Monday 16 January 2012

Kini suhu jatuh bawah takat beku

Salam Isnin

Seperti yang telah dimaklumkan oleh berita beberapa hari lepas.. Minggu ini suhu jatuh bawah takat beku.. Kali ini kena siap sedia dengan segala yang berterma.. terutama stokin.. pagi tadi ketika nak keluar rumah tengok cermin kereta penuh dengan frost.. kalau salji senang lagi nak kikis.. kalau frost lebih susah sebab kalau nak kikis bukannya senang.. dah letak air pun.. masih tak cair.. so terpaksalah panaskan cermin kereta guna heater dari dalam.. Kereta aku ada system nie.. tapi kalau kereta lama tuh memang nak kena kikislah jawabnya..

Berjalan kaki ke tempat kerja.. aku menahan gigil.. Sejukkkkk!!!! Kali ini yang paling terasa adalah kaki sebab stokin yang aku pakai tuh takdelah tebal sangat.. Nampaknya esok aku kena pakai stoking terma lah jawabnya…

Hari ini aku terpaksa buat kerja di rumah.. Sampai ofis.. semua plug tak berfungsi.. aku malas nak tunggu sebab tak  tahu pukul berapa diorg nak on.. lagipun hari isnin kan.. baru start kerja.. terpaksalah call pakwe datang ambik aku… Syukur dia baru suku perjalanan hehehe… bukan susah pun.. buat u-turn jek.. so hari nie merasalah dia nasi goreng untuk sarapan pagi..

Pagi tadi aku dah maklumkan dengan Elaine yang aku kena balik ke Malaysia dalam masa terdekat nie.. So aku beritahu yang surat berhenti kerja akan aku serahkan selewat-lewatnya hujung bulan ini.. Dia terkejut bila dengar berita itu.. tapi yelah tempoh aku ada di sini pun bukan ye baru 2 3 bulan.. tapi dah 5 tahun.. aku dah kerja di situ 3 tahun lebih.. Lama kan??? Tapi pada aku takde rasa lama sangat.. tapi yelah untuk orang yang sibuk dengan tugasan harian dan kerja rutin seperti aku nie.. tak rasa masa itu berjalan dengan pantas.. Tapi pada yang menunggu memang terasa lama..

Semalam semua frame gambar kat dinding ruang tamu dah diturunkan untuk di balut.. terasa kosong sangat ruang tamu sekarang.. sebab selalunya penuh dengan lukisan dan juga canvas art yang dibeli oleh pakwe.. Dia paling rajin beli frame tuh semua.. dan yang paling best dia juga tukang gantung hehehe… Balut frame semalam macam balut hadiah hahahaha… 3 kali balutan dengan material yang berbeza.. siap salotape kemas2 lagik.. sayang sebab itulah kenangan kami kat sini.. Balik nanti aku pun tak tahu mana nak gantung.. ruang tamu rumah aku kat mesia pun bukan besar sangat.. Nampak gayanya frame itu ada yang bakal digantung sampai ke dapur hahaha…

So far kerja-kerja packing barang masih on off.. biasa dapat buat pun hujung minggu jek.. dah balik rumah kalau week days.. tak larat dah masing2.. bilik satu lagi tuh dah ¾ penuh dengan kotak.. pakwe pun dah buka katil susun di tepi untuk bagi ruang boleh letak kotak tuh.. Barang dalam bilik nie pun belum abis di pack.. hujung bln nie akan ada separuh lagik masuk kotak.. dan aku akan tinggalkan yang betul2 budget untuk bawak balik dan pakai kat sini jek..

