebih complicated bila si student tuh pas telefon pada abang dia.. yang best.. abg dia pulak sound.. dia juga lecturer dan dia pulak mengarah aku itu ini.. come onlah.. betapa ramainya kawan-kawan aku 1 malaysia yang juga lecturer tapi aku tak pernah pun campur tangan urusan mereka handle student diorang.. hatta adik sepupu atau anak buah aku yang ada belajar di IPTA yang ada kawan-kawan baik aku pun tak pernah aku campur tangan urusan mereka.. isu dengan student nie klasik.. sebab setelah berulang kali aku cakap dengan abg student nie.. "saya tak nak bercakap dengan awak.. sebab isu ini takde kena mengena dengan awak.. dan bukan awak yang buat latihan praktikal" itu pun dia masih berdegil sebab merasakan dirinya yang berpangkat abang punya suara untuk menyuruh aku itu dan ini.. bila aku cakap.. "saya taknak cakap dengan awak.. dan sila bagi telefon ini pada adik awak " berulang kali barulah dia nak bagi... bila sahaja adik dia yang bercakap aku terus sebut dengan nada marah yang teramat sangat.. "kenapa perlu suruh abg awak cakap? tak boleh cakap sendiri ke? Saya tak nak cakap apa-apa lagi dengan awak.. sebab saya terlalu marah sangat"...

Kes ini antara kes unik yang memang jadi heboh kejap ahahaha... hampir juga aku jual nama student nie pada orang lain sebab dia pelajar yang aku selia projek akhir... nyaris... tapi sebab student nie datang personally jumpa aku dan minta maaf berulang kali... aku lembut hati jugalah.. itupun puas jugalah kena tarbiah dengan aku dekat 1 jam... just be a lesson to learn...

Aku tak garang.. walaupun muka aku nampak garang hahaha... bekas-bekas student aku tahu aku macamana.. but jika silap langkah atau ingat aku jenis tak kisah.. memang kenalah.. macam aku tarbiah budak2 diploma kelas tadi...

p/s Aku letih sangat semester nie.. kelas aku 5 group berderet.. tambah semalam 2 orang dah bising dengan aku minta siapkan thesis secepat mungkin dan best lagi.. kemarin aku mimpi balik UK huhuhu.. :(

Tengok ikan jerung diberi makan di Aquaria KLCC..

Tapi orang kata..
Kalau bela ikan.. kalau ada masalah jangan tengok atau layan ikan tuh..
Nanti ikan tuh mati sebab dia merasakan seksanya masalah tuannya..
Kes ini terjadi kat ikan arowana kawan baik aku
(sila jangan percayalah.. kebetulan semua tuh)
hahaha.. 
aku takde bela ikan tau.. beli ikan ada ler..
Masak asam pedas ikan pari kot petang nie ;)

5 comments:

julietchun said...

sesekali marah bersebab takpe, biar dorang terjaga sikit. :D

ku-cit said...

Sdap tu asam pedas ikn...smpi ke sini baunya hah

Tukang Padam Papan Putih Cute (T3PCute) said...

Juliet

Terpaksa marah juga hari nie. Sllu boleh sabar lg.

Kucit

Menu sudah tukar semlm. Buat mee bandung pulak

||alis|| said...

penah la keje ngajo budak kejap kendian terus rasa ok saya takde tahap sabar tinggi lalu babai bidang perguruan.

sy salute sapa yg mampu jadi cikgu. diorang ni special pada saya.

IPTA..lect..UK.. just in case nak tnya kenal tak lect nama 'edd' bawak si putih jenama mahal (beli kat uk and keje cleaner jugak masa phd tuh) di loborough ke hapa nama tempat dia.. now dia di USM, ni just case laa kot akak kenal dia tho dlm nisbah 199:1, hehe..

Tukang Padam Papan Putih Cute (T3PCute) said...

||alis||

Akak rasa macam dah puas mengajar dari sek ren naik level sijil matrik diploma sampailah master.. pelajar dlm malaysia dan Uk akak pernah ajar.. Bukan nak megah cerita tapi rasa terkilan bila student buat main-main dalam kelas dan ingat suka hati nak dtg kelas atau tidak..

Cikgu ini ada 3 kategori pada akak
yg memang minat, yang terpaksa dan minat akhir, yang terpaksa dan memang tak minat.. kategori ke3 nie memang parah sikitlah..

Akak tak kenal mamat tuh.. tapi akak ada kwn yg duduk loborough skrg dan dulu.. jika tanya maybe diorg kenal.. tapi akak xkenal lah ;)

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...