Tuesday 13 May 2014

Selamat tinggal LCCT dan Selamat datang Kansai (KIX)

Salam

Tibalah hari yang dinanti-nantikan.. selepas asyik berangan dan rasa tak sabar nak ke bumi jepun.. Akhirnya tibalah pagi 1 Mei 2014.. Aku masih di rumah.. bersiap saat akhir sebelum memandu balik ke kampung dengan barangan yang sarat.. 2 beg baju aku.. dan beberapa plastik barangan kepunyaan Nuch..

Tiba di kampung sekitar 12.30tengahari.. sembang sikit-sikit dengan mak.. dan jam pun menunjukkan pukul 1petang.. Aku khabarkan pada mak aku nak gerak ke LCCT nak ambil kawan dari Thailand.. dan kemudian akan terus ke KL.. aku pesan dengan mak tak perlu masak apa-apa.. nanti kami makan di luar sahaja..

Aku tidak pernah memandu sendirian ke LCCT sebelum ini.. selalunya sama ada dihantar oleh pakwe atau keluarga sendiri.. memikirkan perlu memandu sendirian ke sana dan mencari parking di LCCT yang penuh sesak itu buat aku sedikit susah hati.. Risau andai takde parking.. mana pula nak cari tempat letak kereta.. Namun Alhamdullilah.. kerisauan aku itu hanya rasa hati jek.. syukur.. saat aku masuk ke tempat parking.. tidak lama aku dapat parking dipetak yang amat hampir dengan terminal ketibaan.. senyum sengih sekejap kerana jaraknya macam sekangkang kingkong jek ahakss..

Memandangkan aku terlupa nak on wifi dan berinternet.. aku terpaksa menunggu hampir 1jam 30minit kerana rupanya flight Nuch delay sejam di Surathani.. nasib baik juga jumpa rakan sekerja yang turut menunggu anak-menantunya dari Palembang.. kami sama-sama menunggu kerana flight masing-masing juga delay.... takdelah terasa masa berjalan lama sangat.. kerap juga aku ke papan ketibaan untuk melihat maklumat ketibaan.. setelah beberapa kali mundar mandir di depan pintu ketibaan.. akhirnya aku nampak muka rakan baik aku... kami berbual2 seketika dan sempat lagi ambik gambar doublefie hahaha... memandangkan rakan aku perlu menukar duit dari Thai Bhat ke Yen.. dan setelah melihat perbezaan kadar tukaran di LCCT sebanyak RM1.30.. maka aku putuskan kami tukar sahaja di KL.. kerugian yang bakal kami tanggung jika mahu juga tukar di LCCT adalah sebanyak RM130 seorang.. baik p tukar kat KL jek.. jumlah tuh tolak duit tol dan minyak pun masih ada baki lagi..

Akhirnya aku memandu ke Ampang park KL, tempat yang selalu aku pergi tiap kali mahu membuat tukaran duit.. ada juga rakan yang mencadangkan masjid india dan sekitar jalan TAR tapi mengenangkan jalan sekitar itu selalu jem.. dan ditambah dengarnya nak ada perhimpunan pasal GST kat dataran merdeka.. malas nak ambik risiko jem pulak... akhirnya kami sampai ke Ampang Park.. dan mendapat tukaran duit sebanyak 1000yen=RM32.20 sedangkan di LCCT ketika itu adalah 1000yen=RM33.50, jauh beza tuh kan.. Selepas makan di restoran ayam penyet.. (kawan aku sampai tak habis makan.. sebab banyak sangat katanya...) kami pun bergerak balik ke kampung aku.. kami sampai sekitar 7++petang dan mula mengemas barangan Nuch yang ditinggalkan pada aku.. selepas menimbang berat beg dan susun semula barangan yang hendak dibawa.. kami mandi dan bersiap-siap.. pakwe sampai sekitar pukul 9malam untuk menghantar kami ke LCCT.

Sampai ke LCCT, kami mula check in beg melalui kiosk.. print beg tag.. lekatkan pada beg yang kami bawa dan beratur ke kaunter. Disebabkan LCCT akan tutup dalam beberapa hari, banyak kedai yang dah mula lengang dan pemeriksaan beg juga tidak dijalankan.. selalunya kena check security terlebih dahulu.. kali ini kami lenggang jek masuk ke kaunter drop baggage..

Selesai check in, kami singgah makan dan minum ringan di McDonald.. itupun air berkarbonat tidak dijual sebab diorang dalam proses pindah.. maka kenalah tambah duit lagi semata-mata nak minum orange juice.. hahaha... lepas sembang dan check internet.. kami mula gerak naik ke departure hall dan menunggu untuk boarding ke Kansai..