Yang bagusnya kat sini.. ada kedai yang menerima baju-baju terpakai.. malah barangan rumah dengan kaedah timbang.. dia bayar harga baju2 itu.. So dari buang dalam tong sampah baik jual je pada kedai tuh.. tadi pakwe bagi aku £4.. katanya dia dah jual sebahagian baju tuh.. tapi aku muskil sebab tgk masih ada 3 plactik besar baju2 yang belum dijual.. itu tak termasuk jaket  yang tebal2.. elok2 gak lagik tapi memang tak nak dah pakai.. kalau nak bagi kat charity pun kena pilih2 gak.. lagi aku malas nak memilih sebab kalau boleh semua tuh nak let go terus..  Dapur masih belum kemas lagik.. aku rasa kena clearkan secepat mungkin sebab barang dah banyak sangat terutama kat dapur tuh ada tinggalan dari 4 keluarga.. diorg balik mesia jek.. brg diorg semua letak umah aku.. sebab apa?? Sebab diorg semua bermastautin sementara sebelum transit balik… Nie aku terfikir gak camnalah kes aku pulak.. aku memang takde plan nak transit rumah sesiapa.. aku akan ke airport dari rumah aku sendiri.. dan kunci pakwe akan serahkan terus pada tuan rumah yang rumahnya tak jauh pun dari rumah aku.. Hanya hujung bulan nie nak kena maklumkan dengan dia.. lepas  tuh nak kena maklumkan pulak dengan kawan aku sorang tuh yang dah bercadang nak take over rumah nie..

Hari ini dah 16hb Januari… beberapa minggu kepala tak focus sangat study.. banyak settle kan urusan nak balik.. ini pun urusan kontena masih  belum settle.. belum decide nak ambil berapa kaki dan nak ambil dari siapa… Ada option ambil yang 10kaki dan ambil pakej terus hantar sampai ke rumah.. dan kereta shipping lain melalui Manchester.. kalau ambil kontena mean brg dan kereta semua turun di Port Klang.. dari Port Klang pulak kena ambik lori nak bawak brg ke rumah aku.. Belum decide yang mana satu jadi pilihan kami sebab kalau nak ambil 40kaki.. confirm 10 kaki tuh kosong.. brg aku takdelah bnyk mana.. kotak jek yang banyak.. perabut pun.. takat apa jek.. lagipun aku takleh ada byk perabut sebab rumah aku dah complete dengan barang pun.. Balik mesia aku tinggal cuci kaki dan tangan dan terus boleh tinggal kat rumah tuh.. macamana aku tinggalkan rumah tuh dulu.. camtu jugalah rupanya bila aku balik.. sebabnya aku memang tak sewakan langsung rumah tuh. 5 tahun rumah tuh takde sapa duduk kecuali jadi rumah singgah untuk mak dan ayah aku.. sebab itu brg2 pun terjaga.. yang paling mahal… semua pokok2 buah dan bunga yang ayah  tanam dulu dah berbunga dan berbuah pun.. Bak kata sorang adik yang pernah menjengah rumah aku tuh.. ‘Rumah akak tuh kalau tengok.. takde sapa sangka tuan rumah tuh takde kat situ.. apatah lagik duk oversea’ hahahaha… memang pun… dari dulu takde plan nak bagi orang sewa sebab leceh..

Dah nak balik kan…. Kalau tanya aku ‘excited tak??’ sudah tentu.. tapi sebenarnya banyak perkara yang merungsingkan aku gak… study yang belum sepenuhnya settle. Urusan kerja yang menunggu,. Sure melambak dah aku ye ‘work task’.. sampai sorang kawan aku complain.. ketua jabatan aku tuh tak best hahaha.. mentang2 dia jabatan lain.. dan dia untung sebab dapat ketua jabatan yang memang baik.. yelah kawan baik kitaorg gak… geng2 aku skrg nie semua dah berjawatan balik.. dulu sebelum sambung Phd.. semua pegang jadi ketua jabatan.. timbalan dekan.. Balik nie?? Entahlah.. apa pun balik nie aku nak settlekan study aku dulu.. settle down hidup.. get used with the weather yang panas… Oppps… jangan kata aku berlagak tak tahan panas ye… Ini bukan sengaja dibuat2.. Duduk di kawasan yang bermusim 4 ini.. terutama belah utara yang sememangnya sepanjang tahun sejuk.. memang aku kategorikan bdn aku tak tahan panas.. Semua yang balik memang beritahu belum dapat nak sesuaikan diri dengan cuaca panas tuh..

