Wednesday, 21 March 2012

Di sana dan Di sini

Salam Tengahari rabu..

Sejak balik mesia nie.. aku perhatikan banyak perbezaan yang memerlukan aku untuk adaptasi.. Dalam susah payah itu.. aku harungi juga.. walaupun kadangkala memang menguji kesabaran dan kekuatan fizikal serta mental hehehehe...

1. Cuaca... Ini biasalah.. faktor paling utama.. Tapi Alhamdullilah aku rasa ok sikit sebab selalu hujan.. terutama tempat aku nie yang cuacanya agak extreme.. pagi panas sangat.. bila petang jek hujan lebat... so  oklah.. adakala lepak dalam bilik bila time hujan lebat sejuk aircon tuh dah hampir sama tahap cam sejuk di Scotland.. tapi sejuk scotland lebih nyaman dan segar.. sejuk aircon dalam bilik yang ada kulat sana sini nie ahaks.. segar apa ye..

2. Solat- Di sini kita punya ruang dan masa untuk solat dengan lebih selesa.. tempat wuduq yang sedia ada dalam toilet... selesa.. tidak seperti masa di UK.. aku sering wuduq menggunakan singki.. bila bab nak cuci kaki tuh.. terpaksa bawak botol dan basuh di mangkuk tandas.. atau time brutal.. angkat kaki trus atas singki tuh hahaha.. tapi kalau nak buat aksi nie kena hati2 sebab risau kot2 kawan2 minah saleh tuh masuk terkejut tgk ada org letak kaki dalam singki..  lepas tuh.. kena lap guna tisu kertas pulak lantai sebab dah berkelecah dengan air masa wuduq tuh... ;)

3- Tandas- di UK 100% semua tandas duduk dan tidak ada air.. hanya sekadar tisu tandas.. dan kebiasaan aku akan membawa botol air bila perlu melepaskan hajat.. dah biasa buat kami kat sana.. di sini pulak.. tandas duduk hanya satu jek kat ofis.. itupun rosak.. selebihnya tandas cangkung hahaha.. aduhh terseksa sekejap (ini kena cite gak nie xkira).. susah payah juga sebenarnya menyesuaikan diri.. sebab kalau bdn tuh kurus slim senang lah hahahha... but practice make perfect kan.. Tapi apa pun aku tetap suka tandas duduk hahaha...

4- Kemudahan tandas- Aku rasa tandas kat ofis nie nie kemudahan dia lebih kurang je.. sabun basuh tangan takde.. tisu tangan takde.. Susah betul.. sebab aku dah biasa kat sana.. 2 benda nie adalah benda yang mesti ada.. Sampai aku  rasa satu tahap aku kena bawak sendiri sabun cuci tangan dan tisu tangan sendiri.. Lecehlah.. Mungkin nanti aku akan complaint pada pihak pengurusan... Cleaner bukan takde.. ada.. tapi kadang2 bila kita suruh bersihkan bilik sikit.. semacam jek muka masing2.. Aihhh... teringat bila aku menjawat jawatan ini dulu.. Amat berbeza komitmennya...

5- Bilik Ofis- Dulu berkongsi 4 orang dengan bilik yang besar.. dan 2 tingkap besar di tingkat 12.. sekarang.. bilik aku tingkat 1.. duduk sorang2.. Privacy.. tapi aku rasa sunyi sebab dah biasa dulu berkongsi dengan geng2 yang memang best.. Takdelah rasa sunyi sangat.. time bosan buat kerja tuh ada kwn leh sembang2.. kalau teringin nak makan atau pinjam sesuatu ada kawan yang boleh ditanya atau di usik2.. Aku rindu melihat tingkap di tepi aku dulu.. setiap hari pasti akan melihat suasana 1 bandar yang saujana mata memandang... Di sini.. tingkap aku mengadap ke tempat parking keta.. ditutup dengan blind.. kalau dibuka.. terlalu silau nak buat kerja.. Bilik ini pun dulu bilik stor.. Mula2 masuk.. penuh dengan kertas di lantai dan dinding hampir separuhnya berkulat.. syak aku sebab bilik ini berkuap.. dan tidak ada pengudaraan.. bila pasang aircon.. ada bau semacam.. walaupun dah letak pewangi bilik.. tapi masih ada bau semacam itu.. dan bintik2 kulat itu jelas kelihatan.. aku rasa macam tak selamat.. tak baik untuk kesihatan.. nak bersihkan.. perlu dicat semula... Tapi.. aku diberitahu yang kami semua akan berpindah bangunan pulak.. cuma lokasinya belum ditentukan lagi.. so buat masa nie.. nak kemas dan bersihkan bilik.. takde mood.. sebab tahu proses perpindahan akan berlaku dalam tahun ini.. Buku2 teks dan rujukan aku.. semuanya masih belum sampai dari UK.. tapi aku masih ada masalah nak letak mana buku aku tuh sebab takde rak buku langsung dalam bilik nie.. yang ada setakat meja tulis.. meja komputer 2 kerusi dan 1 almari besi.. printer pun takde.. cable network pun xde.. takat access guna wireless jek.. Bila tahap kemudahan macam nie.. aku memang rindukan meja aku di CIS.. complete semua.. notebook pun guna notebook sendiri.. entah bila nak dapat notebook kerja??

