Wednesday 8 August 2012

Menghampiri minggu ke 3 Ramadhan

Salam pagi rabu..

Alhamdullilah kita dah 19 hari berpuasa kan.. sekejap sahaja sudah tiba pertengahan Ramadhan.. rasa baru sahaja kita mula berpuasa kan.. tak lama lagi dah nak raya..

Tahun ini raya takdelah meriah mana.. Aku sampai hari nie pun belum tukar duit lagi.. tak tahulah kot ada lagi duit kat bank untuk ditukar.. terlupa langsung pasal nak tukar duit nie.. :) Mungkin hari ini cuba ke bank kot kalau ada lagi duit yang baru.. Lagi pun anak buah takdelah ramai sangat.. lagi sebelah pakwe.. so confirm dia akan bg duit raya.. aku relak je hahaha.. :)

Hujung minggu lepas aku belikan peti sejuk untuk mak (itu pun nak cerita ke hahaha).. Sebenarnya dah lama aku nak belikan sebelum arwah ayah meninggal lagi.. tapi kerana sibuk dengan pelbagai urusan so kiranya kali ini aku nekad pergi beli je.. sebab dah nazak sangat peti ais tu.. peti ais yang ada tuh pun adalah peti ais aku masa bujang dulu kira dah 15 tahun jugalah.. tempat beku pun dah tak berapa nak beku.. kecik jek.. so aku terus belikan peti ais yang besar.. ahhh senang dia nak letak apa dalam peti ais tuh.. nie kadang tengok.. asyik beli ais jek kat luar.. sekarang nie.. tak yah pening2.. boleh buat berapa banyak ais pun.. takde dah gaduh nak p beli lagi.. Sebenarnya soal beli barang-barang untuk kegunaan mak dan ayah nie.. adalah benda yang aku prihatin dari dulu.. mereka memang tak pernah pun mintak.. tapi kadang2 bila tertengok kualiti benda yang sedia ada tuh dah sampai expired date.. dah nazak.. kita sebagai anak takkan nak pandang takde mata pulak.. mungkin ada yang tak kisah benda2 nie.. selagi diorg leh guna.. gunalah.. Aku pulak tak boleh.. lainlah kalau takde duit itu cerita lain.. Macam aku pun bila masa nak beli peti ais tuh pun.. mak berkali2 menolak sebab mahal.. tapi aku tak kisah sangat sebab untuk kegunaan ramai orang.. lagipun kalau aku fikir nak mak beli sendiri.. dia bukan ada duit banyak mana pun.. so jadi tanggungjawab kita lah kan.. kalau ramai adik beradik boleh juga sama-sama kongsi duit.. tapi macam kes aku.. payah nak kongsi2 nie.. sejak bujang lagi aku dah practise benda2 nie.. Lagipun ada rezeki duit lebih.. so aku fikir baik aku spend jek untuk yang lebih memerlukan.. atleast pun peti ais tuh boleh guna lagi 10-20 tahun lagi..

Kini lagu raya dah mula berkumandang.. dulu blog aku bila dah masuk ramadhan ramai kawan-kawan request lagu raya kat blog aku hahaha... kini malas nak update lagu.. sebab dah ada kat mesia.. kiranya tahun nie1st aku raya di tanahair.. dan 1st juga raya tanpa arwah Ayah.. Sedih dan sayu.. pasti sahaja pagi raya aku lebih sedih.. minggu lepas aku dan mak lawat kubur ayah.. tengok sedikit terendam sebab dekat dengan kolam air sebelah tuh.. kalau hujan memang masuk ke kubur ayah..

Sebenarnya hingga kini.. tika dan waktu ini tiap kali aku teringat Ayah.. atau menulis tentang ayah.. sebak pasti bersarang dalam hati aku.. airmata pasti begitu mudah mengalir.. Bukan mudah untuk aku lupa apa yang telah aku lalui.. Dalam banyak adik-beradik aku.. aku satu-satunya anak yang melihat setiap detik.. jam.. waktu dari saat Ayah meninggal hingga dia dikebumikan... malam itu aku tak tidur langsung.. berjaga hingga ke pagi.. sibuk uruskan.. segalanya.. aku lihat bagaimana dia diangkat untuk dimandikan.. aku lihat dia dikafankan.. aku lihat dia disembahyangkan.. aku lihat dia dibawa ke tanah perkuburan dan akhirnya aku lihat dia dikebumikan.. hingga kini aku sukar nak lupakan wajah dia waktu dikafankan.. hingga kini tiap kali aku duduk di ruang tamu rumah mak.. pasti aku terbayang wajah dan tubuh ayah yang dikafankan di ruang tamu itu..

Benar.. kehilangan itu terlalu besar impaknya dalam hidup aku..Hidup sudah diteruskan.. masih terus kejar impian dan harapan.. tidak pasti lagi apa akan jadi di masa hadapan.. tapi kita kena teruskan juga.. tapi sesekali aku pasti akan menoleh ke belakang untuk merenung masa silam.. kenangan lalu untuk aku kutip demi untuk jadikan semangat untuk terus ke depan..

Semoga kita terus berusaha dan capai apa yang kita kehendaki untuk masa depan..

Aku tertarik mengambil gambar ini sebab..
Papan tanda itu 'Kg Tanpa Wayar 1 Malaysia'
;)

3 comments:

julietchun said...

Kg Tanpa Wayar? Simboliknya nama :D

Kakak, nak duit raya sebab saya puasa penuh :D

Tukang Padam Papan Putih Cute (T3PCute) said...

Juliet

Ala kemelayuan dari 'wireless village' ahaks..

Duit raya?? Puasa penuh?? ehhh blum abis puasa lagi.. coklat ada nak?? (ohh lupa ko tak makan coklat so.. aku ambik balik ler hahaha)

Anonymous said...

raya biasanya mengundang memori...
kesedihan mak tidak ternampak
ia kerinduan paling dalam
semoga anak-anak mengubatinya...

selamat hari raya!

kueh

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...