Wednesday 1 August 2012

Semoga aku punya ilham untuk terus menulis thesis ini..

Salam Petang Rabu

Kini dah awal bulan 8.. kiranya sudah 5 bulan aku pulang ke tanahair.. setelah sibuk dengan urusan penerimaan barangan sebanyak 100+ kotak.. diikuti dengan urusan kereta import yang ambil masa 2 bulan.. kemudian pada penghujung bln 5 pula kehilangan Ayahanda tercinta.. kiranya hanya sekali dua sahaja aku membuka file kerja study Phd aku itu.. itupun untuk analisa data dalam SPSS yang separuh jalan dan masih ada 1 kumpulan data lagi yang belum habis di proses.. Hingga kini analisa menggunakan test yang bersesuaian belum sepenuhnya dilaksanakan..

Minggu lepas.. Sabtu.. Alhamdullilah... Sahabat baik yang ke-4 (kami 4 orang sahabat yang rapat) telah pulang ke tanahair.. Kiranya kini kami semua dah kembali bertemu di tanahair.. dulu semasa di sana setiap minggu kami akan melepak masak-masak.. dan sabtu lepas aktiviti itu berlaku kembali.. bezanya.. kami hanya sempat berbuka dan menghantar sahabat itu pulang ke kelantan menaiki flight pada pukul 10.30mlm.

Dalam pada sibuk memasak dan menyediakan juadah untuk berbuka puasa.. aku diberi amaran dan teguran oleh seorang lagi sahabat aku berkenaan dengan urusan pengajian PhD aku.. berulang kali dia mengingatkan aku agar selesaikan dengan cepat.. Sebenarnya sejak kehilangan Ayahanda.. semangat aku sedikit susut untuk menyelesaikan penulisan dan analisa data... Dalam pada itu.. Dia sempat berpesan sebab Isnin depan dia akan ke Tanah Suci Mekah untuk mendirikan Umrah.. awal-awal lagi dia sudah berpesan.. Doa untuk aku selesaikan PhD adalah antara keutamaan untuk dia sampaikan nanti.. terkejut dan sedikit terharu sebenarnya bila dipesan sebegitu.. Sejenak aku memikirkan.. betapa beruntungnya aku punya sahabat sebaik itu.. tambahan lagi.. seorang lagi sahabat bakal menunaikan haji pula tahun depan... Aku?? InsyAllah akan aku usahakan untukl mengerjakan umrah.. Nyatanya selepas aku selesaikan PhD aku tahun ini.. dan konvo pada tahun depan..

Semalam meeting untuk melihat data survey yang kami lakukan pada minggu lepas.. sebenarnya aku sedang merancang untuk menulis paper untuk data itu.. dalam waktu yang sama juga aku berangan mahu ke Tokyo Jepun dan mula mencari seminar atau konferens di sana yang aku boleh hadiri.. ada.. dan aku berminat nak hadiri.. tapi bila memikirkan aku perlu menganalisa data yang baru.. buat aku teringat data PhD aku yang belum berusik sejak 4 bulan yang lalu.. lantas dengan semangat yang jitu dan bersungguh2 (ahaks).. Aku mula menyusun chapter 1-7 dan urutan topik yang sesuai untuk design content thesis aku..

Secara umumnya aku punya 5 chapter yang telah sedia ada bahan kandungannya cuma tinggal 2 chapter sahaja iaitu chap 6 untuk analisa data dan chapter 7 untuk conclusion sahaja. Hari ini aku berjaya menyiapkan separuh daripada chapter 1.. menulis Alhamdullilah kali ini begitu mudah.. memandangkan aku dah terlalu lama tidak menulis dalam bahasa inggeris.. apatah lagi menulis dan konteks bahasa akademik.. bila sahaja masuk chap 2 dan 4 nanti akan banyak quote dari paper yang perlu aku semak semula dan tulis semula.. But InsyAllah.. Semoga aku punya semangat sebegini untuk terus menulis...


Doakan ilham datang terus dengan mencurah-curah ya.. Aku mahu selesaikan semua ini pada tahun 2012 ini juga

Melihat banyaknya bunga-bunga yang gugur berhampiran kawasan letak kereta ini membuatkan aku teringat musim bunga di UK.

4 comments:

Kaktiny said...

Ameen.. Ameen.. Ameen ya Rabbul 'Alamiin..

Aku doakan semoga Allah makbulkan permintaan ko dan selesai submit paper PhD pd tahun ini dan konvo tahun depan.. ameeeennn..

Tukang Padam Papan Putih Cute (T3PCute) said...

Tiny

Aminnn.. InsyAllah doakan aku ye.. :)

marinahunny said...

Amiin, mudah2an kak tp3 bnyk idea nk menaip thesis. :-)

Tukang Padam Papan Putih Cute (T3PCute) said...

Marina

Terima kasih ye

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...