6- Makanan- Bila beli makanan.. aku dapati banyak harga makanan tidak logik!!! dan dah beberapa kali insiden aku makan makanan yang separa masak dan tak de kualiti.. Sebab itu aku lebih selesa masak sendiri di rumah.. jaminan kebersihan dan kandungan apa yg kita masak itu kita tahu.. baik rasa.. bersih dan halal.. Semalam ke pasar malam.. beli cucur udang yang dijadikan rojak.. harganya RM2.50.. sekadar 1 cucur udang yang byk tepung dr udang.. sedikit timun dan sedikit kuah kacang.. rasanya?? tah apa-apa.. Aku sampai cakap dengan pakwe.. kalau camni.. lebih baik aku buat sendiri.. confirm udang lebih banyak dari tepung dan macam-macam boleh letak dalam tuh.. tapi sebab pakwe nak makan sangat semalam.. beli lah.. pastu masing2 kecewa.. mee goreng kawah besar yang dia beli pun takde rasa.. tasteless... lebih baik aku masak mee goreng sendiri.. walhal mee tuh beli RM2 pun.. kosong.. takat mee ngan sikit taugeh... dan telur.. Kecewa.. Mungkin kalau untuk orang yang tak reti masak atau malas masak.. semua tuh takde hal dan tak kisah kot.. tapi sebab aku jatuh kategori orang yang masak benda2 tuh semua bertahun2 dan ada standard rasa sendiri.. bila makan sesuatu camtu.. aku sangat2 kecewa... sebab aku tahu kalau aku buat sendiri.. kualiti is 3 4 time better... Ada kawan-kawan aku yang cakap.. beli yg siap kdg2 lebih murah dari beli barang mentah.. memanglah.. tapi kalau kita beli yang mentah itu kan biasanya kita beli lebih sikit.. dan ianya boleh kita guna lagi untuk masakan yang lain.. dan yang paling utama.. sekali masak tuh.. kita dapat makan berulang2 kali... Sebab dah sendiri masak.. sendiri dah tahu rasanya.. mesti akan rasa nak makan lagi kan.. nie kalau beli.. sedap.. tapi dapat sikit jek.. xleh dah nak mengulang.. kalau beli pulak tak sedap.. kalau kena byk.. alamatnya buang juga.. kan dah membazir.. Bukan bermakna aku tak sokong makan kat luar.. kalau p makan kat tmpt yg mmg kita tahu sedap.. berbaloi nak makan.. tapi masih xleh nak makan hari2 pun.. balik2 lauk itu juga akhirnya jemu.. nie kalau kita masak sendiri.. walaupun sekadar ikan sambal goreng dan sedikit sayur, kepuasan makan itu lebih bermakna dari beli kat luar..

7- Pemanduan- Rakyat mesia nie aku kategorikan membawa kereta semua terburu-buru dan nak cepat.. mulanya aku tensen sangat bila memandu di sini.. bayangkan aku bukan ye memandu di KL.. tapi di satu tempat yang kurang sibuk.. dan banyak jalan 2 lane.. tapi semua masih nak cepat walaupun tanda had laju adalah 90km/j... tak faham sungguh aku.. pulak tuh byk traffic light.. kalau nak pecut pun.. akhirnya jumpa balik gak kat traffic light tuh.. Apa pun aku tetap maintain memandu dengan relak.. lagik pun buat rugi guna lebih minyak bila memandu dengan laju hahaha.. setakat beza 1 2 minit sampai pun takkan nak berkira.. kalau duduk kl tuh aku boleh fahamlah sebab kesesakan lalu lintas itu buat kita stress dan semua nak cepat sampai rumah ;)

