Friday 22 March 2019

Selamat datang ke dunia Baby 'A'

Assalamualaikum dan Salam pagi Jumaat

Alhamdullilah sudah nak ke penghujung bulan Mac di tahun 2019, sekian lama blog ini sepi dan sunyi.. Dunia blog semakin dilupakan kadangkala... lebih banyak berkongsi cerita di wechat moment atau instagram.. tapi xdelah selalu sngat pun.. bila teringat.. barulah nak share cerita semula..

Alhamdullilah juga.. sudah menghampiri sebulan aku menerima anak lelaki bernama Adrian... Kisah Adrian ini ada kisah yang panjang... Setelah berkahwin selama hampir 19 tahun.. akhirnya aku putuskan untuk mengambil anak angkat... menjadi kejutan pada mulanya pada rakan-rakan dan keluarga...

Kisahnya memanglah tidak indah untuk diceritakan pun.. belum mahu lagi hendak aku kongsikan.. cukuplah aku katakan.. ini adalah demi untuk menyelamatkan maruah seorang gadis.. dan anaknya secara rela diserahkan pada aku.. we still in good contact.. dan aku sentiasa mengharap dia akan kekal dalam perhubungan aku sampai mati.. ' this relaltionship till death' dan dia kekal ibu kandungnya hingga akhirat.. dan aku juga kekal sebagai ibu angkat dan ibu susuan sampai akhirat... insyAllah...

Aku mula menjaganya selepas 6 hari di hospital disebabkan demam kuning.. dan alhamdullilah sudah hampir 3 minggu juga aku menjaganya setiap hari bahkan sampai bawa ke pejabat.. phew... not that easy but I manage it.. sampai semua kekawan bilik sebelah menyebelah tumpang dengar tangis pekiknya.. Alhamdullilah juga tempat kerja aku kondusif untuk aku menjaga Adrian.. sebab aku ada bilik aku sendiri dan kelas aku dah tamat 3 minggu yang lepas... kelas seterusnya bermula selepas raya.. so Alhamdullilah aku punya banyak masa nak adjust dan sesuaikan dengan rutin harian bersama Adrian dalam hidup aku..

Dalam memikirkan selama berminggu dimana nak aku letakkan Adrian.. dengan siapa? pengasuh? taska? Mulanya ada rakan yang mencadangkan taska di sebelah 'Pasti'  di taman tempat aku tinggal.. tetapi selepas bertantya.. taska itu penuh... dan aku mula membuat carian dia google..mulanya aku skeptikal sikit.. risau pun ada.. tapi mr google mencadangkan 2 taska yang ada berhampiran tempat kerja.. aku mula menghantar text membuat pertanyaan..

Mulanya aku dah bertanya pada taska yang pertama dan membuat bayaran yuran sebanyak RM50.. memandangkan kebanyakan taska menerima bayi 3bulan ke atas... maka aku putuskan utk hantar semasa penghujung bln 5.. sebaik sahaja aku membuat bayaran yuran taska 1... taska 2 pulak menjawab pertanyaan.. aku lebih tertarik dengan taska 2.. bayaran lebih murah RM20.. RM350 dari 7.00-5.30ptg.. manakala taska 1 RM370 7.30-6ptg.. bukan sahaja sebab taska 2 murah... tapi aku mengesyaki bahawa taska ini milik isteri kawan sepejabat aku dulu.. sebab kami pernah berjiran semasa aku tinggal di kawasan taska 2 ini... selepas aku datang ke taska 2 untuk membuat bayaran.. dan bila berjumpa dengan owner taska.. memang betul lah.. isteri kawan aku.. haha... lebih senang hati sebab rasa lebih selamat dan selesa.. taska 1? kena minta balik lah duit yuran tuh nanti... soon I guess..

Alhamdullilah hari ini dah hari ke 3 Adrian di taska... dan aku lebih tenang di pejabat,, kalau tidak time ini.. dia dah bangun pastu tak nak tido.. huhuhu.. jenuh mendodoi sampai tengahari.. pernah mendodoi dari tengahari sampai dekat pkl 3 baru nak lelap... sepanjang tuh.. memain jek kerjanya.. mata lelap.. sat g.. buka mata besar-besar.. macam seronok sangat kena dodoi..

oh ya sekarang nak kena berusaha untuk susukan Adrian dan masih belum berjaya mengeluarkan susu sebab bab nak mengepam aku asyik miss.. dan ubat motidone pun kejap makan.. kejap lupa.. semoga aku istiqamah sikit demi Adrian.. InsyAllah..

Selamat datang ke dunia ini anakku... walaupun dulu kau hampir dibuang dan digugurkan.. Ketentuan Allah itu pasti... Kau berhak untuk hidup di dunia ini.. InsyAllah mama akan besarkan dan didik untuk menjadi insan berguna di dunia dan akhirat... Masa mama pun tak lama di dunia ini pun.. semoga mendidikmu menjadikan mama manusia yang lebih bersyukur dan beriman kepada Allah.. Amin..


caption image : Minggu ke3 bersama mama di pejabat..

No comments:

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...