Alhamdullilah penerbangan kami berjalan dengan lancar.. apatah lagi kami telah booked seat berdua yang terletak di hujung kapal terbang.. tak kisahlah janji duduk berdua daripada kena kongsi dengan orang lain.. dan ada privacy sikit..

---------------------------------------------------------------------------------------------------------

Bandar Kansai dari udara sebelum mendarat di Kansai International Airport (KIX)
 
Kami tiba di Kansai international airport sekitar pukul 8.00pagi.. lebih awal dari jadual 8.35am.. selepas mengambil beg.. tak sempat nak basuh muka dan gosok gigi sebab risaukan andai Kanako dah sampai.. kami terus keluar ke Arrival Hall.. urusan imigresen mudah.. kena pandang kamera dan pada masa yang sama kena letak dedua jari telunjuk pada pengimbas.. aku buat sekali alhamdullilah terus jadi.. ada orang lain berkali-kali tak lepas hahaha...

Bila sampai ke balai ketibaan.. tiada kelibat Kanako yang kami nampak.. kami putuskan untuk duduk di deretan kerusi yang disediakan manakala Nuch memaklumkan dia mahu ke tandas.. Tinggallah aku sendirian duduk di kerusi bersama beberapa buah beg..

Ketika aku hendak mengambil gambar papan tanda ini..

Tiba-tiba.....

Datang seorang perempuan dalam pertengahan umur menghampiri aku.. dan mula menyoal.. dia tanya aku datang dari mana dan dengan siapa.. hendak kemana.. tunggu siapa.. bagaimana boleh kenal dengan rakan dari Thailand dan Jepun.. dan akhirnya dia menunjukkan badge Polis dia pada aku.. entah apa yang dia rekodkan pada buku catatannya... selepas dapat maklumat passport dari kawan Thailand aku.. dan dia juga cuba menyemak maklumat penerbangan dari Tokyo Haneda.... tak dapat semak sebab talian internet dia slow.. dia akhirnya beredar dari situ.. mulanya aku sedikit terkejut juga.. tapi sebab dah pernah dengar kes kena soal macam nie daripada beberapa rakan dan blogger sebelum ini.. maka kurang sikit terkejutnya.. cuma begang pun ada masa tuh.. tah apa-apa tah... takkan tunggu sorang-sorang pun tak boleh.. nak soal bagaikan..

Akhirnya.. Kanako sampai juga.. ketika itu aku ke tandas... kami ambil masa seketika untuk mencuci muka dan mengosok gigi.. Nuch ambik peluang menukar baju kerana baju itu dia dah pakai seharian.. Aku pulak maintain pakai baju yang sama sebab malas nak tukar baju..

Selepas kami membersihkan diri.. maka kami pun bergerak ke stesen keretapi JRLine untuk mengambil train ke Osaka lebih kurang 1jam perjalanan dengan harga 1190yen.. Harga tiket kami dibayar oleh Kanako.. memandangkan duit kami semuanya 10000yen.. Kanako memaklumkan dia belanja kami sebab kami baru sangat sampai.. bersungguh kami nak bagi dia.. dia tetap menolak.. sebenarnya insiden begini banyak kali juga berlaku sepanjang trip kami di Kyoto dan terutamanya di Tokyo....

 Kaunter beli ticket JRLine

JRLine gate

Kami sambung perbualan kami dengan gelak ketawa menuju ke Osaka dari Kansai.. riuh rendah train yang kami naiki dengan suara kami itu...

Bersambung...

4 comments:

t.a.t.a said...

Kak, saya nak tergelak part hal imigresen. Muka pandang kamera, then tegakkan kedua-dua ibu jari sambil tersenyum. Macam gaya ic lama kan kak? Hahahah.

Saya ingat di awal perenggan akak drive sorg² ke LCCT. Berapa hari nak park kereta di situ? Bukan ke masa tu LCCT nak tutup. Boleh lagi park sana? Pelbagai persoalan muncul di benak gue. Hehehe.

Tukang Padam Papan Putih Cute (T3PCute) said...

Tata

Hahaha camtulah gaya ye. Sebelum turn akak tu tgk juga turn org lain. Ramai yg xlepas smpi pegawai tu tolg btulkn.

Drive sorg2 p lcct sbb nk ambil kwn akak tu. Actually akak xsuka lcct sbb padat n serabut. Masa nk msuk prking aritu pun Beratur org nk msuk. Nasib gk akak guna touch n go. Mesin utk ambik tiket manual rosak.

Tp aritu ms lcct dkt nk tutup legang dh lcct. Klia2 lak meriah byk kedai n mcm2 siap ada supermarket

julietchun said...

tak sangka kat sana pun ada polis soal2 gitu eh.

Tukang Padam Papan Putih Cute (T3PCute) said...

juliet

tuhlah.. waktu pagi lak tu.. tmpt aku duduk tuh pun ramai org sebelah nyebelah.. confused jap bila kena soal

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...