Tuesday 16 July 2013

Perut meragam.. dan aku perasan kurus..

Salam Puasa hari ke 7..

Dah seminggu kita berpuasa kan.. Sudah 7 hari makan macam-macam masa buka.. macam-macam resepi dah cuba.. atau dibeli atau ditunjuk-tunjuk... Aku masih lagi recover perut dan badan.. Puasa hari ke 2 badan aku dah demam.. dimana puasa hari ke 2 tuh aku buka makan kuih talam berlauk seketul.. minum air.. makan ubat dan terus tidur sekejap.. bangun sekejap solat maghrib dan smbung solat isyak.. terus tidur sebab badan aku dah mula mengigil menahan demam.. dan start hari itu juga aku kena ceret beret yang teruk.. hingga semalam selera makan aku dah ok sikit.. tapi aku masih jaga perut sikit sebab takut kena ceret beret lagi.. seksa wooo bila asyik ke toilet setiap 5min... itu sebab aku perasan macam dah kurus sikit hahaha...

Alhamdullilah.. aku masih masak lagi.. belum teringin nak beli lauk kat pasar ramadhan.. tak berani apatah lagi perut masih belum 100% recover.. buka dengan lauk sardin pun dah cukup sedap bagi aku.. pergi pasar ramadan pun hanya sebab nak beli kuih muih jek.. murtabak so far semua fail di tekak aku.. 1st beli intinya macam masam.. kali ke2 beli pulak kedai lain.. intinya manis pulak.. lepas kali 2 tuh takde dah rasa nak beli kali ke 3.. rasa tak berbaloi.. rasa nak buat sendiri lagi bagus.. murtabak guna kulit popia yang tak jauh beza dengan murtabak kulit canai... cuma tahap kelaratan badan aku jek belum lagi.. tapi azam nak buat murtabak sendiri memang dah sampai hahaha..

Sepanjang bulan puasa nie intai-intai juga juadah buka puasa kat hotel.. so far dalam groupon ada beberapa offer tapi ada 1 yang menarik perhatian aku.. di Seri Pacific Hotel sebelah PWTC.. harga cuma RM49 seorang.. aku pernah makan buffet lunch tahun lepas.. menu dia memang best.. cuma tak sure nak pergi atau tidak sebab sudah ada 2 plan nak berbuka di KL 2 minggu nie.. so rasa macam membazir pulak sebab takut tak sempat nak kejar sebab offer tuh smpi 1 ogos je.. tapi rasa kalau book sendiri kat hotel tuh lepas offer groupon maybe tak jauh beza kot..

Aku tengah intai-intai berbuka puasa di restoran yang pernah aku pergi tahun lepas.. Tahun nie kami repeat list tahun lepas... dan aku bakal tambah list baru untuk tahun nie..

p/s Aku pun kadang letih juga memasak hari-hari.. berbuka sekali sekala di luar macam terapi minda juga..

Maaf tiada gambar hari nie sebab belum ada makanan best lagi untuk aku goda korang hehehe ;)


8 comments:

Anonymous said...

kak..

aku memang suka sardin - terutama cap ayam... kalau nasi lembik sikit...hadoi haiii...

kueh

Tukang Padam Papan Putih Cute (T3PCute) said...

kueh

Makan lauk sardin time panas memang sedap.. buat lauk sahur pun kejap licin

julietchun said...

terika kasih sebab tak letak gambar makanan.

kadang2 tengok lauk kat param macam lauk lebih semalam, tapi tak tau la kan.

Tukang Padam Papan Putih Cute (T3PCute) said...

Juliet

Aku was2 dgn lauk param.. tak tahu pkl berapa masak.. tapi kalau beli kuih mcm cucur udg ke.. kopok lekor ke.. yakin sikit sbb diorg gorg kat situ..

||alis|| said...

salam ramadhan yg ke-15 :)

alis jarang2 ke param (takat ni bru skali on 1st day pose ritu). thn lpas none. tips elak cirit birit akibat juadah berbuka yg dibeli ialah seboleh2 elakkan membeli di param yg sesak; alis biasa beli di gerai sebuah meja sekaki payung tu je. sbb ikot pngalaman.. deme jnis jaga kualiti sket sbb x kelam kabut.

ni tgh melayan cirit gak ni. adik beli briyani kambing kami mkn jamah2 xtau mna silap sbb rsanya not bad jugak. sesekali melayan cirit ok gak bak kata chef wan; cuci perut, huhu~

t.a.t.a said...

T3P Cute.
tak tentu juga. kadang kalau kita datang dah berbukit tingginya, ada kemungkinan ia gorengan semalam digoreng semula.

t.a.t.a said...

||alis||

saya pulak kalau nak beli juga, beli di gerai yang ramai pembelinya. tapi sebab dah biasa di param sini, saya kenal mana satu peniaga yang memang betul-betul menjaga kualitinya.

Tukang Padam Papan Putih Cute (T3PCute) said...

||Alis||

bila dah asyik ceret jek tuh yang rasa macam kurus hehehe.. adalah pinggang mengecil beberapa cm ke mm hehehe

t.a.t.a

So far berani beli yang memang jelas dia goreng kat situ.. so far suka dengan 1 gerai jual cucur udang nie.. memang so far nampak laki dia mengoreng kat blkg tuh ;).. rasa pun notbad.. udang besar2 gak..

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...