8- Barang mentah: Aku faham bila harga brg siap masak itu mahal.. ianya juga secara tak langsung sebab bahan mentah yang mahal.. sebenarnya aku agak tensen bila beli brg mentah sebab dah terbiasa compare dengan nilai brg di UK dan kualiti yang jauh lebih segar dan baik.. contoh.. sayur di sana semuanya pakai sen jek.. kadang 50pence.. lebih kurang 2.50 jek.. sini.. aduh.. sekilo boleh smpi 7.90.. sebab aku dah biasa akan beli sayur di UK.. bila balik mesia.. aku tengok harga sayur byk yg mahal.. lagi pun.. memandangkan aku bekerja.. so bila nak beli sayur nie harap pergi pasaraya besar dekat umah aku tuh.. kalau dapat pergi ke pasar tani memang confirm dapat lebih segar dan mungkin sedikit murah... tapi masalahnya.. waktu kerja.. kelas dan komitmen lain.. tak  izinkan aku pergi pasar waktu kerja.. hanya pernah sekali sahaja aku ke pasar waktu tengahari.. sampai semua org kat pasar tuh tengok aku semacam.. yelah.. pakai baju kurung cantik2 warna pink.. dengan beg kerja hahaha.. jalan kat pasar beli ayam.. sayur.. sampailah bila aku nak beli udang kat sorang akak nie.. dari aku datang kerja 12tahun dulu.. kat tempat yang sama tuh juga akak tuh niaga.. dan dia mmg xkedekut kalau menimbang.. sebab itu aku suka beli kat akak tuh.. dia sampai tegur aku.. pakai cantik2 nie dari mana dik.. aku jawab dari pejabat.. singgah nak beli brg kat pasar nak masak balik kerja nanti.. terkejut akak tuh.. mungkin sebab dia rasa org zaman sekarang nie semua pakat beli jek.. tapi aku terbalik.. Sampai dia sound kat pakwe.. 'untunglah you dapat isteri camnie.. bukan senang nak cari..' aku tergelak hahaha... pakwe org cakap camtu? Aku tak tahu lah berkesan kat hati dia tak hahahaha... tak kisah..lah.. sebab aku dah faham sangat perangai dan citarasa dia.. Lagipun lebih baik dia suka makan masakan aku.. daripada dia puji dan suka makanan masakan orang lain kan??? Bak kata kawan aku.. peluang untuk you buat pahala... banyak pahala you dapat hehehe..

9- Settle down:  Masih ada rasa yang aku belum dapat tinggalkan.. mungkin sebab aku belum 100% settle down.. so aku rasa macam masih separa di sana dan di sini.. Kadang hati berkata juga.. kena lupakan hidup di sana.. tapi pada aku amat susah.. sebab yang di sana sudah sebati sangat2 dengan aku.. cuma sedikit demi sedikit.. aku cuma perlahan-lahan.. mana rutin yang biasa aku buat di sana.. aku mulakan balik di sini.. seperti bawa bekal untuk lunch.. balik lewat petang hahaha... bangun awal.. seawal pkl 6pg.. lepas solat.. terus masak sarapan.. malam.. lepak tengok tv kejap.. baca surah amalan dan Al-Quran.. terus masuk tidur.. yang paling best.. sekarang nie tiap hari kena gosok baju kurung.. dan setiap hari baju bertukar.. di sana.. aku gosok tudung 2 hari sekali je.. dan baju aku... sekadar jeans.. t shirt.. atau dress... biasa sluar memang pki 2 hari.. sebab sana mana berpeluh.. di sini.. pki sekejap dah berpeluh...

10- Pakaian- Di sana aku pakai kain batik setahun boleh dikira berapa kali jek.. hahaha.. di sini tiap2 hari.. sebab panas.. paham-paham sendiri jelah hahaha... dan kini koleksi kain batik memang bertambah sebab kekerapan penggunaan.. seperti mana di UK.. aku memang tak suka pakai seluar di rumah.. selalunya jubah pjg.. dress atau skrit.. di sini apatah lagi... aku miss baju2 aku di UK.. belum sampai.. rasanya kalau dah sampai nanti mmg full blast lah guna pakai nanti.. Di sini juga aku kurang berseluar.. apatah lagi jeans adalah pakaian dilarang di dalam kampus... so lepas nie semua sluar jeans aku tuh maybe kena simpan.. so koleksi sluar slack pulak yang mungkin lebih byk aku pakai... Baju kurung pulak.. masih koleksi lama.. aku dapat 2 kain ela yang baru.. masih belum nak tempah baju kurung sebab nak kena test dulu tukg jahit tuh.. sayang pulak.. kalau dia tak pandai buat,, kain yang aku bg tuh rosak.. Koleksi baju pun takdelah obselete sangat rasanya hehehehe.. Kalau ada yang perasan pun aku buat xtau jelah hahaha..