Semenjak aku dah sibuk nak balik nie.. makin kerap juga aku terima pesanan offline dari kawan-kawan yang sibuk bertanya… Mungkin diorg tahu aku nak balik nie.. yang best tuh ada yang hilang dah setahun.. tup-tup.. boleh hantar email Tanya khabar.. yang tanya ‘where are you’ pun ada… Nak jawab malas… Ohhh masa aku kat sini.. xde pun sibuk2 nak tanya khabar.. dah tahu aku nak balik nie.. semua sibuk bertanya.. I’ll make it official later kot… Buat masa nie nak settlekan dulu benda2 utama.. kontena.. tarikh flight.. tiket.. sewa rumah.. bil-bil.. then nak kena fikir pula hari nak angkat brg dan nak minta tolong org masak.. banyak sebenarnya urusan.. nak masak pun satu hal juga.. tak semua org aku nak minta tolong dan menu apa nak masak pun belum decide… kalau ikutkan adat sekampung memang confirm ada kambing seekor… paling tidak 10-12kg kambing.. itu biasa kat sini. Tapi aku ye kenduri belum decide nak buat kambing atau tidak sebab aku ingat nak buat kari kepala ikan dan asam pedas jek sebab ada kwn aku sorang tuh request..  tapi kos itu semua nak kena check gak.. Kalau leh dapat kepala ikan dengan murah.. mungkin sahaja nanti aku minta buat kari kepala ikan jek.. Bukan aku yang masak ok… mana ada masa nak masak.. sebab sehari sebelum tuh kan aku sibuk packing brg yang last minute..

Bukan sikit brg nak dipindahkan.. 5 thn ye barang.. Tapi syukur sebab ada komuniti yang dapat bantu kami kendalikan brg2 nie.. itupun kesian juga sebab minggu sebelum tuh kawan aku pun pindah brg naik kontena.. minggu seterusnya rumah aku pulak.. tapi nak buat camna takde pilihan.. dia pun balik seminggu lepas aku balik.. kiranya geng2 yang sama2 datang tahun 2007 dah 90% semuanya balik…

Apa juga.. masih byk brg nak kena pack nie.. ruang tamu tuh pun separuh dah penuh dengan kotak2 kosong.. Mood nak balik dah terasa sangat2

5 comments:

~mrs azmi~ said...

wah dah nak balik ya... kita yang cuma pindah sebelah rumah pun rasa semput inikan pulak pindah dari oversea balik malaysia..

selamat berkemas ya!^_^

marinahunny said...

penat nk packing barang 5 tahun tu..apapun semoga selamat semuanya dan semoga selesai perkara yg belum selesai :)

Tukang Padam Papan Putih Cute (T3PCute) said...

Mrs Azmi

InsyAllah.. memang packing brg tuh penat tapi rasany lebih penat bila brg smpi nak unpack pulak..

Marina

InsyAllah.. Thanks ye ;)

ku-cit said...

dah 5 tahun akak duduk ehh...kalo sy da 5 thn duduk sana, silap2 dah tak nak blk sini dah...eheheh

Tukang Padam Papan Putih Cute (T3PCute) said...

ku-cit

xnak balik??? hahahaha... kalau bekerja maybe ok kot.. tapi akak study dik.. lagipun rasanya lebih enjoy balik duk mesia sebab kwn2 baik akak rmi kat sana lagi.. dan keduanya akak masih syg kerja akak kat mesia sebab itu minat akak.. lebih suka didik anak bangsa sendiri dari didik anak bangsa org..

;)

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...