11- Kawan-kawan: Aku masih rindukan kawan-kawan di sana.. walaupun 80% kawan2 aku di UK dulu dah ramai yang balik.. tapi lokasi kami semua jauh-jauh... rakan sekerja.. ok.. tapi aku masih hadkan lagi pergaulan sosial aku.. malas nak melepak sebarang2 melainkan dengan mereka yang memang dulu rapat dengan aku. Terasa lagi sebab kwn baik aku M takde.. really missed her.. betul2 rindu dengan dia.. tiap kali ke toilet.. mesti aku teringat dia.. sebab bilik dia mmg dekat sgt ngan toilet dan aku sure menyinggah... terutama time bosan dan kalau nak ajak dia p mana-mana... skrg nie.. terasa lonely sgt2.. ini yang buat aku rasa nak fly balik UK nie..

12-  Tukang cuci- Hahaha... ini memang berbeza ketara.. di sana kerja ini aku kira full time.. di sini.. aku hanya sekadar tukang cuci separa masa kat rumah.. itupun terhad.. untuk dapur dan bilik tidur jek.. dan setiap ari juga tukang cuci baju pakai tangan sebab mesin basuh rosak hahaha..

Aku rindukan langit biru di sana..
Langit biru di sini amat berlainan sekali..

7 comments:

Kaktiny said...

aku baca sambil mengangguk-angguk tanda setuju dan faham.. terasa mcm nk tolong ulas jugak setiap perkara tu satu persatu.. tapi sesilap kang jadi entri tambahan plak kt kotak komen ko.. hahaha..

bila ko tulis semua FAKTA YG BENAR ni, tetiba aku rasa yg aku plak nk pegi UK!.. hehehe..

ye la.. mmg bnyk perbezaannya kan.. bukan nk menunding jari, tapi bnyk yg tak reasonable as for humanity and human right yg diaplikasikan di Malaysia.. padahal rata2 penduduk islam.. sepatutnya kebersihan (cth toilet + bilik), kesabaran (pemanduan), keikhlasan (kerja cleaner + harga makanan) dan banyak lagi itu kan ciri-ciri islam yg syumul...

betullah.. ada negara yg penerapannya lebih 'islamic' dr negara yg majoriti penduduknya islam!.. (sapa nk marah dgn statement aku, marahla.. itu yg aku nampak dan lihat dan hadapi!!)..

... andai shj penghijrahan itu mudah seperti zaman Rasulullah.. aku teringin utk berhijrah!.. takpelah, aku impikan penghijrahan kekal di tanah yang abadi!.. dunia ini persinggahan je kan!!.. (tetiba!!.. hahahaha)..

Iskandar Syahril Ibrahim Sukri said...

betul, betul, betul... tang harga makan yang tak logik tu teramat-amatlah terasa...

marinahunny said...

setuju sgt dgn perbandingan ni..ecece mcm penah pegi scotland je hahahaa

Tukang Padam Papan Putih Cute (T3PCute) said...

Tiny

Aku bukan nak perlekehkan semua org mesia.. kdg2 aku terfikir juga.. ntah2 dulu aku pun camtu gak.. tapi memang berhijrah ke luar negara byk mendidik dan muhasabah diri sebenarnya.. balik memang tak boleh tidak kita akan buat prbandingan.. tapi yelah.. kdg2 aku rimas.. dgn sikap semua nak cepat.. yg kelam kabut.. bosan.. mungkin dah terbiasa dengan rutin dan kehidupan masyarakat barat di tempat aku yang santai dan relaks... tapi.. kalau ke bandar london.. memang havoc lah.. tapi masih nmpk relak dan santai itu..

Iskandar

Kalau sedap walaupun mahal.. maybe juga tak komplen sgt kot.. tapi sbb rasa tah apa2 tuh yg rasa geram.. lg satu mahal sgt ke harga brg smpi charge 2 3 kali dr harga modal.. emmm

Marina

Hehehe.. rasanya tak yah p jauh2 kot.. kalau p singapore pun kita akan nampak beza nya ;)

Acik Erna said...

assalam ina..tak pe..perlahan2..nak buat macam mana..ina kena terima perlahan2 wapau banyak yang tak menyenangkan..insyaallah..alama2 nanti akan jadi biasa..

ku-cit said...

apa kan daya, tempat jatuh lagi dikenang, ini kan pula tempat bermain... apa pn baik2 kak jgn sampai terjangkit kulat sudah..ehehe

kueh bakar said...

kak..cat jer. pedulikan 'future'.

macam aku main bola.dah tahu kalah dan masa hampir tamat, tetap cari gol sekalipun tau, aku score pun masih tetap kalah..

aku rasa, perasaan 'suka' itu penting.

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...